اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روایت فجر| ۱۵ بهمن به روایت اسناد ساواک/ نامه مردم اصفهان به یار از سفر برگشته

روایت بهمن ۱۳۵۷ روایت روزهای آمیخته با اشک و لبخند است، روزهایی که مردم به امید دیدار «روح‌الله» تا پای جان ایستادند و با ایستادگی خود اتفاقات درخشانی را در تاریخ رقم زدند و در این سلسله گزارش‌ها قصد داریم به آنچه که در روزهای سرد اما پرفروغ بهمن ۱۳۵۷ گذشته بپردازیم.

روایت فجر| ۱۵ بهمن به روایت اسناد ساواک/ نامه مردم اصفهان به یار از سفر برگشته

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به ۱۵ بهمن می‌رسیم و امروز قصد دارم پس از چند روز اسکان در تهران، سری به اصفهان بزنم؛ در مسیر ترمینال به دکه روزنامه فروشی می‌روم و مطلع می‌شوم که ظاهراً  اعتصاب عمومی در سراسر کشور بالا گرفته، کارکنان ادارات و وزارتخانه‌های مختلف، وزیران و مدیران دولت را به محل کار خود راه نمی‌دهند و از سمتی با تشدید اعتصابات، کارکنان دفتر نخست وزیری هم در همبستگی با ملت انقلابی به صف اعتصاب کنندگان می‌پیوندند.

روزنامه کیهان را برمی‌دارم و در بالای صفحه با تیتر «۲ وزیر سابق بازداشت شدند» مواجه می‌شوم؛ آنطور که مشخص است جمعی از وزرای سابق، معاونان وزارتخانه‌ها، بعضی از مدیران بخش خصوصی، استانداران و حتی مدیران کل به جرم فساد مالی و سوء استفاده از بیت المال دستگیر شده‌اند.

 

نامه مردم اصفهان به یار از سفر برگشته

به ترمینال می‌رسم و با هر سختی که بود بلیطی برای اصفهان می‌گیرم؛ شوق و ذوق مردم در اتوبوس وصف ناشدنی است، همه باهم از نقطه‌ای مشترک به اسم مدرسه علوی و خاطره پایان فراق‌شان حرف می‌زنند؛ چندین ساعت مسیر تهران تا اصفهان در چشم به‌هم زدنی با شنیدن خاطرات همسفریانم به پایان می‌رسد و حالا در اصفهان به‌دنبال ماجراجویی‌ام.

خودم را به نزدیکی خیابان جامی و منزل آیت‌الله خادمی می‌رسانم و می‌شنوم که حاضران از یک نامه صحبت می‌کنند و با کمی ماجراجویی متوجه می‌شوم که همشهریانم نامه‌ای که به‌دست آیت‌الله خادمی آماده شده را برای امام خمینی(ره) ارسال می‌کنند که  متن آن اینگونه است: 

محضر مبارک آیت‌الله العظمی امام خمینی؛ تشریف فرمایی آن زعیم اعظم و مرجع بزرگ و قائد عظیم‌الشأن به وطن مألوف بعد از سال‌های متمادی که این ملت ستم‌دیده و چشم به راه دوخته بود و انتظار می‌کشید از مواهب بزرگ پروردگار است.

روحانیون و گویندگان و اهل منبر استان اصفهان ضمن عرض سلام و تهنیت حضور مبارک‌تان دوام برکات عالیه را از خداوند خواستار و چناچه در رفراندوم روز جمعه چهارم ربیع‌الاول روحانیون و کلیه مردم صریحاً اعلام نمودند، در تشکیل و تعیین افراد شورای انقلاب آنچه رأی حضرت آیت‌لله می‌باشد مطاع و مورد قبول مردم این استان است.

از طرف جامعه روحانیت و مردم اصفهان

تمام آمریکایی‌‌ها باید از هتل خارج شوند

 

پس از منزل آیت‌الله خادمی حوالی نماز ظهر سری به مسجد سید می‌زنم و می‌بینم که مردم دسته به دسته به سمت مسجد در حال حرکت‌اند و داخل مسجد هم تعدادى از همافران و درجه داران نیروى هوایى شاهنشاهى که به حدود ۲۰ نفر می‌رسند کارت شناسایى خودشان را دست داشته و تکان می‌دهند.

ساعت حدودا به ۱۵ و ۳۰ دقیقه می‌رسد و همراه با مردم از مسجد سید به‌طرف خیابان عبدالرزاق و خیابان ولیعهد و میدان احمدآباد راهپیمایى می‌کنیم و در جلوی جمعیت دو نفر با با لباس نیروى هوایى پارچه سفیدى در دست دارند که روی آن نوشته شده بختیار باید استفعاء بدهد و مردم هم شعار مرگ بر بختیار، ما بختیار را نمی‌خواهیم سر می‌دهند.

اصفهان بازهم پیشگام شد

 حدود ساعت ۱۸ با حدود پنج‌هزار نفر از مردم به احمدآباد می‌رسیم و سری که می‌چرخانم می بینم حدود پانصد نفر با لباس نظامی میان جمعیت حضور دارند،این در حالی است که وقتی این چند روز تهران حضور داشتم نیروهای نظامی تقریبا به‌طور رسمی همبستگی خود را با مردم اعلام نکردند ولی اصفهان بازهم در این حرکت پیشگام است.

و آیت‌الله طاهری در این اجتماع اظهار نموده «احساسات شما را به آیت‌الله خمینی تلگراف خواهم کرد تا دولت تصور نکند ما در اینجا ساکت نشسته‌ایم. ما همه گوش به فرمان آیت‌الله خمینی هستیم».

حدود ساعت ۹ شب است که خبر می‌پیچد دو بمب دست‌ساز در باغ هتل کورش منفجر شد بعد از چند لحظه ناشناسى تلفنى با صاحب هتل تماس گرفته و تهدید کرد که باید تمام آمریکایی‌هاى داخل هتل از هتل خارج شوند و یادآورى کرده این بمب به‌منزله اخطار اول است.

 

پایان پیام/۶۳۱۲۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول