همه به دنبال منابع جدید برای کالابرگ

به گفته معاون بانک مرکزی، همه به دنبال منابع جدید برای افزایش کالابرگ هستند، اما هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم.
۲۰ MB
گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ همزمان با حذف ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که به بهانه حذف رانت آن انجام شد،‌ مقرر شد که مابه التفاوت نرخ ارز از رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به رقم ۱۲۱ هزار تومان، به عنوان یارانه کالا برگ در مورد سبد مشمول، یعنی ۱۱ قلم کالای کالابرگی پرداخت شود.در این زمینه تعداد ۸۷ میلیون ایرانی ماهانه یک میلیون تومان کالا برگ دریافت می‌کنند.طبق محاسبات سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، رقم تفاوت نرخ حذف ارز ترجیحی و نرخ ۱۲۱ هزار تومانی، در سال حدود ۹۶۰ همت می‌شود، در حالی که منابع اجرای کالابرگ یک میلیون تومانی برای ۸۷ میلیون ایرانی در سال ۱۰۴۴ هزار میلیارد تومان (همت) خواهد شد و بنابراین با یک حساب سرانگشتی اجرای کالابرگ حتی با روش جاری، حدود ۸۴ همت کسری منابع دارد.در حالی که با توجه به خواسته‌های مردم مبنی بر افزایش رقم کالابرگ به خاطر تورم‌های ایجاد شده و کاهش قدرت خرید یک میلیون تومانی، مقامات دولتی از جمله مدنی زاده وزیر اقتصاد به دنبال این است که رقم کالا برگ افزایش پیدا کند، در پی آن فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، سید مهدی طباطبایی معاون دفتر اطلاع رسانی رئیس جمهور و حتی خود مسعود پزشکیان رئیس جمهور اعلام کرد که باید رقم کالا برگ افزایش پیدا کند.بعد از این مسئله بود که احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با صدا و سیما اعلام کرد: در جلسات افزایش کالا برگ همه موافق افزایش بودند، اما منبع جدیدی برای اجرای آن پیدا نکردیم، بنابراین همچنان مانده است.
راه دیگر برای افزایش کالابرگ برای دهکهای کم درآمد، منوط به داشتن پایگاه اطلاعات مالی ایران است که مرتب به روز شود،‌ اما تجربه حذف یارانه ثروتمندان نشان داد، نمی‌توان به داده‌های این پایگاه زیاد اعتماد کرد، چون در عمل با خطا همراه است، یارانه افرادی حذف شده که واقعا نیازمند بوده و برخی از کسانی را مشمول کرده که نیازی به آن ندارند.در این زمینه وحید ماجد معاون سیاست گذاری بانک مرکزی در مورد سوالی برای کالابرگ گفت: اینکه گفته می‌شود، منابع جدید کالا برگ از کجا می‌آید و دلیل هم دارد، چون در دولت مطرح شده بود که کالا برگ برای بخشی از جامعه یعنی طبقات متوسط و ضعیف جامعه باشد، اما در عمل به همه جامعه کالابرگ داده شد.دولت ملاحظه کرد که طبقات بالا هم از مسئله حذف ارز ترجیحی منتفع می‌شوند و طبق قانون قرار شد که تفاوت این رقم به ذینفع نهایی یعنی مصرف کننده پرداخت شود، به جای اینکه یارانه ارز به وارد کننده نهادها داده شود.در حال حاضر اینکه منابع جدیدی که کالا برگ از کجا بیاید، برای تامین مالی این طرح، به ویژه برای طبقات پایین جامعه باشد.این واقعیتی است که تورمی که ایجاد شده است و قدرت خرید کالا برگ کاهش پیدا کرده، قدرت خرید منابع کالا برگ کاهش پیدا کرده است، این مسئله در دولت بحث شده، هنوز به جمع بندی نرسیده که من اظهار نظر قطعی کنم.اما در مورد منابع جدید و حجم آن منابع بحث‌هایی صورت گرفته، اما متولی امور سازمان برنامه و بودجه است، بانک مرکزی تامین مالی انجام نمی‌دهد، سازمان برنامه بودجه به نیابت از دولت جلساتی برگزار کرده و ما هم به عنوان بانک مرکزی مشارکت کردیم، در خصوص منابع صحبت شده و دوستان بعد از جمع بندی اعلام عمومی خواهند کرد.
خبرنگار فارس پرسید، منابع کالا برگ قرار بود، از تفاوت حذف نرخ ارز ترجیحی با نرخ ۱۲۱ هزار تومان بانک مرکزی باشد که بانک مرکزی کل منابع آن را باید اعلام کند، ماجد معاون بانک مرکزی جواب داد، بله درست است، همان گونه که گفتم، باید کالابرگ از تفاوت این دو نرخ تامین می‌شود، اما به خاطر شرایط محاصره اقتصادی، ارز نفت تامین نشده بود، اما بعد از آن خدا را شکر تامین شده و ما به تفاوت این دو نرخ در مورد به عنوان منابع کالابرگ انجام تامین می‌شود. اما در مورد منابع جدید یکی از موضوعاتی که بحث می‌شود این است که منابع دیگری برای کالا برگ پیدا شود. مسئولان مربوطه صحبت می‌کنند مذاکره می‌کند و بعد از جمع اعلام خواهد شد. ماجد معاون بانک مرکزی گفت یک نکته بگویم و آن این است که کالا برگ از محل منابع ناشی از اختلاف قیمت و حذف ارز ترجیحی باید تامین شود و برای سبد مشمول هزینه شود. سبد مشمول قبل از حذف ارز ترجیحی هزینه‌اش محاسبه شده و بعد از حذف آن ملاحظه کردیم که چقدر به قیمت اقلام این سبد اضافه شده است و این مابه‌التفاوت را باید دولت جبران کند.
با توجه به این روش محاسبه تورم که بانک مرکزی از حدود ۵۰ سال قبل انجام می‌دهد.برای طبقات پایین درآمدی باید جبران از محل ما به التفاوت نرخ ارز انجام شود که در ابتدای طرح رقمی که به کالابرگ پرداخت می‌شد، بیشتر بیشتر از این افزایش قیمت‌ها هم بود، اما در رسانه‌ها صحبت از این می‌شود که فلان کالا قبل از کالابرگ ۸۰۰ هزار تومان بوده، بعد از حذف ارز ترجیحی یک میلیون تومان شده و در حالی که با دولت متعهد شده بود که تفاوت این دو رقم یعنی ۲۰۰ هزار تومان را باید جبران کند نه کل رقم کالا را، لذا هنوز در مورد منابع جدید کالابرگ به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
17:36 - 29 خرداد 1405
اقتصاد
بانک و بیمه
تعاون و اشتغال

1 بازنشر
87٫5k بازدید



11 پاسخ

در پاسخ به
پولی که با گرانسازی از جیب ملت خارج کردید الان دست کیست. وقتی توان و برنامه ریزی جهت انجام کاری را ندارید چرا برای مردم مشکل درست میکنید. بارها وعده دادید کالا برگ با تورم افزایش پیدا میکنه ، حالا می‌فرمایید همه در به در دنبال منابع جدید میگردن. این دولت در طول عمرش حتی یک کار درست انجام نداده ‌.

تصویر نمایه‌ی ‌قطب نما‌
@Jamejam3 روز پیش
در پاسخ به و

بررسی نگاه اندیشکده های آمریکایی به بروز ابرتورم در اقتصاد ایران در افق ۲۰۲۷

ریسک ابرتورم در ایران در افق ۲۰۲۷ واقعی است اما هنوز «سناریوی پایه» نیست؛ اقتصاد ایران در لبه‌ای حرکت می‌کند که می‌تواند میان تورم مزمن بسیار بالا و لغزش به سمت ابرتورم نوسان کند، بسته به این‌که سیاست و ژئوپلیتیک در دو سال آینده به کدام سو برود.اقتصاد روی لبه پرتگاهدر آغاز ۲۰۲۶، ایران با ترکیب آ…
نمایش بیشتر

نمایش گزارش


در پاسخ به
مگر همین بی شرف ها نمیگفتن ارز ترجیحی رانت ایجاد میکنه و میخوایم یارانه رو مستقیم به مردم بدیم پس چی شد خدا لعنت کنه شما رو که هر بار به بهانه رانت جیب مردم رو خالی می کنید

@user1708416375523 روز پیش
در پاسخ به
پس مابه‌التفاوت ارز ۲۸ تا ۱۵۰ تومانی به جیب چه کسی میرود سال قبل که حماسه سرایی می کردند که به جای رانتخواران به ملت می دهیم خب چی شد ؟ دروغ می گفتین یا زورتان به رانت خواران نمی رسد ؟ شاید هم تضاد منافع است ؟

@Nafisi3 روز پیش
در پاسخ به
هزینه هم روی دوش دولت خودشون و دولتهای بعدی گذاشتن هم سفره مردم و معیشت مردم رو بی ثبات و شرطی کردن .خارج از خسارت مالی ، آسیب روانی این بی ثباتی ویرانگره . یک مرد هم پیدا نمیشه ازشون بازخواست کنه

@user1777844907143 روز پیش
در پاسخ به
پس پول این دلارهایی که بجای بیست و هشت هزارتومان صدو چهل هزارتومان می فروشیدکجا می رود.تازه کالا برگ که شروع شد صدو دوازده تومان بود.رانت و فساد و دزدی هاتون راکم کنید دنبال منابع نگردید

@user1778170387213 روز پیش
در پاسخ به
بیخود خود و مزدم و فریب ندید این طرح مزخرف از اول اشتباه بودالانم حذف کنید و نرخ ارز و تسعیر و کاهش بدید

@user1778170387213 روز پیش
در پاسخ به
حاج بابایی: منابع حاصل از هدفمندی و افزایش دلار و حاملها ،قرار بود در صندوقی ریخته و به همه مردم دهند گران کردن و به مردم ندادن ! پس نگید منابع نداریم

@user1778170387213 روز پیش
در پاسخ به
تصمیم غلط و اشتباه و‌شبانه جهش چند برابری ارز رسمی یک کودتا اقتصادی ضد‌ماهیت مردم و اقتصاد بود الانم دیر نشده باید نرخ ارز و تسعیرو کاهش دهید

@user1778170387213 روز پیش
در پاسخ به
مدام دولت و بودجه کلان و بزرگتر کردید بانک ها و موسسات و حذف نکردید ردیف ها غیر ضرور بودجه ، افرایش نرخ تسعیر و ... و فقط شبانه دلار و چند برابر کردید و تورمش بر دوش مردم ! که بنکاهداری و‌دلالی بپردازید

@user1778170387212 روز پیش
در پاسخ به
نمیگن از محل افزایش حاملها و جهش چند برابری ارز ! شبانه چه سود عظیمی کسب کردن !!