اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روایت فجر| ۸ بهمن به روایت اسناد ساواک/ روایت روزی که ایران به پاخاست

روایت بهمن ۱۳۵۷ روایت روزهای آمیخته با اشک و لبخند است، روزهایی که مردم به امید دیدار «روح‌الله» تا پای جان ایستادند و با ایستادگی خود اتفاقات درخشانی را در تاریخ رقم زدند، به مناسبت فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر در سلسله گزارش‌هایی به آنچه در روزهای سرد اما پرفروغ بهمن ۱۳۵۷ گذشته خواهیم پرداخت.

روایت فجر| ۸ بهمن به روایت اسناد ساواک/ روایت روزی که ایران به پاخاست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تقویم که به ماه بهمن می‌رسد خاطرات تلخ و شیرین فراوانی برای بسیاری از مردم تداعی می‌شود؛ خاطرات روزهای سرد بهمن که شوق رسیدن به هدف، آتشی در دل‌ها روشن کرده بود.

در آن روزها وقتی پای اسلام و ایران به میان می‌آمد از ارزشمندترین دارایی خود یعنی جان‌شان می‌گذشتند تا آنچه که می‌خواهند محقق شود و این ماجرا نه از دی و بهمن ۱۳۵۷ بلکه حداقل ۱۰ سال قبل از آن آغاز شد ولی نقطه اوج آن را می‌توان بهمن ۵۷ نامید؛ روز هشتم بهمن ماه مردم انتظار آمدن آن سید نورانی را می‌کشیدند اما فرودگاه مهرآباد در محاصره تانک‌ها، زره‌‏پوش‌ها و اتومبیل‌هاى آتش‏‌نشان قرار داشت و کارکنان هواپیمایى ملى نیز با صدور بیانیه‏‌اى اعلام کرده بودند قسمت‌هایى از هواپیمایى که قرار بود از تهران عازم پاریس شود توسط عمال رژیم شاهنشاهى خراب شده است.

در آن روز جمعى از روحانیون مبارز، با تحصن در مسجد دانشگاه تهران خواستار بازشدن فرودگاه و بازگشت امام خمینى به وطن بودند و از سمتی با قیام و شجاعت مردم، فرار سربازان، درجه‌‏داران و افسران جوان از پادگان‌ها و پیوستن آن‌ها به ملت شدت پیدا کرده بود؛ در حالی که چشم‌ها نگران بود و مردم در انتظار ورود رهبرشان بودند، فعالیت‌هاى گسترده‌‏اى از سوى مبارزان براى باز کردن فرودگاه‌ها، همچنان ادامه داشت و در این روز بود که روزنامه‏‌ها خبر دادند: «سفر امام خمینى دو روز دیگر به تعویق افتاد» این خبر براى ملت مسلمان ایران، که مشتاقانه چشم به راه مراجعت رهبرشان هستند و خود را جهت استقبال از او آماده کرده بودند، نگران ‏کننده بود.

۸ بهمن ۱۳۵۷ مصادف با ۲۸ صفر، راهپیمایی میلیون‌ها نفر از مردم ایران برپا بود، گرچه خبرگزاری‌ها آن را آرام و بدون تشنج مخابره کردند، ولى حرکتى سرشار از بغض و کینه نسبت به دولت بختیار بود؛ این جمعیت پرشور به انبار باروتى شباهت داشت که با کوچک‌ترین جرقه به آتشى گسترده و غیرقابل کنترل تبدیل مى‏‌شد و از سمتی خبر تعویق بازگشت رهبر انقلاب، آن انبار باروت و آن آتش زیر خاکستر را شعله‌ور کرد؛ در تهران تظاهرکنندگان که به سوى فرودگاه مهرآباد در حرکت بودند و فریاد «اللّه ‏اکبر» مردم با صدای گلوله‏‌ها و رگبار مسلسل‌ها درهم مى‌‏پیچید.

 

ملت باید موضع خود را حفظ کنند

شاید از تهران تا فرانسه ده‌ها هزار کیلومتر فاصله باشد اما همان‌گونه که مردم دلتنگ یار خود بودند، دلتنگی در سخنان آن پیر فرزانه در فرانسه نیز نمایان بود؛ حضرت امام در بیانات هشتم بهمن ماه خود، با توجه به حوادثى که در ایران مى‏‌گذشت، فرمودند: «ما مى‌‏بینیم همان بساطى که در زمان محمدرضا خان ـ شاه سابق ـ بود حالا هم همان‌ها دارد اجرا مى‌‏شود... آن وقت آدم می‌‏کشتند حالا هم آدم می‌کشند، آن وقت غارت مى‏‌کردند حالا هم غارت مى‏‌کنند، آن وقت از اجتماعات جلوگیرى مى‏‌کردند حالا هم جلوگیرى مى‏‌کنند»

همچنین ایشان در پیام خود خطاب به روحانیون تهران و سایر شهرستان‌ها، اظهار داشتند: «آنچه ذکر شده است که شاپور بختیار را با سمت نخست‏ وزیرى من مى‌‏پذیرم، دروغ است بلکه تا استعفا ندهد او را نمى‌‏پذیرم؛ چون او را قانونى نمى‌‏دانم... من با بختیار تفاهمى نکرده‏‌ام و آنچه سابق گفته است که گفت‌وگو بین او و من بوده دروغ محض است؛ ملت باید موضع خود را حفظ کنند و مراقب توطئه‏‌ها باشند.»

 

گزارش‌هاى رسیده حاکى از این بود که راهپیمایى و تظاهرات ضد دولتى در اغلب شهرستان‌ها جریان دارد و اصفهان نیز از همان ابتدا پیشگام این حرکت بود؛ حرکتی که نظامیان از ترس‌ آتش خشم مردم اولین حکومت نظامی را در این شهر به راه انداختند اما برای این مردم، حکومت نظامی و غیرنظامی تفاوتی نداشت.

محاصره نیروهای درجه‌دار توسط مردم

 

طبق اسناد منتشر شده از ساواک، صبح روز هشتم بهمن، به رسم روزهای قبل تعداد زیادى از مردم اصفهان در خیابان شاه عباس اجتماع کرده و نیروهای نظامی برای متفرق کردن آن‌ها ۸ تیم را به محل فرستاده‌اند اما بعد از حدود یک ساعت جمعیت زیادى تیم‌ها را محاصره و خواستار آزادى پرسنل هوانیروز که در روز گذشته دستگیر شده بودند شدند و از سمتی در ساعات منع عبور و مرور ۳ نفر در خیابان ولیعهد و یک نفر در خیابان شاه عباس(شریف واقفی فعلی) که خود را گشتى امام خمینى معرفى می‌کردند دستگیر و به‌وسیله مامورین تحویل زندان شدند.

پیوستن یک سرهنگ و دوسرتیپ به صف تظاهرکنندگان اصفهان

 

همچنین طبق سندی دیگر، ساعت ۸ صبح روز ۸ بهمن یک سرهنگ و دو سرتیپ که سوار خودروى شخصى بوده‌‌اند در چهارراه آپادانا به سمت شهر حرکت و در سه راه شاه ‌عباس از خودرو پیاده شده به جمع مردمى علیه دولت شعار می‌دادند پیوسته و با آنان هماهنگى به طرفدارى از آیت‌الله خمینى می‌کنند. 

پیوستن پرسنل هوانیروز به مردم

 

روز ۱۹ بهمن نیروهای هوانیروز با حضور در مدرسه علوی با امام خود تجدید بیعت کردند اما در اصفهان در روز ۸ بهمن، نیروهای هوانیروز ضمن هماهنگى با مردم در پل بزرگمهر، میدان احمدآباد، خیابان نشاط و میدان شاه عباس با بریدن درختان و آتش زدن تعدادى لاستیک ایجاد از عبور نفربرهای ماموران فرمانداری نظامی جلوگیرى کرده تا ماموران نتوانند خود را به مسجد سید برسانند.

همچنین در ساعت ۱ بعد از ظهر، آیت‌‏اللّه‏ خادمى با تعداد زیادى از طرفداران خود بین مردم رفته و در مورد پس گرفتن گروگان‌ها و باز نمودن سد معبر مشغول اقدام است.

پایان پیام/۶۳۱۲۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول