اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اصفهان فراتر از حد نرمال گرم می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بر اساس خروجی‌های مدل‌های اقلیمی و تحلیل‌های هواشناسی، در مرداد ماه 99 با افزایش دمای 2 تا 3 درجه‌ای فراتر از حد نرمال در بیشتر مناطق استان اصفهان روبه رو خواهیم بود.

اصفهان  فراتر از حد نرمال گرم می‌شود

منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: با توجه به گزارش هواشناسی، میانگین بارش استان از ابتدای مهر ماه ۹۸ تا ۲۴ تیرماه ۹۹، ۱۶۱ میلی‌لیتر گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه در بلندمدت ۴ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشته ‌است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: بارش‌ها در نیمه شمالی استان اصفهان فراتر از حد نرمال، در غرب استان و سرشاخه‌های زاینده‌رود کمتر از حد نرمال و در نواحی مرکزی، شرقی و جنوبی، نسبت به بلندمدت و مدت مشابه سال قبل کمتر بوده‌ است.

وی با اشاره به خشکسالی در استان اصفهان گفت: تحلیل شاخص خشکسالی  spei بیانگر آن است که در طی ۱۰ سال گذشته تا پایان خرداد ۹۹، درجات مختلف خشکسالی از خفیف تا شدید به شکل بلندمدت و هیدرولوژیک در بسیاری از مناطق استان اصفهان وجود داشته و دارد، به نحوی که ۷۴.۵ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است و تنها ۲۲.۴ درصد آن، دارای شرایط نرمال است و از نظر پراکندگی نیز، بیشتر مناطق شرق، مرکز و برخی از مناطق غربی، بالاترین درصد خشکسالی را داشته‌اند.

شیشه‌فروش با اشاره به الگوی دمایی استان اصفهان گفت: در خرداد 99 به سبب تقویت الگوهای تابستانه شاهد افزایش دمای بیشتر از حد نرمال در همه شهرستان‌های استان اصفهان، به ویژه در مناطقی از شمال و مرکز بودیم؛ به شکلی که افزایش دما در مناطق غربی و منابع آبی استان، افزایش دما بین ۳ تا ۴ درجه گزارش شده‌ است.

در تیر ماه میانگین دما به حالت نرمال خود نزدیک شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این‌که در تیرماه ۹۹ به سبب تضعیف الگوهای تابستانه، فزونی دماهای فراتر از نرمال که در خرداد رخ داده ‌بود، تعدیل شد و میانگین دما به حالت نرمال خود نزدیک شد، بیان کرد: پیش‌بینی‌هایی که بر اساس خروجی‌های مدل‌های اقلیمی و تحلیل‌های هواشناسی انجام شده، نشان می‌دهد که در مردادماه ۹۹ به سبب تقویت مجدد مرکز طول و ارتفاع جنب حاره‌ای نسبت به لایه‌های میانی جو در مقایسه با تیرماه ۹۹، دوباره با افزایش دمای ۲ تا ۳ درجه‌ای فراتر از حد نرمال در بیشتر مناطق به ویژه در نواحی غرب، سرچشمه‌های زاینده‌رود، مناطق شمالی و نیمه مرکزی استان روبه رو خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و مقدار بلندمدت در حوضه آبریز زاینده‌رود، افزایش قابل توجه تبخیر به دلیل دمای فراتر از نرمال، به ویژه در غرب و سرچشمه‌های زاینده‌رود، آغاز دیرهنگام و کمتر از نرمال بارش‌های پاییزی و افزایش مصرف آب به واسطه رعایت مسائل بهداشتی برای پیشگیری از کرونا، برنامه‌ریزی خاصی را برای گرم‌تر شدن هوا در مردادماه انجام داده‌ایم.

شیشه‌فروش تصریح کرد: با تمام مشترکان برق و آب، از جمله مشترکان صنعتی اعم از سازمان صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی، اتاق اصناف برای واحدهای تجاری، جهادکشاورزی، شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، اوقاف و میراث فرهنگی در ارتباط با هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، دو جلسه در اداره برق و شرکت آب و فاضلاب، با محوریت مصرف بهینه در مردادماه برگزار کردیم.

صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در مصرف آب و برق

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص مصوبات این جلسات عنوان کرد: در نشستی که در اداره برق با محوریت مصرف بهینه برق تشکیل شد مصوب شد که عوامل اداره برق از شرکت‌های پر ریسک، ادارات و دستگاه‌های اجرایی، صنوف و صنایع به صورت ویژه بازدید فنی به عمل آورند تا مشخص شود که چه مقدار از صرفه‌جویی‌ها اعمال شده و چه راهکاری برای صرفه‌جویی بیشتر وجود دارد؛ همچنین مقرر شد همه دستگاه‌های اجرایی ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب و برق را داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که مصوب شد در اداره‌ها، حتی‌المقدور از نور خورشید و لامپ‌های کم‌مصرف استفاده و وسایل سرمایشی را در خارج از وقت اداری خاموش کنند، افزود: ادارات باید موتورهای برق اضطراری را برای کمک به سیستم در مدار قرار دهند و در هر دستگاهی نیز یک نفر را به عنوان مسؤول انرژی برای پیگیری این مصوبات و اقدام در جهت تأمین ایمنی برق تعیین کند.

استفاده از شیرهای پدالی به جای شیرهای پر مصرف دستی

شیشه‌فروش با تأکید بر این‌که کشاورزان با صرفه‌جویی و خاموش نکردن موتور چاه‌های خود در ساعت پیک مصرف که ۱۲ ظهر تا ۴ بعد از ظهر است و صنایع با مصرف بهینه در ساعات اوج مصرف و قرار دادن ژنراتورهای خود در مدار از تشویق اداره برق بهره‌مند شوند، گفت: پس از بررسی منابع و مصارف آب استان، مقرر شد تا با توجه به مصرف زیاد آب برای پیشگیری از کرونا، مصرف آب در دستگاه‌ها کنترل شود و استفاده از شیرهای پدالی به جای شیرهای پر مصرف دستی و سیستم‌های نوین شست‌وشو در روشویی‌ها نیز پیگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وظایف شهرداری‌ها برای صرفه‌جویی در آب عنوان کرد: شهرداری‌ها به آبیاری شبانه، جداسازی آب شرب از آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز، انتخاب گیاهان مقاوم به خشکی و شوری برای ایجاد و توسعه فضای سبز، تعمیر نشتی‌ها، عدم کشت چمن در بعضی قسمت‌ها و استفاده از منظره خشک به جای آن مکلف شدند.

آبرسانی سیار به ۳۰۰ روستای استان اصفهان

وی خاطرنشان کرد: صنایع نیز به بازچرخانی آب و استفاده از پساب به جای آب جاری برای فضای سبز، اصلاح سیستم‌های خنک‌کننده برای مصرف کمتر آب و انجام بازدیدهای فنی مورد نیاز موظف شدند.

شیشه‌فروش با اشاره به آبرسانی به ۳۰۰ روستای اصفهان با تانکر بیان کرد، سیستم‌های آبرسانی سیار فعال و قرار شد منابع استراتژیک آب توسط دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی شود تا با کمترین مشکل از گرمای مردادماه عبور کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ارتباط با مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب، تاکنون در ۱۳۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی و 2 هزار هکتار گلخانه آبیاری نوین انجام شده است؛ مقرر شد صنوف کشاورزان جلسات آموزشی با خود کشاورزان در راستای معرفی گونه‌ها کم‌مصرف آب برگزار کنند و کشاورزان نیز آبیاری را در ساعاتی که آفتاب نیست انجام دهند و با آفات نباتی مقابله کنند و مدیریت مزرعه داشته ‌باشند.

وی در رابطه با راه‌های کاهش مصرف خانگی آب گفت: سال گذشته شرکت آب و فاضلاب به 5 هزار خانواده لوازم کاهنده مصرف ارائه کرد که بررسی‌های حاصل از آن نشان داد، میزان مصرف آب سبد خانوار، ۲۵ تا ۳۰ درصد با نصب کاهنده آب کاهش یافته ‌است؛ علاوه بر این نصب سایبان بر روی کولرها، بازبینی آن‌ها و استفاده از وسایل خنک‌کننده با مصرف بهینه توصیه می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول