اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

انتقاد از عدم مصوبه دولت برای جبران خسارات سیل در بخش صنعت/ از نظارت ها بر بازار راضی نیستم

رئیس سازمان صمت گلستان با انتقاد از عدم مصوبه دولت برای جبران خسارت سیل در بخش صنعت گفت: متاسفانه یکی از نقاط منفی دولت در سیل اخیر آن بود که برای بخش صنعت، معدن و تجارت مصوبه نگرفته است.

انتقاد از عدم مصوبه دولت برای جبران خسارات سیل در بخش صنعت/ از نظارت ها بر بازار راضی نیستم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسینقلی قوانلو بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار استان گلستان اظهار کرد: نرخ تورم استان گلستان در سال 1396، بالاتر از کشور بود اما با استقرار ستاد تنظیم بازار در اواخر سال 1397، درصد تورم گلستان به کشور نزدیک شده است و تقریبا موفق شدیم تورم گلستان را به سطح کشور برسانیم و از بین 24 قلم کالای اساسی، میانگین 18 قلم کالا از میانگین کشوری پایین‌تر بود و قیمت تنها 6 قلم کالا بالاتر از میانگین کشوری بوده است.

* گرانی در بازار وجود دارد اما با کمبود مواجه نیستیم

وی با بیان اینکه گرانی در بازار وجود دارد اما با کمبود مواجه نیستیم، ادامه داد: بخش نظارت و تامین ما در گلستان در بخش صنعت، معدن و تجارت موفق عمل کرده است گرچه از نظارت‌ها راضی نیستم و معتقدم با وجود این تعداد ناظران، می‌توانیم بهتر از این نظارت کنیم.

رئیس سازمان صمت گلستان تصریح کرد: تولید و اشتغال سال سختی را پشت سر گذاشت و گرچه رشد اقتصادی و رشد صنعت در کشور منفی بود خوشبختانه با همه مشکلات در سال 1397، عملکرد بسیار خوبی داشتیم.

* حجم سیلاب در فاز سوم شهرک صنعتی آق‌قلا بیش از 3 متر بود

قوانلو بیان کرد: سیل به بخش صنعت و معدن و تجارت خسارات بسیار زیادی وارد کرد برآورد ابتدایی ما خسارت 400 میلیارد تومان بود اما با بررسی انجام شده پس از تخلیه سیلاب، به 244 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: حجم سیلاب در فاز سوم شهرک صنعتی آققلا بیش از سه متر بود در حال حاضر به جز 6 واحد مابقی واحدها در شهرک صنعتی آق‌قلا به چرخه تولید بازگشتند.

* بخش صنعت و اصناف در طرح «جهاد همبستگی ملی» بالغ بر 23 میلیارد ریال به سیل‌زدگان کمک کرد

رئیس سازمان صمت گلستان متذکر شد: با کمک اتاق بازرگانی سعی کردیم کمک‌های واحدهای صنعتی به سیل‌زدگان را به مناطق سیل‌زده هدایت کنیم و با تامین مواد اولیه بالغ بر 186 هزار پرس غذا را در دستور کار قرار دادیم.

قوانلو با بیان اینکه طرح «جهاد همبستگی ملی» از نقاط مثبت سیل بود، ابراز کرد: بخش صنعت بالغ بر 2 میلیارد تومان به سیل‌زدگان کمک کرد و اصناف استان گلستان نیز 300 میلیون تومان در قالب کالا به  یاری مردم سیل‌زده شتافتند.

وی بیان کرد: تلاش کردیم بعد از وقوع سیل در تامین کالاهای اساسی مشکلی در استان نداشته باشیم و کمبودی ایجاد نشود.

* وجود 920 واحد صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری 24 هزار میلیارد تومان در استان گلستان

رئیس سازمان صمت گلستان در ادامه از وجود 920 واحد صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری 24 هزار میلیارد تومان در استان گلستان خبر داد و گفت: 22 هزار نفر اشتغال مستقیم در واحدهای صنعتی استان گلستان به ثبت رسیده البته میانگین اشتغال کل دو برابر اشتغال بیمه شده است.

قوانلو یادآور شد: نرخ بیکاری استان گلستان در سال 1396، 12.2 درصد بود که این مهم در سال 1397 به 9.7 درصد رسید اما با توجه به وقوع سیلاب در گلستان و از بین رفتن حدود 9 هزار و 200 شغل در بهار سال 1397،  نرخ بیکاری در استان از 9.7 درصد به 11 درصد رسید.

* 26 هزار و 600 نفر در سال 1397 به شاغلان گلستان اضافه شدند

وی با بیان اینکه 26 هزار و 600 نفر در سال 1397 به شاغلان استان گلستان اضافه شدند، ابراز کرد:  8 هزار و 779 شغل توسط سازمان صمت در سامانه رصد به ثبت رسید و 30 درصد اشتغال ایجاد شده در استان که در سامانه رصد به ثبت رسیده توسط سازمان صمت اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان صمت گلستان گفت: سهم گلستان در پرداخت تسهیلات رونق تولید در سال 1397، یک هزار و 100 میلیارد تومان بود که یک هزار و 516 میلیارد تومان پرداخت شد و تا پایان سال گذشته در رتبه دوم کشور قرار داشتیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان گلستان در پرداخت تسهیلات رونق تولید رتبه سوم را به خود اختصاص داده است، افزود: 946 طرح با حدود 10 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری در گلستان به ثبت رسیده است که در انتظار بهره‌برداری است که پس از بهره‌برداری 28 هزار شغل ایجاد خواهد کرد اما در حالت معمول 50 درصد از این جواز تاسیس‌ها ریزش دارد و به تولید ختم نمی‌شود.

* یکی از نقاط منفی دولت در سیل اخیر نگرفتن مصوبه‌ای برای جبران خسارت سیل در بخش صنعت

قوانلو از آسیب سیلاب به بخش صادرات استان گلستان خبر داد و افزود: صادرات در گلستان در سه ماهه نخست امسال منفی 50 درصد بود که امیدوارم در پنج ماه آینده این رشد منفی جبران شود.
رئیس سازمان صمت گلستان به عدم مصوبه دولت برای جبران خسارت سیل در بخش صنعت اشاره کرد و متذکر شد: متاسفانه یکی از نقاط منفی دولت در سیل اخیر آن بود که برای بخش صنعت، معدن و تجارت مصوبه نگرفته است و البته در این مساله بخشی از ضعف بر عهده سازمان صمت است.

قوانلو ادامه داد: مکرر به ما قول می‌دهند که مصوبه دولت برای جبران خسارات سیل به بخش صنعت در جلسه بعدی در دستور کار قرار می‌گیرد اما متاسفانه هنوز مصوبه هیئت وزیران به واحدهای صنعتی انجام نشده است.

* تعطیلی واحدهای صنعتی سیل‌زده گلستان در صورت عدم ارسال کمک‌های دولتی

وی تصریح کرد: تنها خواسته بخش صنعت مصوبه هیئت وزیران برای جبران خسارات سیل در واحدهای صنعتی سیل‌زده است.

 رئیس سازمان صمت گلستان تاکید کرد: اگر کمک‌های دولتی برای واحدهای صنعتی سیل زده نرسد ممکن است در چند ماه آینده تعطیل شوند.
انتهای پیام/83018/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول