اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری قطب تولید ماهیان سردابی کشور

مدیرشیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: استان ما رتبه اول تولید ماهیان سردآبی در کشور را دارد و علاوه بر آن سالانه ۲۷۰ هزار تن خوراک آبزیان تولید می‌کند.

چهارمحال و بختیاری قطب تولید ماهیان سردابی  کشور

محمد کریمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: طبق آمار سال ۹۸ استان ما با داشتن بیش از ۴۰۰ مزرعه پرورش ماهی، ۲۴ هزار تن ماهی قزل‌آلای سردآبی رنگین‌کمان تولید می‌کند که شهرستان اردل با تولید بیش از ۷ هزار تن ماهی در صدر جدول تولیدکنندگان استان قرار دارد.

مدیر شیلات و آبزیان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: نیاز سالانه استان 100 میلیون قطعه بچه ماهی است که از این میزان ۴۶ میلیون قطعه در استان تولید می‌شود و مابقی آن از سایر استان‌ها تامین می‌شود.

سرانه مصرف ماهی در استانی که بزرگترین تولیدکننده است، از میانگین کشوری کمتر است!

وی عنوان کرد: سرانه مصرف ماهی در استان به ازای هر نفر ۸.۷ کیلوگرم است که این میزان در کشور ۱۳.۵ کیلوگرم است.

کریمی اظهار داشت: در مزارع شیلات استان به صورت مستقیم دوهزار و ۵۰۰ الی ۳ هزار نفر به صورت مستقیم و ۶ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کارند و در کنار پرورش مستقیم ماهی در کارخانه‌های تولید خوراک و فرآوری آبزیان نیز به طور غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: استان ما با داشتن ظرفیت تولید بیش از ۲۷۰ هزار تن خوراک آبزیان در سال در کنار تولید بیشترین مقدار ماهیان سردابی در کشور تولیدکننده خوراک آبزیان نیز می‌باشد به گونه‌ای که مقدار زیادی از نیاز کشور به خوراک آبزیان را تامین می‌کنیم و ۱۵ کارخانه فعال تولید خوراک آبزیان در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در تولید ماهی قز‌آلای سردآبی در کشور رتبه اول را داریم، بیان کرد: صادرات ماهی در سال‌های گذشته به صورت محدود انجام می‌شد که با اعمال برخی تحریم‌ها و با وجود کرونا محدود شده که رقم قابل‌توجهی نبوده است و به خاطر نبود زیرساخت‌ها و حساسیت ماهی به عنوان ماده‌ای پروتئینی فساد‌پذیر و شاخص‌های سخت‌گیرانه بازارهای هدف هنوز صنعت شیلات کشور نیز خود را با این شرایط وفق نداده است.

صادرات خوراک آبزیان به عراق، تاجیکستان و ارمنستان

کریمی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های کرونا باعث کاهش صادرات شده است ولی صادرات خوراک آبزیان به عراق، تاجیکستان و ارمنستان انجام می‌شود که با رفع کرونا به حالت قبل باز می‌گردد.

مدیر شیلات و آبزیان جهادکشاورزی استان عنوان کرد: در اوایل شیوع بیماری کرونا با وجود شایعات و اظهار‌نظرهای نادرست مصرف ماهی در بین مردم کاهش یافت که با اصلاح این تفکر که ماهی به عنوان یکی از پروتئین‌های باکیفیت نه‌تنها باعث کاهش سیستم ایمنی بدن نمی‌شود بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از بیماری موثر است مصرف ماهی به حالت عادی خود برگشت.

مشکلات مهم شیلات داران کدام است؟

وی در خصوص عمده مشکلات شیلات‌داران استان اظهار داشت: در پرورش ماهی هزینه‌های تولید بسیار بالاست که در مقابل قیمت کم این محصول با سایر محصولات پروتئینی غیر قابل قیاس است. به عنوان مثال با هزینه‌های بالای تولید خوراک ، آب‌بها، کارگر، زیرساخت، هزینه‌های استهلاک و بهره‌های بانکی قیمت خرده‌فروشی آن بسیار کم است.

کریمی ادامه داد: کمبود اعتبارات بانکی و یا تسهیلات کم‌بهره و تصمیم‌گیری‌هایی که در سطح کلان برای پرورش دهندگان ماهی اتفاق می‌افتد و مجبور به تبعیت هستند هم‌چنین زیرساخت‌های ضعیف و عدم استفاده از مکانیزاسیون در شیلات که به کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید کمک می‌کند از مشکلات تاثیر‌گذار در تولید ماهی در استان است.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان تشریح کرد: در بحث صنایع تبدیلی کارخانه‌هایی در استان وجود دارند که باید ارتباط پرورش‌دهندگان و مراکز فرآوری صورت بگیرد و محصول به جای خام‌فروشی و عرضه مستقیم به این مراکز داده شود که در شهرکرد، بن و لردگان ظرفیت خوبی وجود دارد که ظرفیت ۱۵ هزار تن در سال می‌باشد که تنها از ۱۰ یا ۲۰ درصد از این ظرفیت استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ ۶۸۰۳۲/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول