اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بازگشت غول‌ها به مدار معاملات

بازارهای مالی شهر در آخرین روز کاری این هفته، به جز بورس که روزی مثبت را سپری کرد، در بی تحرکی کامل به سر بردند.

بازگشت غول‌ها به مدار معاملات

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای مالی شهر در آخرین روز کاری این هفته، به جز بورس که روزی مثبت را سپری کرد، در بی تحرکی کامل به سر بردند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که مهم‌ترین اخبار امروز به سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران و گمانه‌زنی‌ها در خصوص پیام‌های احتمالی این سفر، قطعی شدن سفر هلگا اشمید به ایران، حمله هوایی ارتش یمن به یک فرودگاه در جنوب عربستان، افزایش قیمت جهانی طلا، هشدار وزیر انرژی روسیه در خصوص کاهش احتمالی قیمت نفت، رشد 2 پله‌ای ایران در تولید فولاد، برنامه‌های دولت برای اصلاح ساختار بودجه و اتحاد هند و چین علیه سیاست‌های تجاری آمریکا اختصاص داشت.

بازگشت غول‌ها

معاملات امروز بازار سرمایه بار دیگر با رشد شاخص کل و بهبود وضعیت تقاضا همراه بود. در معاملات امروز، شاخص کل 2 هزار و 735 واحد رشد کرد و نمادهای همراه، وبملت، رمپنا، اخابر و تاپیکو بیشترین تأثیر را بر این رشد از خود بر جای گذاشتند. بر این اساس، ارزش معاملات بورس هزار و 749 میلیارد تومان و فرابورس نیز هزار و 256 میلیارد تومان شد تا بار دیگر این عدد نسبت به روز قبل، افزایشی ثبت شود.

نکته مهم معاملات امروز، بازگشت غول‌های بورسی به مدار رقابت افزایش قیمت بود. در واقع در معاملات امروز، بیشترین حجم تقاضا در نمادهای مطرح بازار ثبت شد و این در حالی بود که در طی هفته‌های قبل، تمایل اغلب خریداران به خرید سهام شرکت‌های کوچک‌تر بود. از نگاهی دیگر، شکاف ایجاد شده بین قیمت سهام شرکت‌های کوچک‌تر و شرکت‌های مطرح، باعث شد تا بازار، این نمادها را شایسته رشد بیشتر ارزیابی کرده و مجدداً به سراغ خرید آن‌ها برود.

بر همین اساس، در معاملات امروز، بزرگان پیشتاز بازار شدند و بیشترین حجم معاملات نیز در نمادهای وتجارت، وپاسار و خساپا ثبت شد. گروه بانکی پس از انتشار گزارش عملکرد بانک تجارت و کاهش زیان این شرکت، مجدداً مورد توجه خریداران قرار گرفت و معاملات مثبتی را از خود برجای گذاشت. بیشترین توجهات در این گروه به بانک ملت و بانک پاسارگاد جلب شد و دلیل آن نیز، گمانه‌زنی در خصوص افزایش سود این بانک‌ها از محل تسعیر ارز بود.

در گروه خودرویی، خساپا باز هم پیشتاز حجم معاملات بود اما فشار فروش در این گروه بیشتر از روز قبل بود و در حالی که روز قبل، معاملات مثبتی در این گروه ثبت شده بود، عرضه‌ها از تقاضا پیشی گرفت. در این بین، نماد ایران‌خودرو همچنان مثبت باقی ماند اما قطعه سازان به سمت درصدهای منفی سرازیر شدند.

در گروه فلزات اساسی، معاملات بر خلاف گروه بانکی چندان رونق نداشت و دادوستد سهام مطرح این گروه، کاملاً عادی دنبال شد. فولاد مبارکه در محدود 436 تومانی روز قبل مورد معاملات قرار گرفت و ذوب‌آهن نیز افت 2.5 درصدی را تجربه کرد. در این بین، معاملات وتوکا با افزایش شدید تقاضا همراه بود و این نماد توانست 5 درصد بازدهی نصیب سهامداران خود سازد.

در گروه شیمیایی، بیشترین نگاه خریداران به تاپیکو و پترول بود و این دو هلدینگ پتروشیمی توانستند رشد 5 درصدی از خود ثبت کنند.

روزهای انتظار

معاملات این روزهای بازار ارز، معاملاتی سرشار از ابهام و انتظار برای اتفاقات آتی است. در روزهایی که ترافیک حضور سران کشورهای غربی و شرقی در پاستور به اوج خود رسیده، اتفاقات سریع‌تر از آنچه که تا کنون بوده، رخ می‌دهد و همین امر، ابهام معامله گران بازار حساس ارز را به اوج خود رسانده است. در چنین شرایطی، اغلب فعالان بازار به کناری نشسته و ترجیح می‌دهند که تا روشن شدن شرایط دست به هیچ اقدامی نزنند و همین امر موجب انجماد معاملات و به حداقل رسیدن نوسانات شده است.

در معاملات امروز، قیمت دلار تقریباً ثابت ماند و در 13 هزار و 150 تومان مورد معامله قرار گرفت، یورو قیمت 14 هزار و 950 تومانی به خود دید و پوند نیز در 16 هزار و 850 تومان آرام گرفت.

امواج خنثی در بازار طلا

در بازار سکه نیز قیمت‌ها تقریباً ثابت دنبال شد و تنها افزایش قیمت جهانی طلا موجب بروز برخی نوسانات در قیمت‌ها شد. امروز، هر سکه تمام بهار آزادی قیمت 4 میلیون و 540 هزار تومانی به خود دید که نسبت به روز قبل، بدون تغییر بود. نیم‌سکه نیز بدون تغییر نسبت به روز قبل، در قیمت 2 میلیون و 440 هزار تومانی مورد معامله قرار گرفت و هر ربع‌سکه نیز یک میلیون و 640 هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

انتهای پیام/63062/ج20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول