اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

برداشت غلات از 57 هزار و 745 هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری به پایان رسید

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: برداشت گندم، جو و کلزا در 57 هزار و 745 هکتار از اراضی زراعی استان از اواخر خردادماه آغاز شد و در اوایل شهریورماه به پایان رسید.

برداشت غلات از 57 هزار و 745 هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری به پایان رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، غَلات گیاهانی از خانواده گندمیان یعنی علفی و تک‌لپه‌ای به صورت دانه‌های ریز هستند که مصرف خوراکی دارند.

گندم و جو از جمله گونه‌های سردسیری غلات هستند که در فصل پاییز و اوایل بهار کشت و در اواخر تابستان برداشت می‌شوند.

غلات که گندمه یا کاریوپس نام‌دارند منبع انرژی برای انسان هستند که در کشورهای در حال توسعه، این دسته مواد تمام رژیم غذایی را در بر می‌گیرند. غلات حاوی هیدرات کربن، پروتئین، چربی، مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها هستند که البته ضمن مراحل مختلف نگهداری و تهیه، ممکن است بخشی از مواد مغذی مذکور از بین برود.

جو از همهٔ غلات مقاوم‌تر است و می‌توان آن را حتی در سرزمین سیبری هم کاشت. گندم از همهٔ غلات رایج‌تر است که معمولاً گیاهان سردسیری را در نواحی گرمسیری، البته در نواحی بلند و خنک کوهستانی می‌کارند که در این صورت، کشاورزان می‌توانند به دلیل شرایط مساعد و خنکی کوهستان‌های نواحی گرمسیر، هر ساله چند بار غلات بکارند.

در ادامه روند برداشت و سطوح زیرکشت غلات را می‌خوانیم.

محسن مهدوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: سطح زیرکشت گندم آبی در استان 20 هزار و 800 هکتار و دیم 38 هزار هکتار است که به علت خشک‌سالی‌های اخیر سطوح آبی 20 تا 30 درصد و سطوح دیم 50 تا 60 درصد خسارت دیده‌اند.

مدیر زراعت جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پیش‌بینی تولید در ابتدا 120 هزار تن بوده و اکنون با این شرایط خشک‌سالی به 80 هزار تن رسیده است، افزود: پیش‌بینی خرید گندم نیز در ابتدا 50 هزار تن بود که به 20 هزار تن کاهش پیدا کرد و اکنون در حال تحقق است.

وی بیان کرد: تا کنون 18 هزار و 500 تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که 17 هزار و 300 تن خرید تضمینی و یک هزار و 193 تن آن توافقی بوده است که البته این میزان از میزان خرید بذری متفاوت است و میزان خرید در سال گذشته 38 هزار تن بوده است.

برداشت 42هزارتن جو در چهارمحال و بختیاری

مهدوی به سطح زیر کشت جو اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت این محصول 9 هزار و 500 هکتار سطح زیرکشت است که بخشی از آن به علت خشکسالی از بین رفته است و حدود 8 هزار و 800 هکتار آن باقی‌مانده است و 15 الی 16 هزار هکتار نیز سطح زیر جو دیم است.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان افزود: پیش‌بینی تولید جو در سال جاری 50 هزار تن بوده که اکنون به 42 هزار تن برداشت رسیده‌ایم و این در حالی است که سال گذشته 50 هزار تن برداشت جو در سطح استان داشتیم.

پیش‌بینی کاشت ذرت در یک هزار هکتار

وی در مورد سطح زیرکشت ذرت چنین گفت: در سال جاری با 3 هزار و 700 هکتار سطح زیر کشت برداشت 220 هزار تنی پیش‌بینی می‌شود که درسال گذشته 4 هزار و 100 هکتار زیر کشت ذرت بود و 250 هزار تن محصول برداشت شد.

مهدوی در رابطه با کلزا افزود: کاشت این محصول هنوز آغاز نشده است اما در سال گذشته سطح 790 هکتاری زیر کاشت این محصول رفت و بالغ بر 200 تن کلزا برداشت شد که در سال جاری برای کشت در یک هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است.

مهدوی ادامه داد: این عملکرد با رعایت اصول زراعی از جمله معرفی ارقام جدید پرمحصول، رعایت تغذیه بهینه گیاهی، مبارزه با آفات و علف‌های هرز و استفاده از سیستم‌های نوین آب‌یاری محقق می‌شود.

وی در مورد اینکه محصول زراعی استان چند درصد محصول زراعی کشور را تأمین می‌کند، گفت: عدد بسیار کوچکی را شامل می‌شود زیراکه سطح کشت محدودی در استان وجود دارد به طور مثال در محصول گندم رتبه 21 را داریم.

نحوه برداشت غلات در سطح 57 هزار و 745  هکتار از اراضی استان

در ادامه در مورد نحوه برداشت غلات در سطح 57 هزار و 745  هکتار از اراضی زراعی استان نیز تحقیق شد که امرالله اسماعیلی در این رابطه گفت: برداشت گندم، جو و کلزا در استان از اواخر خرداد ماه آغاز شد و در اوایل شهریور ماه به پایان رسید.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: 83 درصد از سطح مزارع غلات استان به روش مکانیزه توسط 235 دستگاه کمباین غلات و حدود 14 درصد توسط دروگر و حدود 3 درصد هم به صورت دستی برداشت شده است.

وی ادامه داد: از سطح 38 هزار هکتار مزارع گندم آبی  و دیم حدود 84 درصد بصورت مکانیزه توسط کمباین غلات و 13 درصد بوسیله دروگر و حدود 3 درصد سطوح نیز به صورت دستی برداشت شده است.

اسماعیلی به سطح زیر کشت جو در استان اشاره کرد و افزود: از سطح 20 هزار هکتار مزارع جو آبی و دیم قابل برداشت حدود 82 درصد بصورت مکانیزه کامل توسط کمباین غلات و 15 درصد بوسیله دروگر و حدود 3 درصد سطوح نیز به صورت دستی برداشت شده است.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی استان تصریح کرد: در سال جاری بهره‌برداران استان با استفاده از 235 دستگاه کمباین محصول غلات خود را از مزارع برداشت کردند.

نظارت 76 گروه بر عملیات برداشت مکانیزه

اسماعیلی در پایان تصریح کرد: بیش از 76 گروه ناظر برداشت به تعداد 102 نفر کارشناس در طول فصل برداشت وظیفه کنترل و صدور معاینه فنی، نظارت بر کاهش ریزش و ضایعات محصول را بر عهده داشته‌اند.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول