اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

چالش‌های مدیریت شهری در مهستان/ از فضای سبز تشنه تا زباله‌های بی‌سامان!

نداشتن تفاهم میان مدیریت شهری شهرجدید مهستان و شرکت عمران آن منطقه موجب شده تا ارائه خدمات به شهروندان با چالش جدی مواجه شود.

چالش‌های مدیریت شهری در مهستان/ از فضای سبز تشنه تا زباله‌های بی‌سامان!

خبرگزاری فارس-رقیه پروینی؛ شهرجدید مهستان یکی از شهرهای استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ است که یکی از مناطق خوش آب و هوای استان البرز محسوب می‌شود، با این حال، بسیاری از مردم از وضعیت نامناسب شهری و عدم رسیدگی شهرداری گلایه دارند.

طبق گفته شهروندان این شهر، متأسفانه وضعیت فضای سبز و جمع آوری زباله در این شهر نامناسب است.

گلایه شهروندان شهر جدید مهستان از ارائه خدمات شهری شهرداری و از وضعیت نابسامان جمع آوری زباله تا نابسامانی کوچه‌ها و محلات، خشک شدن فضای سبز و کمبود و خرابی پارک‌های بازی برای بچه‌ها است. 

مردم می‌گویند: شهرداری خدمات مطلوبی ارائه نمی‌دهد فرقی هم نمی‌کند در فصل زمستان به گونه دیگر و در فصل تابستان هم این کاهلی در خدمات ادامه دارد.

به گفته برخی شهروندان جمع آوری زباله‌ها، ساماندهی خیابان‌ها و نظافت جوی‌های کثیف وظیفه خدمات شهری در شهرداری است اما با نگاهی به انباشت زباله‌ها و سرازیر شدن آن‌ها به کف خیابان و روانه شدن شیرابه‌های آن‌ها که مردم را کلافه کرده است به وضوح می توان به این موضوع پی برد مدیریت شهری شهرجدید مهستان از پس این کار ساده نیز برنمی‌آید و به واسطه عدم ارائه خدمات لازم از سوی شهرداری در فازهای مختلف این شهر به وضوح می‌توان شاهد حضور موش و حشرات موذی و گربه و سگ در سطح شهر بود.

متأسفانه بر اساس گزارشهایی که مدیریت‌های شهری وقت ارائه داده بودند در سال‌های گذشته هزینه‌های کلانی برای فضای سبز این شهر شد ولی امروز ورودی شهر به شهر عقب مانده و بی صاحبی می ماند که از طراوات و سبزی خبری نیست و در ورودی شهر دست فروشانی هستند که اغلب ترافیک ورودی را چند برابر کرده و چهره ای زشت از این شهر را نمایان ساخته‌اند و شهردار و شورا به این مطالبه به حق مردم اهمیت نداده است.

 یکی از شهروندان ساکن فاز یک شهرجدید مهستان به خبرنگار ما گفت: عدم جمع آوری به موقع زباله‌ها و عدم تخلیه سطل‌های زباله توسط ماشین‌های شهرداری باعث شده تا از زباله‌ها دپو شده بوی نامطبوعی استشمام شود که از یک سو آسایش و آرامش از اهالی سلب نموده و از سوی دیگر وجود حیوانات موذی مانند گربه، سگ و موش سلامتی افراد را به خطر بیاندازند.

مریم دهقانی می‌گوید: هروقت به انتخابات شورا‌ها یا مجلس نزدیک می‌شویم کاندیدا فقط شعار می‌دهند که ما مشکلات را حل می‌کنیم اما موقع عمل که می‌رسد همه آن‌ها وعده های خود را فراموش می‌کنند.

وی اظهار کرد: این روزها با افزایش زباله گردها در نقاط مختلف شهر مواجه هستیم که برخی از آن‌ها کیسه های زباله را پاره کرده و محتوای آن را درون خیابان یا اطراف سطل‌ها پراکنده می کنند که این اقدام علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت و نازیبا کرده باعث استشمام بوی نامطبوعی در محل شده که شهروندان را کلافه کرده است.

شهروند دیگر شهر که ساکن فاز ۷ است نیز با بیان اینکه مناطق حاشیه ای شهر تنها در زمان انتخابات شناخته می شوند.

مسعود امامی می‌گوید: اعضای شورای شهر در نزدیکی انتخابات قول‌های فراوانی می دهند نمونه آن احداث پارک بانوان و پارک بازی کودکان در فازهای ۴ و ۷ بود که همه بعد از رسیدن به صندلی شورا به باد فراموشی سپرده می‌شود.

امیر بابائی نیز در خصوص ادعای شهرداری مبنی بر عدم تحویل فازهای ۴ و ۷ به شهرداری از سوی شرکت عمران می‌گوید: متأسفانه مدیریت شهری شهرجدید مهستان تنها به دنبال دریافت پول می‌باشد در حالی که تمامی تابلوهای تبلیغاتی فاز ۷ در اختیار شهرداری بوده و آنرا اجاره ‌می‌دهد و شرکت عمران هیچ دخل و تصرفی در این تابلوها ندارد در حالی که به گفته شهرداری متولی این دو فاز شرکت عمران می‌باشد.

وی افزود: چرا زمانی که مردم کوچکترین حق خود را از شهرداری مطالبه می‌کنند آقایان اظهار دارند این فازها تحویل شهرداری نشده اما تابلوهای تبلیغاتی اش در اختیار شهرداری است و درآمدزایی می‌کند.

حسن پایمردی از دیگر ساکنین شهر نیز با اشاره به اینکه تمام کوچه پس کوچه ها و خیابان‌های شهر از آسفالت مناسبی بر خوردار نمی باشد، گفت: اخیراً فقط خیابان اصلی در این منطقه آسفالت شده و شهرداری کاری به کوچه ها ندارد.

وی به حفاری‌هایی که سطح شهر توسط ادارات خدمات رسان انجام شده اشاره کرد و گفت شهرداری اجازه حفاری می‌دهد هزینه مرمت بعد از آن را هم از اداره حفار دریافت می کند اما محال است اهتمامی برای آسفالت کردن آنجا داشته باشد و اعتراض‌های مرد هم کار به جایی نمی برد.

مسعود قورچیان شهروند دیگر هم به یک نمونه از شاهکارهای شهرداری شهر جدید مهستان اشاره کرد و گفت: هر ساله در فصل نهال کاری کلی درخت در شهر کاشته می‌شود اگر قرار بود همه درختان را حفاظت کنند قطعاً شهر جدید‌مهستان به جنگل تبدیل می‌شد ولی متأسفانه هیچ کارنامه مثبتی در بیلان عملکرد مدیریت شهری در این‌خصوص وجود نارد و فضاهای سبز این شهر به دلیل عدم آبیاری و م

راقبت، خشک و بی‌روح شده و از دید شهروندان زشت و نامناسب به نظر می‌رسند.

به منظور تکمیل گزارش به سراغ شهردار شهرجدید مهستان رفتیم که متأسفانه علیرغم تماس‌های مکرر پاسخگو نبودند و در ادامه به سراغ رییس شورای اسلامی شهر جدید مهستان رفتیم.

رییس شورای اسلامی شهر جدید مهستان از توسعه و احیای فضای سبز این شهر خبر داد.

 میلاد ارمنده پور با اشاره به انتقاد برخی شهروندان در خصوص خشک شدن درخت و  چمن ها در برخی بوستان های شهر گفت: درخت سمبل سبزی و طراوت بوده به گونه ای که اولین چیزی که پس از ورود به هر شهری نظر مسافران را به خود جلب می‌کند سبزی و شادابی آن شهر است و مصمم هستیم با جدیت نسبت به احیا فضای سبز شهر اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه برای احیا و توسعه فضای سبز در این شهر مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است افزود: شهر جدید مهستان بالغ  بر ۲۱۴ هکتار فضای سبز در دل خود جای داده است،  که در سال جاری شرایط ایده آل برای رشد و توسعه فضای سبز دیده شده و امیدواریم بتوانیم نگرانی شهروندان را در این خصوص کاهش بدهیم.

رییس شورای اسلامی شهر جدید مهستان با بیان اینکه امروز باید این واقعیت را پذیرفت نگهداری فضای سبز شهری باید اولویت بندی شود و اولویت نخست شهرداری حفظ درختان و در نوبت بعد توسعه آن است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درختان در کاهش ذرات معلق هوا تاثیرگذار و نقش ویژه ای را ایفا می کنند و البرز نیز با آلودگی هوا مواجه است اولویت نخست شهرداری در حوزه فضای سبز حفظ درختان بوده و اکنون با سختی فراوان فضای سبز و مخصوصا درختان کهنسال شهر آبرسانی می شوند.

ارمنده پور گفت: عملیات نگهداری و توسعه فضای سبز برای فازهای ۱ و ۲ و۳ آغاز شده و با برنامه ریزی صورت گرفته و آبیاری به موقع و با استفاده از کارشناسان متبحر امیدواریم در این دوره بتوانیم قدم‌های مثبتی در این حوزه برداریم.

وی افزود: به تازگی مصوبه‌ای به تصویب شورا و شهرداری شهر جدید مهستان رسیده که در زمان حاضر منتظر تایید مصوبه از سوی فرمانداری هستیم تا با برون سپاری بیش از ۴۰ پارک شهر به پیمانکار ذیصلاح با هزینه ای بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال، در راستای حفظ و نگهداری فضای سبز شهر قدمهای مثبتی برداشته شود تا دیگر در حوزه فضای سبز مشکلی وجود نداشته باشد.

ارمنده پور با بیان اینکه فازهای ۴ و ۷ با حدود ۱۱۴ هکتار فضای سبز در اختیار شرکت عمران بوده و حفظ و نگهداریشان به‌عهده آنها است، اظهار داشت: در خصوص این فازها مکاتباتی با شرکت عمران انجام شده تا برنامه ریزی لازم را برای بهبود فضای سبز داشته باشند.

رییس شورای اسلامی شهر جدید مهستان از خرید تجهیزات و ماشین آلات جمع آوری زباله خبر داد و گفت: با توجه به اینکه جمعیت شهر روز به روز رو به افزایش است و متأسفانه ماشین‌آلات موجود جوابگوی حجم بالای زباله نیست روز گذشته مصوبه‌ای مبنی بر خرید ماشین آلات و تجهیزات جمع‌آوری زباله به ارزش ۴۰ میلیارد تومان به تصویب رسید که امیدواریم به زودی به تصویب نهایی رسیده و با رفع نواقص شاهد یک شهر زیبا، سبز و پاکیزه باشیم.

ارمنده‌پور با اشاره به معضل عدم وجود نیرو در واحدهای خدماتی شهرداری گفت: متأسفانه در گذشته نیروهای زیادی تحت عنوان خدمات شهری و فضای سبز به شهرداری شهر جدید مهستان اضافه شده‌اند اما الان به عنوان نیروی ستادی در شهرداری مستقر شده‌ و دیگر حاضر به فعالیت در خدمات شهری و فضای سبز نیستند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول