اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

رشد سه جانبه بازارها پس از تعطیلی پرماجرا

پس از دو روز تعطیلی پر ماجرا و وقوع اتفاقات متعدد سیاسی در روزهای پایانی هفته قبل، شروع بازارهای مالی در اصفهان همراه با رشد قیمتی دنبال شد.

رشد سه جانبه بازارها پس از تعطیلی پرماجرا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای مالی شهر در معاملات امروز، رو به بالا حرکت کرده و بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشتند.

افزایش سه جانبه بازارهای مالی در حالی رخ داد که مهم‌ترین اخبار این روزها، بروز حادثه برای دو نفت‌کش در خلیج‌فارس، صحبت‌های هدف‌دار مقامات آمریکایی در خصوص حادثه نفت‌کش‌ها، ابراز امیدواری بانک جهانی نسبت به عبور اقتصاد ایران از فشار تحریمی، تمدید معافیت خرید گاز و برق از ایران برای دولت عراق، افزایش مطالبات نظام بانکی به 380 هزار میلیارد تومان، رشد 47 درصدی هزینه‌های کشاورزی در سال گذشته و توافق روسیه و اتحادیه اروپا برای حذف دلار از مبادلات اختصاص داشت.

حرکت از منفی به مثبت

شروع معاملات امروز بازار سرمایه همراه با عدم خوش‌بینی به اتفاقات روزهای گذشته بود. از یک‌سو عدم حصول نتیجه مشخص از سفر شینزو آبه به تهران و از سوی دیگر، جوسازی‌های مجدد آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حادثه نفت‌کش‌ها در خلیج‌فارس، دو اتفاقی بود که جو عمومی بازار را متأثر کرد و از همین رو، آغاز معاملات با افزایش عرضه‌ها و عقب‌نشینی قیمت‌ها همراه بود. اما در ادامه این وضعیت تغییر کرد و بازار روندی صعودی به خود گرفت.

در معاملات امروز، ابتدای صبح شاخص تا 500 واحد افت به خود دید اما در پایان ساعات معاملات، شاخص کل 814 واحد رشد کرد. بیشترین حجم گروهی در گروه خودروسازی ثبت شد و بیشترین حجم معاملات نیز به بانک تجارت اختصاص داشت. ابلاغ دستورالعمل نحوه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از محل تجدید ارزیابی در آینده نزدیک، مهم‌ترین خبری بود که جو معاملات را به کلی تغییر داد و باعث رشد قیمتی نمادهای خودرویی و تشکیل صف خرید در ایران‌خودرو شد. خساپا نیز به دلیل شفاف‌سازی در خصوص واگذاری دارایی‌های مازاد خود متوقف شد و جو کلی گروه نیز به سمت مثبت متمایل شد.

در گروه شیمیایی، تاپیکو توانست از مقاومت قیمتی 245 تومانی گذر کند و پترول نیز صف خرید میلیونی به خود دید. در این گروه، خبر لغو اجرای قوانین بازار پایه باعث تشکیل صف خرید میلیونی در ممسنی شد اما سایر نمادها، روزی متعادل را سپری کردند.

در گروه فلزات اساسی، فولاد شروعی منفی را تجربه کرد اما به تدریج به صفر قیمتی رسید، ذوب‌آهن، فملی، فخوز و فباهنر همگی با افزایش عرضه‌ها مواجه شدند و کلیت گروه، به جز فسرب و وتوکا منفی دنبال شد.

در گروه دارویی، بازگشت نماد دزهراوی به تابلوی معاملات و پس از رونمایی از قرارداد جدید خود با شرکت سوئیسی، موفقیت‌آمیز و همراه با 10 درصد رشد بود. سایر نمادهای این گروه وضعیتی متعادل را سپری کردند اما والبر، برکت، ددام و دبالک بار دیگر به صف خرید رسیدند.

از دید فعالان بازار، همچنان وزن اخبار مثبت نسبت به سایر اخبار در بازار سرمایه سنگینی می‌کند و با نشانه‌های موجود، نقدینگی همچنان در حال تزریق به بازار سرمایه است و پیش‌بینی می‌شود این روند مثبت تا پایان فصل مجامع و انتشار گزارش عملکرد 3 ماهه شرکت‌ها تداوم یابد.

قیمت سازی در روز تعطیل

بازار ارز در روزهای پایانی هفته گذشته، با وجود تعطیلی بازارها، تلاطم زیادی به خود دید و معاملات غیر رسمی و تلفنی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه باعث افزایش قابل توجه قیمت دلار شد. دلاری که این بار به بهانه تنش در خلیج‌فارس، سیر صعودی گرفته و توانسته از قیمت 12 هزار و 650 تومانی تا 13 هزار و 500 تومان رشد کند.

یکی از صرافان حاضر در خیابان سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص رشد قابل توجه نرخ ارز در معاملات امروز اظهار کرد: اخبار سیاسی منتشر شده طی دو روز اخیر، شوک تقاضای جدیدی به بازار داد و منجر به فاصله گرفتن دلار از کانال 12 هزار تومانی شد، اما در حال حاضر هنوز ابتکار عمل به دست بازار ساز بوده و فعالان بازار نیز معتقد به رشد بیش از این قیمت‌ها نیستند.

در بازار طلا نیز روند معاملات کاملاً مثبت دنبال شد و قیمت هر سکه تمام بهار آزادی به 4 میلیون و 660 هزار تومان رسید. نیم سکه 2 میلیون و 700 هزار تومان و ربع سکه نیز یک میلیون و 630 هزار تومان تعیین قیمت شدند و هر گرم طلای 24 عیار به 424 هزار تومان رسید.

انتهای پیام/63062/ج10/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول