اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نکات تفسیری جزء پانزدهم قرآن کریم/ گمراهان نباید در دولت اسلامی مسئولیت داشته باشند

این یک درس بزرگ است برای همگان که در کارهای جمعی همواره کسانی را به یاری طلبند که هم خودشان در خط صحیح حق و عدالت باشند و هم دعوت‌کننده به چنین خطی و بسیار دیده‌ایم افراد پاکی را که به خاطر عدم دقت در انتخاب درست یاران خود گرفتار انواع مشکلات و ناکامی‌ها شده‌اند، جمعی از گمراهان و گمراه‌کنندگان دور آن‌ها را گرفته و نظام کارشان را به تباهی کشیدند و سرانجام همه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی‌شان را بر باد دادند.

نکات تفسیری جزء پانزدهم قرآن کریم/ گمراهان نباید در دولت اسلامی مسئولیت داشته باشند

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| بر آن شدیم تا در ماه مبارک و پرخیر و رحمت رمضان روزانه صفحاتی از کلام الهی را بر زبان جاری کنیم و بیش از پیش رهنمودهای قرآنی را در زندگی استفاده کنیم.

سراسر آیات الهی پُر است از حکمت و اندرزهایی که برای زندگی انس‌ها ضروری است لذا در نظر داریم هر روز چند آیه‌ای از جزء مورد نظر را تفسیر و برخی نکات را در کنار یکدیگر مرور کنیم.

جزء پانزدهم سوره اسرا و ۷۴ آیه ابتدایی سوره کهف را شامل می‌شود.

اسرا یا بنی‌اسرائیل به معنای حرکت و سیر شبانه است. در آغاز سوره به حرکت شبانه پیامبر(ص) از مکه تا مسجدالاقصی و معراج وی به آسمان‌ها اشاره می‌کند.

امام صادق(ع) فرمود: کسی که این سوره را هر شب جمعه بخواند از دنیا نخواهد رفت تا اینکه قائم را درک کند و از یارانش خواهد بود.

کهف به معنی غار بزرگ است. از آیه ۹ تا ۲۶ سرگذشت یکتاپرستانی که از نظام شرک‌آلود دقیانوس هجرت کرده و به غاری پناه بردند بیان شده است.

پیامبر(ص) فرمود: هر کس سوره کهف را در روز جمعه بخواند خداوند تا جمعه دیگر او را می‌آمرزد ( و طبق روایتی او را از گناه حفظ می‌کند) و به او نوری می‌بخشد که به آسمان می‌تابد و از فتنه دجال محفوظ خواهد ماند.

حجاب مستور چیست؟

وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا (۴۵_ اسرا)

مستور صفت حجاب است و ظاهر تعبیر قرآن این است که این حجاب از دیده‌ها پنهان است، در واقع حجاب کینه و عداوت و حسادت چیزی نیست که با چشم دیده شود ولی با این حال پرده ضخیمی میان انسان و شخصی که مورد کینه و حسادت اوست ایجاد می‌کند. در بعضی از روایات نیز می‌خوانیم که گاهی دشمنان سرسخت پیامبر(ص) به سراغ او می‌آمدند در حالی که او با یاران خود مشغول تلاوت قرآن بود اما او را نمی‌دیدند، گویی عظمت خیره‌کننده پیامبر(ص) مانع می‌شد که این کوردلان او را ببینند و بشناسند و آزار دهند.

اعتدال مبنای همه برنامه‌های اجتماعی و سیاسی

قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ أَیًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِکَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَیْنَ ذَٰلِکَ سَبِیلًا (۱۱۰_ اسرا)

این حکم اسلامی یعنی اعتدال در جهر و اخفات، از دو نظر به ما دید و درک می‌بخشد: نخست از این نظر که می‌گوید: عبادات خود را آن‌چنان انجام ندهید که بهانه به دست دشمنان بدهد. آن‌ها را به استهزا و ایرادگیری وادارد، چه بهتر که توأم با متانت و آرامش و ادب باشد که نه تنها نتوانند بر آن خرده‌گیری کنند بلکه نمونه‌ای از شکوه و ادب اسلامی و ابهت و عظمت عبادات گردد.

آن‌ها که سعی دارند در مواقعی که مردم استراحت کردند با صداهای گوشخراشی که از بلندگوهای پر غوغا راه می‌اندازند موجودیت جلسات خود را نشان دهند و به پندار خود با این عمل صدای اسلام را به گوش دیگران برسانند، این نه تنها صدای اسلام نیست، بلکه باعث پراکندگی مردم از اسلام و در نتیجه ضربه‌ای است به تبلیغات دینی.

دیگر اینکه این آیه باید الگویی باشد برای همه اعمال ما و تمام برنامه‌های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، باید همه این‌ها دور از افراط‌کاری‌ها و تندروی‌ها و تفریط‌کاری و مسامحه و سهل‌انگاری باشد و اصل اساسی که در آیه قرآن آمده همه جا رعایت شود.

قبل از هرکاری ان‌شاءالله بگویید

وَلَا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَٰلِکَ غَدًا- إِلَّا أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ ۚ وَاذْکُرْ رَبَّکَ إِذَا نَسِیتَ وَقُلْ عَسَىٰ أَنْ یَهْدِیَنِ رَبِّی لِأَقْرَبَ مِنْ هَٰذَا رَشَدًا (۲۳، ۲۴_ کهف)

یعنی در رابطه با اخبار آینده و تصمیم برای انجام کارها حتماً جمله ان‌شاءالله را اضافه کن، چرا که اولا تو هرگز مستقل در تصمیم‌گیری نیستی و اگر خدا نخواهد هیچ کس توانایی بر هیچ کار را ندارد، لذا برای اینکه ثابت کنی نیروی تو از نیروی لایزال اوست و قدرتت وابسته به قدرت او، جمله ان‌شاءالله (اگر خدا بخواهد) را حتماً به سخنت اضافه کن. سپس در تعقیب این جمله، قرآن می‌گوید: واذکر ربک اذا نسیت. اشاره به اینکه اگر به خاطر فراموشی جمله ان‌شاءالله را به سخنانی که از آینده خبر می‌دهی، نیفزایی، هرموقع به یادت آمد فورا جبران کن و بگو ان‌شاءالله، که این کار گذشته را جبران خواهد کرد.

گمراهان در دولت اسلامی نباید مسئولیتی داشته باشند

مَا أَشْهَدْتُهُمْ خَلْقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنْفُسِهِمْ وَمَا کُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا (۵۱_ کهف)

گر چه در آیه فوق سخن از خداوند است و نفی وجود یاوری برای او از گمراهان و می‌دانیم اصولاً خدا نیاز به معین و کمک کار ندارد تا چه رسد به اینکه گمراه باشد یا نباشد. ولی این یک درس بزرگ است برای همگان که در کارهای جمعی همواره کسانی را به یاری طلبند که هم خودشان در خط صحیح حق و عدالت باشند و هم دعوت‌کننده به چنین خطی.

و بسیار دیده‌ایم افراد پاکی را که به خاطر عدم دقت در انتخاب درست یاران خود گرفتار انواع انحراف‌ها و مشکلات و انواع ناکامی‌ها و بدبختی‌ها شده‌اند، جمعی از گمراهان و گمراه‌کنندگان دور آن‌ها را گرفته و نظام کارشان را به تباهی کشیدند و سرانجام همه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی‌شان را بر باد دادند.

** برگرفته از قرآن بشیر (تفسیر یک جلدی جوان؛ برگرفته از تفاسیر نمونه و المیزان)

تحدیر(تندخوانی) جزء پانزدهم قرآن کریم با صدای استاد معتز آقایی

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول