اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گرمای 40 درجه بلای جان سیل‌زدگان در اسکان موقت

سیل‌زدگان ساکن اسکان موقت در شهرستان گنبدکاووس از گرمای بیش از حد هوا و فقدان امکانات سرمایشی به شدت رنج می‌برند.

گرمای 40 درجه بلای جان سیل‌زدگان در اسکان موقت

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، وقوع سیل در استان گلستان از فاز نخست و گیر و دار نجات مردم و خانه‌های آنان از روان آب‌های حاصل از این سیل پایان گرفت و اکنون بزرگترین معضل و مشکل سیل‌زدگان بازسازی و نوسازی خانه‌ها و منازل آن‌هاست، خانه و کاشانه‌ای که امروز از آنها ویرانه‌ای بیشتر باقی نمانده و این مردم عزیز، همیشه در صحنه و مهربان گلستان نگارستان ایران امروز در چادرهایی که هر چند بوی عشق و نوع‌دوستی مردم ایران را می‌دهد اما نمی‌تواند آسایش، امنیت و سایه آرامش را برای این افراد به ارمغان بیاورد.

شهرستان گنبدکاووس نیز به عنوان نخستین شهرستان درگیر سیلاب که البته به همت مردم و مسوولان به سرعت از حالت بحران خارج شد امروز مشغول تلاش برای بازسازی و نوسازی منازل سیل‌زدگان است و به موازات آن مشغول ارائه خدمات به ساکنان در اسکان موقت و چادرهای اعطایی جمعیت هلال احمر.

به همین منظور به سراغ چند تن از سیل‌زدگان ساکن در محل اسکان موقت و تعدادی از مسؤولان خدمات‌رسان در این  شهرستان رفته و با آنها گفت و گو کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن را مشاهده می‌کنید:

* 28 خانواده سیل‌زده در اسکان موقت مستقر هستند/ تمام امکانات لازم تعبیه شده است

رئیس جمعیت هلال احمر گنبدکاووس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از گنبدکاووس با اشاره به اینکه در حال حاضر 28 خانوار در 28 چادر در محل اسکان موقت سیل‌زدگان گنبدکاووس حضور دارند، اظهار کرد: این محل در جوار آستان امامزاده یحیی بن زید (ع) و در کتابخانه سابق این آستان قرار گرفته است.

اصغر نودهی با بیان اینکه تلاش کردیم تمامی امکانات لازم برای زندگی از جمله گاز، برق، آب، مواد غذایی و پوشاک را برای این عزیزان فراهم کنیم، افزود: مقدار زیادی اقلام خشک برای پخت و پز به خود افراد ساکن در این محل واگذار شده و بسته‌های غذایی مدت‌دار نیز به آنها اعطا شده است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی اقامات با نظارت و هماهنگی شورای مدیریت بحران شهرستان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: از میان این 28 خانوار 20 خانواده افغانی و هشت خانواده ایرانی هستند که ما در ارائه خدمات و امکانات هیچ تفاوتی قائل نشده‌ایم.

رئیس جمعیت هلال احمر گنبدکاووس با اشاره به اینکه براساس تصمیمات مقامات بالادستی مقرر شده این عزیزان تا پایان ساخت منازل وعده داده شده، به خانه‌های استجاری منتقل شوند، گفت: بر این اساس منتظر هستیم تا اعتبار این موضوع که به ازای هر خانواده 15 میلیون تومان است به دست ما برسد.

* مسوولان در ساخت خانه‌های ما تعجیل کنند

یکی از بانوان سیل زده گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه من فاقد سرپرست بوده و خودم بار هزینه‌های زندی را بر دوش می کشم، اظهار کرد: در سیل اخیر منزل ما به شدت تخریب شد به نحوی که هیچ اثری از خانه موجود نیست.

وی با بیان اینکه من با دارا بودن چهار فرزند در این چادرهای کوچک به سختی در حال زندگی هستیم، ادامه داد: انتظار و درخواست ما از مسؤولان این است که هر چه زودتر برای ساخت خانه‌های ما و انتقال سیل‌زدگان بی‌خانمان به خانه‌‌های خود اقدام کنند.

* تمام دارایی‌ام از بین رفته است/ یک کارگر ساده‌ام و شرایط زندگی سخت است

یکی دیگر از سیل‌زدگان گنبدی با اشاره به اینکه من یک کارگر فصلی بوده‌ام و درآمد ناچیزی داشتم، افزود: با این درآمد ناچیز و مختصر توانسته بودم برای خانواده‌ام سرپناه کوچکی آماده کنم که متاسفانه در سیل اخیر از دست رفته و حتی لوازم مختصری هم که داشتیم دیگر قابل استفاده نیست.

وی با تاکید بر اینکه منتظر دریافت مبالغ وعده داده شده برای اجاره خانه هستیم، گفت: شرایط ما در این اردوگاه هر چند لوازم و امکانات به ما می‌رسد و سرکشی متعددی از سوی مسؤولان صورت می‌گیرد آن قدرها خوب نیست و ما نیازمند فضایی بهداشتی، سالم، آرام، بی‌دغدغه و امن هستیم.

* گرمای هوا بدون وسایل سرمایشی غیرقابل تحمل است/ مسوولان تلاش زیادی کرده‌اند

یکی از بانوان سیل‌زده دیگر در گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل ما در این فضا گرمای بیش از حد هواست، ادامه داد: به نظر شما در هوای بعضا 40 درجه سانتی‌گراد گنبدکاووس که گرمای غیرقابل تحملی است چگونه باید در در درون این چادرها دوام آورد.

وی با بیان اینکه کودکان من در این چادرها به شدت دچار آسیب می‌شوند، تاکید کرد: می‌دانیم که مسؤولان زحمت کشیده و تلاش زیادی می‌کنند اما باور کنید هیچ کدام از آنها نمی‌توانند حتی دو الی سه ساعت در این گرما و در این شرایط زندگی کنند، پس خواهش ما این است که هر چه سریع‌تر شرایط را به نحو مطلوبی برای ما فراهم کنند.

* آزمایش روزانه آب و بررسی بهداشت محیط

رئیس شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه شرایط بهداشتی محل اسکان موقت سیل‌زدگان در جوار آستان مقد امامزاده یحیی بن زید (ع) هر روز توسط کارشناسان ما کنترل می‌شود، تصریح کرد: کارشناسان بهداشت محیط ما در این مکان مستقر و به صورت مداوم و دائمی به بررسی وضعیت بهداشتی می‌پردازند.

فرهاد بدیعی با تاکید بر اینکه روانشناسان ما نیز هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی به ارائه خدمات به این عزیزان می پردازند، افزود: موضوعات مختلفی از جمله ترس و وحشت کودکان بعد از حادثه، افسردگی‌های ممکن به ویژه در میان بانوان و لزوم افزایش تاب‌آوری اجتماعی از مولفه هایی است که روانشناسان ما نسبت به آن توجه کافی دارند.

وی از آزمایش آب آشامیدنی در محل های سیل‌زده و حتی در محل اسکان خبر داد و گفت: هر چند به صورت مرتب آب آشامیدنی بسته‌بندی شده در برخی از محل ها توزیع می شود اما ما به صورت مرتب نمونه‌برداری‌های خود را در این زمینه صورت می‌دهیم که الحمدالله تاکنون هیچ‌گونه آلودگی میکروبی و .. در آب این مناطق مشاهده نشده است.

* استقرار موسسات اجتماعی و روانشناسی در مناطق سیل‌زده و اسکان موقت

رئیس اداره بهزیستی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه در راستای اجرای رسالت‌های اداره بهزیستی مبنی بر کمک به سیل‌زدگان شهرستان تمام توان خود را به کار بسته‌ایم، گفت: خدمات ما در دو بخش به افراد ساکن در محل اسکان موقت و همچنین به افرادی که در منازل خود و در چادرها در حیاط منازل آسیب دیده‌شان ساکن هستند تقسیم می‌شود.

محمدرضا فشایی از حضور مرتب روانشناسان و کارشناسان بهزیستی در این مناطق خبر داد و خاطرنشان کرد: انجام برنامه‌ها، دورهمی‌ها و جلسات مرتب با افراد در گروه‌های سنی مختلف برای افزایش روحیه و امید در افراد یکی از اقدامات ماست.

وی با بیان اینکه بخشی از موسسات تحت نظر بهزیستی شهرستان گنبدکاووس با هدف افزایش تاب‌آوری، افزایش روحیه و نشاط و همچنین ارائه مشاوره‌های فردی و گروهی در مناطق سیل‌زده مستقر هستند، گفت: برخی خدمات ویژه نیز به گروه‌های هدف بهزیستی براساس قانون و کمک‌های مردمی صورت گرفته است که همچنان ادامه خواهد داشت.

* امکانات لازم برای ساکنان اسکان موقت فراهم شده/ اعطای 15 میلیون تومان برای اجاره منزل

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار شهرستان گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس نیز با اشاره به اینکه پس از وقوع سیل، انتقال سریع مردم عزیز به کمپ‌های اسکان اضطراری در چهار نقطه از شهر نخستین اقدام عملیاتی ما برای ساماندهی افراد بود، اظهار کرد: بالغ بر دو هفته افرادی که منازل آنها دچار آسیب شده و یا در معرض خطر آسیب بود در این کمپ‌ها از خدمات مختلف استفاده کرده و سپس براساس ارزیابی‌های فنی دفتر فنی شهرداری و کارشناسان هلال احمر دسته‌بندی شدند.

فرهاد شیبک با اشاره به اینکه افرادی که ساختمان‌های آنان قابل سکونت بوده به منازل خود بازگشتند، افزود: افرادی که منازل آنها تخریب نشده ولی امکان آسیب داشت در چادرهایی در حیاط محل سکونت خود ساکن شدند و دسته آخر نیز افرادی که منازلشان تخریب شده بود به محل اسکان اضطراری منتقل شدند.

وی با بیان اینکه به پیشنهاد شورای مدیریت بحران و با تصمیم شورای تامین شهرستان این عزیزان به محل اسکان موقت در جوار آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) منتقل شدند، خاطرنشان کرد: با هماهنگی شورای مدیریت بحران امکانات کاملی برای افراد در این مکان آماده شده است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار گنبدکاووس با تاکید بر اینکه برخی از مشکلات ناگزیر در این مکان را که ناشی از گرمای هواست قبول داریم و گفت: بدون تردید هر شخصی در منزل خود راحت از هر مکانی است و به همین دلیل تمام تلاش خود را برای دریافت اعتبارات لازم برای اجاره منازل مسکونی برای این عزیزان تا زمان ساخت منازل را از استانداری و مراجع بالادستی صورت خواهیم داد.

گفتنی است معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان نیز در روزهای گذشته ضمن بازدید از این مکان وگفت و گو با مردم ساکن در این محل از نهایی شدن اقدامات برای دریافت اعتبارات ملی و بین‌المللی به منظور اسکان دائم افراد سیل‌زده در استان خبر داده بود.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول