چرا حقوق فروردین بازنشستگان بدون افزایش پرداخت شد؟

در حالی که بازنشستگان تأمین اجتماعی در انتظار اعلام میزان افزایش حقوق سال ۱۴۰۵ هستند، ابهام در ابلاغ بخشنامه مزد و ادامه کسری منابع مالی تأمین اجتماعی، موجب شده مستمری ماه فروردین بدون تغییر و به‌صورت علی‌الحساب پرداخت شود.
به گزارش خبرنگار گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس؛ در حالی که بازنشستگان تأمین اجتماعی در انتظار اعلام میزان افزایش حقوق سال ۱۴۰۵ هستند، ابهام در ابلاغ بخشنامه مزد و ادامه کسری منابع مالی سازمان، موجب شده مستمری ماه فروردین بدون تغییر و به‌صورت علی‌الحساب پرداخت شود. هم‌زمان، مسئولان کانون بازنشستگان و سازمان تأمین اجتماعی هرکدام دلایل و توضیحات خود را درباره چرایی این تأخیر مطرح می‌کنند.
علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران، در گفت‌وگو با فارس به تشریح مهم‌ترین دلایل عدم افزایش حقوق بازنشستگان در فروردین سال ۱۴۰۵ پرداخت. کسری منابع ناشی از نحوه پرداخت حق بیمهدهقان‌کیا یکی از عوامل اصلی را شیوه پرداخت حق بیمه در سال‌های پایانی خدمت برخی کارکنان دانست و اظهار کرد:برخی کارفرمایان در دو سال آخر خدمت، حق بیمه را حداکثری پرداخت می‌کنند تا فرد با حقوق بیشتری بازنشسته شود؛ اما این اقدام تخلف است.وی همچنین به بدهی انباشته دولت اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه هیئت امناء، دولت باید ۲۵۴ هزار میلیارد تومان به سازمان پرداخت می‌کرد. با پیگیری‌های صورت‌گرفته تنها حدود ۱۸۵ هزار میلیارد تومان دریافت شد، اما به دلیل شرایط تورمی، این مبالغ دوباره با افزایش قابل توجهی مواجه شده است.دهقان‌کیا تأکید کرد: دولت باید به اجرای قوانین پایبند باشد، نه اینکه صرفاً وعده بدهد.رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران درباره چرایی علل اعمال عدم افزایش حقوق بازنشستگان در فروردین، گفت: سازمان تأمین اجتماعی در اسفند ماه حق بیمه را دریافت کرد، بنابراین در فروردین‌ماه معمولا حقوق‌ها برمبنای همان سال قبل پرداخت می‌شود. امسال هم همین‌طور است. ان‌شاءالله مدیرعامل و تیمشان تلاش می‌کنند مشکلات را در اردیبهشت حل کنند و ما انتظار داریم حقوق جدید در آن ماه پرداخت شود. اطلاعیه رسمی سازمان تأمین اجتماعی
در همین زمینه، روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:به دلیل عدم ابلاغ بخشنامه مزد سال ۱۴۰۵ و در نتیجه عدم امکان تصویب جزئیات افزایش مستمری‌ها، حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران به‌صورت علی‌الحساب و بر اساس آخرین حکم سال گذشته پرداخت می‌شود.در بخش دیگری از اطلاعیه درباره موضوع متناسب‌سازی آمده است:با توجه به تأکید مدیریت عالی سازمان بر اجرای مرحله سوم و نهایی متناسب‌سازی (۳۰ درصد) طبق جزء (۲) بند (ر) ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت، پس از ابلاغ بخشنامه مزد و انجام مراحل قانونی شامل محاسبه، تهیه لیست‌ها، صحت‌سنجی اطلاعات و تأمین منابع، زمان‌بندی پرداخت مابه‌التفاوت‌ها از طریق سازمان اطلاع‌رسانی خواهد شد.
09:20 - 19 آوریل 2026
جامعه
آسیب‌های اجتماعی

5 بازنشر14 واکنش
30٫2k بازدید



2 پاسخ

تصویر نمایه‌ی ‌دوست‌
@dooste_khoob19 آوریل 2026
در پاسخ به
کاش می‌فهمیدیم منابع لازم برای افزایش ۷۵ درصدی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها چطور تامین شد.مگه قاعده افزایش حقوق اعضای هیئت علمی، با سایر حقوق‌بگیران دولت فرق داره؟

تصویر نمایه‌ی ‌علی باقری کاکش‌
@bualinews19 آوریل 2026
در پاسخ به
سازمان تامین اجتماعی همیشه بالاترین حق بیمه پرداختی ، کمترین خدمات ارائه شده ، بیشترین میزان مستمری بگیران ، کسری همیشگی منابع صنعت بیمه خودش پول سازه ، در کنارش صنعت بیمه ایران از اپراتورهای تلفن همراه تا پتروشیمی و پالایشگاهی ،.... سرمایه گذاری می کنند و همیشه کسری دارند...جالب تر افزایش حقوق ح…نمایش بیشتر