مصوبه رایگان‌سازی آب، برق و گاز برای مساجد و حسینیه‌ها اجرا نشد

بر اساس گزارش تفریغ بودجه ۹۱، هزینه مصرفی و حق‌ انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد، حسینیه‌ها، دارالقرآن‌ها و نیز اماکن دینی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی رایگان است اما طبق بررسی‌ها، مفاد حکم این بند رعایت نشده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وزارت نیرو طی بخشنامه مورخ 21/5/1391 شرایط فروش انرژی و انشعاب برق و بخشودگی‌های مربوطه را به کلیه شرکتهای برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق ابلاغ نموده است. بر اساس بخشنامه مزبور هزینه برق مصرفی مساجد، حسینیه‌ها‌، دارالقرآنها و اماکن دینی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی به استثناء مصارف جانبی مشترکین مزبور شامل واحدهای تجاری، فرهنگی، درمانی، مسکونی و غیره، رایگان اعلام شده است. همچنین مساجد، حسینیه‌ها، دارالقرآنها و اماکن دینی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی از پرداخت هزینه‌های برقراری انشعاب برق حداکثر تا سقف 25 آمپر تکفاز برای مناطق غیرگرمسیر و 25 آمپر سه فاز برای مناطق گرمسیر معاف و در موارد استثنائی که نیاز به انشعاب برق بیش از میزان متعارف باشد، واگذاری آن با تصویب هیات مدیره شرکت توزیع نیروی برق تعیین گردیده است. شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور طی بخشنامه مورخ 8/3/1391 به کلیه شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی، مساجد، حسینیه‌ها، دارالقرآنها و نیز اماکن دینی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی به استثناء مراکز جانبی آنها را از پرداخت حق انشعاب آب و هزینه آب مصرفی معاف نموده است .
شرکت ملی گاز ایران در ابتدا مساجد، حسینیه‌ها، دارالقرآنها و نیز اماکن دینی اقلیت‌های دینی دارای واحدهای جانبی را مشمول حکم این بند ندانسته و نسبت به صدور قبض گاز مصرفی برای آن دسته از اماکن اقدام نموده لکن با پیگیری صورت گرفته از سوی دیوان محاسبات کشور، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز طی نامه مورخ 29/11/1391 به عنوان مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی، رعایت مفاد این بند را به طور کامل ابلاغ نموده است. شایان ذکر است، با عنایت به بخشنامه اخیرالذکر، وجوه اخذ شده از مشمولین این بند بابت گاز بهاء به حساب بستانکاری آنان منظور گردیده است. مطابق بررسیها، اخذ هزینه گاز، آب و برق مصرفی، توسط شرکت‌های ذی‌ربط از مساجد، حسینیه‌ها، دارالقرآن‌ها و نیز اماکن دینی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که دارای مراکز جانبی و انشعاب واحد بوده و همچنین ایجاد محدودیت در خصوص معافیت واحدهای مشمول از پرداخت هزینه حق انشعاب در بخشنامه وزارت نیرو، مبین عدم رعایت مفاد حکم این بند است. انتهای پیام/
مسجد گوهرشاد
13:19 - 22 ژانویه 2014

0 بازدید