اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

راه نما| دانایی رمز توانایی ست‌...

تجزیه و تحلیل تصادفات جاده‌ای دراستان هرمزگان نشان می دهدبیشترین علل تصادف‌های جاده‌ای ناشی از سرعت غیرمجازوتخطی ازسرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو، خستگی وخواب آلودگی ،عدم رعایت فاصله طولی ایمن باخودرو جلو، سبقت غیرمجازوتجاوزوانحراف به چپ وعدم رعایت حق است که با شناختن آن‌ها می‌توان از بروز حوادث تا حد زیادی پیشگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سرهنگ اسماعیل تنها جانشین پلیس راه هرمزگان در یادداشتی ذیل عنوان « راه نما؛ دانایی رمز توانایی است» آورده:

 

تجزیه وتحلیل تصادفات جاده ای دراستان هرمزگان نشان می دهدبیشترین  علل  تصادف‌های جاده‌ای ناشی از سرعت غیرمجازوتخطی ازسرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو، خستگی وخواب آلودگی ،عدم رعایت فاصله طولی ایمن باخودرو جلو، سبقت غیرمجازوتجاوزوانحراف به چپ وعدم رعایت حق است که با شناختن آن‌ها می‌توان از بروز حوادث تا حد زیادی پیشگیری کرد.

با رعایت برخی نکات در رانندگی می‌توانید ریسک تصادفات را به حداقل کاهش دهید:

رعایت فاصله ایمنی: با رعایت کردن فاصله قانونی می‌توان از تصادفات زنجیره ای جلوگیری کرد. قانون ۳ثانیه برای تعیین فاصله مناسب بسیار ساده و البته کاربردی است. به این معنی که اگر می خواهید بدانیدفاصله شما باخودرویی که جلوی شما در حرکت است مناسب و ایمن هست یانه کافی است که یک شی ثابت مثل تابلو وعلایم رانندگی و یا درخت و...را در مسیر خودبه عنوان یک شاخص تعیین نموده و وقتی خودرو جلو شما ازآن عبور کرد 3 ثانیه بشمارید هزار و یک، هزار و دو  و هزار و سه.

اگر در این مدت 3 ثانیه شما به شی ثابت شاخص نرسیدید یا مقابل آن باشید فاصله شما مناسب و ایمن است ولی اگر در این فاصله زمانی از آن شاخص عبور کردید فاصله شما مناسب و ایمن نیست.

ماده ۱۷۳ آیین نامه راهنمایی ورانندگی مصوب ۱۳۸۴ قاعده سه ثانیه مربوط به جاده های خشک است درهوای بارانی و برفی این مدت به 6 تا 9 ثانیه افزایش می‌یابد.

شناخت کامل خودرو: شما در درجه اول باید تمامی توانایی های خودرو خود را بشناسید. اینکه آیا ترمز‌های خودرو شما ضعیف است یا خیر؛ سیستم کنترل پایداری دارد یا خیر و مواردی از این قبیل. این‌ها به شما کمک می کنند تا کیفیت رانندگی بهتر شود و از همه مهمتر، از بروز حوادث جلوگیری کنید.

افزایش اطلاعات رانندگی: منظور از عبارت افزایش آگاهی نسبت به موقعیت‌های مختلفی است که رانندگان در آن قرار می‌گیرند. برای مثال اینکه در هوای بارانی یا برفی باید چقدر فاصله ایمنی را رعایت کرد یا اینکه در هوای مه آلود باید چگونه برانیم. این موارد موجب کاهش ریسک تصادف ها هنگام رانندگی می شود.

بستن کمربند ایمنی: کمربند ایمنی مانند یک فرشته نجات عمل می‌کند و از بروز آسیب دیدگی‌های جدی و مرگ تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. راننده مسئول بستن کمربند خود و سرنشینان خودرو است.

رعایت سرعت مطمئنه: رعایت سرعت مطمئنه یکی از علل شایع حوادث جاده ای ست و از مواردی است که همیشه در پیام ها و هشدارهای ترافیکی تلویزیون و همچنین توسط پلیس‌ راه  بر آن تاکید می‌شود.

سرعت مناسب، زمان لازم برای عکس العمل را هنگام بروز حادثه برای شما افزایش می‌دهد. سرعت مطمئنه برابر با مواد ۱۲۹ و ۱۳۰آیین نامه راهنمایی ورانندگی توسط رانندگان می بایست درشرایط مقرر رعایت شود تا از بروز تصادفات جلوگیری شود.

سرعت مطمئنه سرعتی است که باتوجه به وضعیت سنی، جسمی و روحی راننده، میزان مهارت و تسلط به رانندگی، وضعیت سلامت و بیماری، استراحت و خواب کافی و همچنین وضعیت سلامت خودرو و دارابودن تجهیزات ایمنی، ترمزسالم، وضعیت آج وسلامت لاستیک وفنی وسیله نقلیه، سال ومدل خودرو و همچنین وضعیت راه شامل منطقه مسکونی و وجود مدرسه و یا در محل عبور عابرین پیاده و یا احشام، جاده هاب تنگ، عرض کمتر از 5.5 متر، تقاطع‌های فاقد تابلو وعلایم، پیچ، پل و ابنیه فنی، شیب سربالایی یا سرازیری، تونل و داشتن دیدکافی و همچنین شرایط جاده‌ای و اقلیمی از جمله گرما و شرجی، برف و باران و لغزندگی سطح راه، مه وفقدان دید لازم و امثالهم 
شرایطی است که شما را در موقعیت سرعت مطمئننه قرار می‌دهد و رعایت آن الزامی است.

سرعت مطمئنه همیشه از سرعت مجاز و مقرر کمتر است. میزان آن گاهی به صفر و توقف می‌رسد.

ادامه دارد.....

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول