اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

هشدار مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان در خصوص پیامدهای ساخت‌وسازها در مناطق پرخطر/ وقوع فاجعه انسانی در یک‌قدمی «زیارت»

مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان با بیان اینکه منطقه «زیارت» در سه خطر بزرگ وضعیت قرمز دارد، گفت: در صورت بروز حوادثی همچون سیل، زلزله و رانش در این منطقه با طیف گسترده‌ای از تلفات مواجه خواهیم شد و عملاً دولت در فرآیند عملیات امدادونجات با چالش جدی مواجه خواهد شد.

هشدار مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان در خصوص پیامدهای ساخت‌وسازها در مناطق پرخطر/ وقوع فاجعه انسانی در یک‌قدمی «زیارت»

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ایران از جمله کشورهایی است که اغلب بلایای طبیعی ازجمله سیل، زلزله و رانش در آن اتفاق می‌افتد، در این میان گلستان به‌عنوان یکی از استان‌های شمالی کشور در سال‌های اخیر با حوادث طبیعی زیادی دست‌وپنجه نرم کرده است.

سیلاب‌های ویرانگر سال‌هاست میهمان ناخوانده مردم گلستان است و در این اتفاق خسارت‌های جبران‌ناپذیری به زیرساخت‌ها، اقتصاد کشاورزی و واحدهای مسکونی وارد شده است.

اگرچه حوادثی ازجمله سیل جزو بلایای طبیعی محسوب می‌شود اما نقش عوامل انسانی در بروز و تشدید این حوادث امری انکارناپذیر است، دست‌درازی به جنگل‌ها و پوشش‌های طبیعی برای ساخت ویلا و واحدهای مسکونی بدون هیچ قاعده و ضابطه اصول مهندسی در دل جنگل‌ها یکی از عوامل تشدیدکننده بروز سیل در گلستان محسوب می‌شود، امری که به‌کرات از سوی کارشناسان مطرح و تاکنون گوش هیچ مسوولی در استان شنوای زنگ خطر ساخت‌وسازهای غیرمجاز در استان نبوده است.

یکی از مناطقی که به دلیل دارا بودن آب‌وهوای خوش و کوهپایه‌ای طی دو دهه اخیر مورد علاقه دلالان برای ساخت و فروش ویلا و واحدهای مسکونی قرار گرفته است، روستای «زیارت» می‌باشد، این روستای زیبا از جمله مناطقی در گرگان است که قرار بود تحت عنوان «روستای هدف گردشگری»، «شهرک گردشگری» یا «منطقه نمونه گردشگری» ساماندهی شود اما سال‌هاست در این منطقه شاهد برافراشتن تعداد زیادی آسمان‌خراش در دل طبیعت بکر این منطقه هستیم و در تمام این سال‌ها هیچ‌گاه نظارت و بازرسی دقیق در خصوص این ساخت‌وسازها انجام‌نشده است.

طی ۲۰ سال گذشته در خصوص «زیارت» مدیریت واحدی وجود نداشته و از سویی تکلیف دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله استانداری، دادگستری، دادستانی، اداره کل محیط‌زیست، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، امور اراضی استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در «زیارت» گرگان مشخص نبوده است از این‌رو فضای مناسبی برای جولان سودجویان و رشد قارچ‌گونه بناهای غیرمجاز فراهم‌ شده است.


روستای تاریخی ییلاقی «زیارت» گرگان که قرار بود «روستای هدف گردشگری» باشد

 

سال‌هاست که رسانه‌ها و کارشناسان از وقوع فاجعه‌ای بزرگ در آینده‌ای نه‌چندان دور در منطقه «زیارت» خبر می‌دهند اتفاقی که با رشد ساخت‌وسازهای غیرمجاز و غیراصولی وقوع آن چندان دور نخواهد بود.

*افزایش بافت «زیارت» مطالبه به‌حق روستاییان ساکن بومی محل است

در همین رابطه مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان با بیان اینکه یکسری دست‌اندازی‌های غیراصولی می‌تواند عارضه تهدید را تشدید کند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: مداخله انسان در از بین بردن مراتع سبز و ساخت‌وسازهای غیرمجاز ساختگاه پرمخاطره، می‌تواند مشکلات عمده‌ای را ایجاد کند.
صادقعلی مقدم افزایش بافت «زیارت» را مطالبه به‌حق روستاییان ساکن «زیارت» عنوان کرد و افزود: این مطالبه به‌ حق تنها برای روستاییان است نه برای افرادی که بدون رعایت قوانین مملکت ساخت‌وسازهای غیرمجاز را انجام می‌دهند، قرار نیست به این افراد امتیاز داده شود.


صادقعلی مقدم مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان

* منطقه «زیارت» به‌شدت مستعد سیلاب‌های غافلگیرکننده است/ براساس مطالعات رسمی منطقه زیارت در ۳ خطر بزرگ رانش، زلزله و سیل وضعیت قرمز دارد

وی در خصوص مشکلاتی که باگسترش روزافزون ساخت‌وسازهای غیرمجاز منطقه «زیارت» را تهدید می‌کند، گفت: این منطقه به‌شدت مستعد سیلاب‌های غافلگیرکننده است، براساس مطالعات رسمی منطقه زیارت در سه خطر بزرگ وضعیت قرمز دارد، در رانش، زلزله و سیل وضعیت زیارت قرمز است و اگر هرکدام از این اتفاق‌ها رخ دهد با توجه به شرایط رانشی و لغزشی منطقه به دلیل مسدود شدن تنها راه دسترسی به عملیات امدادنجات در زمان طلایی مقدور نخواهد بود.

مدیرعامل پدافند غیرعامل گلستان با بیان اینکه ساخت‌وسازهای «زیارت» براساس اصول فنی و مهندسی برای آن ساختگاه نیست، گفت: در صورت بروز حوادثی همچون سیل، زلزله و رانش با طیف گسترده‌ای از تلفات مواجه خواهیم شد و عملاً دولت در فرآیند عملیات امدادونجات با چالش جدی مواجه خواهد شد.

* ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی گلستان در برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در «زیارت»/ اگر نمی‌خواهید با فرد متخلف برخورد کنید حداقل تخلف وی را شناسنامه‌دار نکنید

مقدم بیان کرد: با وجود تلاش‌هایی که برای عدم ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه «زیارت» انجام‌ شده است اما نه‌تنها توفیق قابل قبولی نداشتیم بلکه پیشنهادهایی برای تعیین و تکلیف ساخت و سازهای غیرمجاز مطرح می‌شود که در صورت تحقق آن عملا این ساخت‌وسازها دارای شناسنامه قانونی می‌شوند، بارها اعلام کرده‌ایم اگر کسی تخلف می‌کند به وی جایزه ندهید اگر نمی‌خواهید با فرد متخلف برخورد کنید حداقل تخلف وی را شناسنامه‌دار نکنید چرا که باید پاسخگو باشید.


روستای تاریخی «زیارت» گرگان با انبوه ساخت‌وساز مجاز و غیرمجاز


روستای تاریخی «زیارت» گرگان با انبوه ساخت‌وساز مجاز و غیرمجاز

وی در خصوص بحث‌های ایجاد شده برای گازرسانی به روستای «زیارت» گفت: گازرسانی برای روستاییان محدود در داخل بافت با رعایت الزامات اشکالی ندارد اما برای افرادی که به قوانین کشور پایبند نیستند و در آینده اگر اتفاقی رخ دهد جزو مدعی‌ترین افراد جامعه خواهند بود، نباید امکاناتی فراهم شود.

مدیرعامل پدافند غیرعامل گلستان با تأکید وقوع پدیده تغییر اقلیم و افزایش مخاطرات بر اینکه «زیارت» یک ساختگاه مسئله‌دار و غیرمناسب برای سکونت است، گفت: افزایش ساخت‌وسازها در منطقه زیارت، پدیده تغییر اقلیم و شدت گرفتن باران‌های سیل‌آسا، دخل و تصرف در مجاری آبی، نه تنها مخاطرات بزرگی را برای منطقه زیارت در پی خواهد داشت بلکه در پایین‌دست، بخش قابل توجهی از شهر گرگان را نیز متاثر خواهد کرد و خسارات مالی و جانی جبران‌ناپذیر را موجب می‌شود، مضاف اینکه نفوذ فاضلاب‌ها به بخشی از منابع تامین آب شرب، تاثیر خود را بر کیفیت آب گرگان گذاشته و اگر مطالعه و اقدامی در این رابطه انجام نشود قطعاً در بیماری‌هایی که مردم به آن مبتلا خواهند شد تأثیر خودش را بر جای خواهد گذاشت.

مقدم با ابراز تاسف از اینکه دغدغه‌های کارشناسان و مسوولان دلسوز در خصوص مشکلات آینده در منطقه زیارت تاکنون اقدامات بازدارنده را در پی نداشته است، اظهار امیدواری کرد در تصمیمات آینده این موضوعات مدنظر تصمیم‌گیرندگان قرار گیرد.

انتهای پیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول