اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

ساخت راه‌آهن چهارمحال و بختیاری شتاب می‌گیرد/ پیشرفت 70 درصدی پروژه تا پایان امسال

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: پروژه راه‌آهن استان تا پایان سال جاری به پیشرفت فیزیکی حدود 70 درصد خواهد رسید.

ساخت راه‌آهن چهارمحال و بختیاری شتاب می‌گیرد/ پیشرفت 70 درصدی پروژه تا پایان امسال

حسینعلی مقصودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه راه آهن چهارمحال و بختیاری مسیر مبارکه ـ سفیددشت ـ شهرکرد از سال 1390 تا سال 1397 فقط 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، گفت: در حال حاضر کل پروژه پیشرفت فیزیکی زیرسازی 36 درصدی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کل مسیر به طول 92 کیلومتر است و  از ایستگاه حسن‌آباد (مبارکه در استان اصفهان) آغاز می‌شود و تا شهرکرد ادامه دارد.

وی افزود: 20 درصد مسیر کوهستانی و صعب‌العبور است، 44 درصد در دشت و 36 درصد هم در تپه ماهور قرار دارد و حدود 6 کیلومتر مسیر در استان از مجاورت جاده عبور می‌کند و در سه مورد تقاطع با جاده دارد.

مقصودی اضافه کرد: مسیر دارای 15 تونل است که دو مورد آن بحرانی و یکی به طول یک هزار و 560 متر در قطعه یک و دیگری به طول 700 متر در قطعه 3 که هر دو مطابق با اهداف برنامه در حال پیشرفت و مابقی تونل‌ها هم کوتاه‌تر و به‌طور همزمان در حال حفاری و انجام است.

در حال حاضر کل پروژه دارای 36 درصد پیشرفت فیزیکی زیرسازی است/ جبران عقب‌ماندگی‌ها در سه ماه آینده 

وی با بیان اینکه قطعه اول به طول 40 کیلومتر از حسن‌آباد مبارکه تا تنگ بیدکان(مرز استان چهارمحال و بختیاری) 27 درصد پیشرفت فیزیکی کلی و 50 درصد پیشرفت فیزیکی زیرسازی دارد که کمی از برنامه زمان‌بندی عقب است، گفت: به گفته مجری کل طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی طی سه ماه آینده این عقب‌ماندگی جبران می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: قطعه دوم به طول 22 کیلومتر از تنگ بیدکان تا گردنه زردیا در سفیددشت دارای 97 درصد پیشرفت فیزیکی زیرسازی و آماده روسازی است و قطعه سوم و چهارم از گردنه زردیا تا شهرکرد(میدان قمربنی هاشم) دارای 10 و 11 درصد پیشرفت فیزیکی است.

پیشرفت 70 درصدی تا پایان سال/ جابجایی دو میلیون مسافر

وی عنوان کرد: کل پروژه تا پایان سال جاری به پیشرفت فیزیکی حدود 70 درصد خواهد رسید.

مقصودی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در سال نخست بعد از اتمام پروژه 700 هزار مسافر و 3.3 میلیون تن بار به وسیله این راه‌آهن جابجا شود، افزود: این میزان به جابجایی دو میلیون مسافر خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه این پروژه دارای یک ایستگاه در منطقه لنجان اصفهان و سه ایستگاه نیز در استان ما است، اضافه کرد: ایستگاه شهرک صنعتی سفیددشت که یک ایستگاه نیمه تشکیلاتی است(خروجی به سمت خوزستان خواهد بود)، ایستگاه فرخشهر( فاز 2 منطقه ویژه اقتصادی استان) و ایستگاه شهرکرد در میدان قمربنی‌هاشم(ع) که یک ایستگاه کاملا مسافری است.


مدیرکل راه‌ و شهرسازی چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی کرد: کار زیرسازی راه آهن استان تا خردادماه سال 1400 به اتمام برسد و پس از آن روسازی(ریل‌گذاری) در مدت 3 تا 4 ماه انجام خواهد شد.

اتمام زیرسازی پروژه تا خرداد 1400

وی عنوان کرد: برای ریل‌گذاری تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به امضا رسیده است.

مقصودی اظهار داشت: پروژه دارای سه پیمانکار بوده که در قطعه دوم کار زیرسازی تقریبا به اتمام رسیده و تحویل داده شده است و در قطعه سوم و چهارم دارای یک پیمانکار و قطعه یک نیز یک پیمانکار دارد.

مشکل اصلی آزادسازی اراضی در قطعه چهار است

وی توضیح داد: تنها مشکل مهم پروژه، آزادسازی مسیر در قطعه چهار است که بخشی از زمین‌ها مربوط به نیروهای نظامی و بخشی نیز در  ایستگاه شهرکرد شخصی می‌باشد که این مورد هم در حال پیگیری و تملک است.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان اظهار داشت: همچنین مشکل دیگر عقب بودن از برنامه زمان‌بندی است که در حال حاضر با تخصیص اعتبار پروژه سرعت خوبی پیدا کرده که طی سه ماه آینده این عقب‌ماندگی قابل جبران است.

راه‌آهن چهارمحال و بختیاری جزو پنج پروژه اولویت‌دار راه‌آهن کشور است

وی گفت: راه‌آهن چهارمحال و بختیاری جزو پنج پروژه اولویت‌دار راه‌آهن کشور است که مرکز استان را به راه‌آهن سراسری متصل می‌کند و بین این پنج پروژه، دارای کمترین طول و بیشترین مقدار پیشرفت فیزیکی است.

افزایش فوق‌العاده اعتبار پروژه راه‌آهن استان/پیگیری‌های جذب اعتبار رضایت‌بخش است

مقصودی با بیان اینکه تا پایان سال 1397 کل اعتبار اختصاص یافته به راه آهن استان 40 میلیارد تومان بوده  اما با پیگیری‌های انجام شده در دو سال اخیر، 110 میلیارد تومان اعتبار مصوب و 80 میلیارد تومان تخصیص داشته است، افزود: در سال جاری نیز این پروژه 250 میلیارد تومان اعتبار مصوب داشته که به طور کامل تخصیص یافته است.

وی افزود: همچنین براساس تفاهم‌نامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور مقرر شده غیر از مبلغ اعتبار سال جاری، 400 میلیارد تومان دیگر هم به این پروژه اختصاص یابد که مراحل مقدماتی تخصیص 200 میلیارد تومان انجام و ابلاغ شده است و 200 میلیارد تومان باقی‌مانده نیز بسته به پیشرفت پروژه بر اساس تفاهم‌نامه در آینده ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/68024

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول