اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

فعالیت 7 مرکز آموزشی و توانبخشی اوتیسم در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی از فعالیت هفت مرکز آموزشی و توانبخشی اوتیسم در استان خبر داد.

فعالیت 7 مرکز آموزشی و توانبخشی اوتیسم در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرگل صحاف امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به شعار  امسال روز جهانی اوتیسم با عنوان "فراگیری در محیط کار، چالش‌ها و فرصت‌ها در جهانی پساهمه‌گیر"، به معرفی این اختلال و مراکز آن در استان پرداخت.

وی با اشاره به وجود هفت مرکز در استان گفت: پنج مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی در شهرستان‌های تبریز و عجب‌شیر با ظرفیت 220 نفر به آموزش و توانبخشی و غربالگری کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم می‌پردازند. 

وی افزود: یک مرکز پیش حرفه‌ای و حرفه‌ آموزی بالای 14 سال در شهر تبریز و یک مرکز اقامت موقت در شهر تبریز جهت آموزش و نگهداری افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم تحت نظارت بهزیستی فعالیت می‌کنند.

صحاف خاطرنشان کرد: اوتیسم نوعی اختلال پیچیده و چندوجهی رشد و شکل‌گیری سیستم عصبی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل کرده و بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط و رفتارهای انسانی اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: علائم بارز اوتیسم از ۱.۵ سالگی شروع و قابل تشخیص می‌باشد و اصلی‌ترین آنها عدم برقراری ارتباط چشمی، تاخیر در صحبت کردن، عدم برقراری ارتباط اجتماعی و گریز از جمع و انجام کارهای تکراری می‌باشد که نیازمند همراهی بیشتر والدین برای شناسایی افراد بیشتر درگیر با آن هستیم.

صحاف با بیان اهمیت مشاوره‌های کارشناسی متذکر شد: والدین گرامی با مراجعه به سامانه autism.behzisti.net  می‌توانند به‌صورت محرمانه و غیرحضوری با پاسخ به ۱۰ پرسشنامه از اختلالات فرزندان خود آگاه شده و در صورت نیاز به راهنمائی‌ها و مشاوره‌های  بیشتر به کارشناسان مربوطه ارجاع داده شوند.  

لازم به ذکر است، از سال 2008 سازمان ملل دوم آوریل را روز جهانی آگاه‌سازی در باره اوتیسم نامگذاری کرده است. هدف از نامگذاری، آشنایی با مشکلات افراد دارای اوتیسم و دعوت افکار عمومی به همیاری در فرآیند رشد و هم‌پیوندی آنها با جامعه است و شعار  امسال فراگیری در محیط کار ، چالش‌ها و فرصت‌ها در جهانی پساهمه‌گیر  است.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول