اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

واکاوی آلودگی هوای اصفهان؛ صنعت آلوده یا حمل و نقل فرسوده

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: استقرار ۱۰ هزار واحد صنعتی، تمرکز بخش عمده‌ای از صنعت در ۸ درصد مساحت استان، شهرک‌های صنعتی، خشکسالی، عمر بالای ناوگان حمل و نقل بار و مسافر در آلودگی هوای اصفهان نقش دارند.

واکاوی آلودگی هوای اصفهان؛ صنعت آلوده یا حمل و نقل فرسوده

منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به علل آلودگی هوا در پاییز و زمستان اظهار داشت: منابع ثابت و سیار باعث آلودگی هوا در این فصول می‌شود که آلاینده‌های جامد، مایع و گاز را شامل می‌شود و کیفیت هوا را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که برای سلامت انسان و موجودات زنده زیان‌آور است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: گرد و غبار، طوفان شن، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری، صنایع، عملیات معدنی، کشاورزی، تجاری و خانگی عوامل شناسایی شده آلودگی هوا در استان اصفهان است.

وی با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در مرداد سال ۹۶  با ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره گفت: بعد از تصویب این قانون دستگاه‌ها مکلف شدند اقداماتی را انجام دهند، برقراری محدودیت موقت زمانی و مکانی برای  جلوگیری از اثرات زیان بار آلودگی هوا،  رعایت حد مجاز انتشار آلاینده برای وسایل نقلیه موتوری،  انجام معاینه فنی تمامی وسایل نقلیه اعم از سبک و سنگین، مشخص شدن حریم شهر‌ها و توسعه واحد‌های تولیدی و معدنی، ارزیابی زیست محیطی واحد‌های صنعتی، راه‌اندازی سامانه پایش آنلاین در قانون هوای پاک تصویب شده است.

صدور ۵۰۰ اخطار به واحدهای صنعتی آلوده

شیشه‌فروش بیان کرد: محیط زیست مکلف شده تمامی واحدهای صنعتی، معدنی، تولیدی را بررسی و واحدهایی که بیش از حد آلودگی دارند را شناسایی کند و به نسبت میزان آلودگی و وسعت آن و منطقه اقدام به جریمه کند، در سال گذشته محیط زیست بیش از ۵۰۰ مورد اخطار در این زمینه صادر کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شهرک‌ها و واحدهای صنعتی جدیدالاحداث باید حداقل ۱۰ درصد فضای خود را به فضای سبز اختصاص دهند، عنوان کرد: واحدهای صنعتی متوسط ۵۰ نفر به بالا که پایش و کنترل آلودگی هوا داشتند، باید واحد سلامت و بهداشت محیط ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه معاینه فنی موتورخانه‌ها در تمامی ادارات و مجتمع‌های مسکونی باید انجام شود، اضافه کرد: عرضه سوخت مطابق با استاندارد ملی، عدم مصرف مازوت در شعاع ۵۰ کیلومتری هم به متولیان  ابلاغ شده است.

شیشه‌فروش ادامه داد: اداره راه و شهر سازی در اجرای طرح تفصیلی شهرها و بنیاد مسکن در طرح هادی روستاها باید در صورت توسعه از نظر زیست محیطی و آلودگی هوا بررسی مطالعاتی انجام دهند، رعایت حریم قانونی، شبکه معابر، حمل و نقل و تراکم ساختمان باید متناسب با شرایط اقلیمی استان باشد و محیط زیست هم نظارت لازم را داشته باشد.

انجام ۴ مطالعه برای آلودگی هوای اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۴ مطالعه در استان اصفهان انجام شده است، گفت: این مطالعات با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان برای تدوین یک برنامه جامع برای کاهش انتشار آلاینده‌های هوا انجام شده، دانشگاه اصفهان منشأیابی و سهم‌بندی آلودگی هوا را بررسی کرد و محیط زیست هم برای ۸ شهر سناریوی کاهش آلودگی هوا را مطالعه کرد که یک سناریوی عملیاتی برای پاییز و زمستان تدوین و تکلیف هر دستگاه  مشخص شود.

وی با تأکید بر اینکه عدم توسعه حمل و نقل عمومی پاک و ارزان یکی از دلایل ساختاری آلودگی هوا است، افزود: افزایش بیش از حد وسایل نقلیه، کیفیت پایین خودروهای داخلی و ضعف در نظارت بر آلاینده‌های آن، عمر بالای ناوگان حمل و نقل بار و مسافر و شرایط اقلیمی استان از دلایل آلودگی هوا است.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: نوسازی ناوگان حمل بار، جایگزینی موتورسیکلت برقی، هماهنگی در اجرای یکپارچه قوانین، جدیت در اجرای معاینه فنی، تعویض کاتالیست‌های فرسوده با نو باید انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای ۱۰ هزار صنعت بزرگ و کوچک،۷۰ شهرک صنعتی، ۵۰ معدن فعال، ۲ هزار واحد سنگبری، ۶۰۰ واحد تولید آجر است، گفت: توجه به نیروگاه‌ها و انرژی نوین خیلی مهم است و وزارت نیرو باید در این زمینه کار کند.

۸ درصد مساحت اصفهان در محاصره صنعت

وی ادامه داد: ‌استقرار ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان، تمرکز بخش عمده‌ای از صنعت در ۸ درصد مساحت استان، شهرک‌های صنعتی، توپوگرافی اقلیمی و پایداری و سکون هوا، خشکسالی، کم آبی شهر اصفهان از ناحیه شمال شرق که در محاصره کانون‌های بحرانی فرسایش بادی است و استقرار صنایع و جمعیت در آلودگی هوای اصفهان نقش دارند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه دولت الکترونیک باید تقویت شود، بیان کرد: ویروس کرونا سبب شد فضایی ایجاد شود تا سفرهای درون شهری کاهش پیدا کند، تمامی دستگاه‌ها موظف شدند بستر لازم برای ارائه خدمات در بستر فضای مجازی را فراهم کنند تا سفرها کاسته شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه توسعه خطوط مترو باید دنبال شود، خاطرنشان کرد: صنعت و معدن موظف شد جلساتی را برای کوره‌ها برگزار کند و نکات لازم را در راستای پیشگیری از آلودگی هوا به آن‌ها یادآوری کند و شهرداری‌ها هم اجرای طرح‌های کاهش ترافیک در چهارراه‌ها را دنبال کنند و محیط زیست نیز باید نظارت جدی بر تمام تصمیمات و اجرای آن داشته باشد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول