اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان تأکید کرد:

لزوم صدور سند مالکیت برای موقوفات همدان

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان بر لزوم صدور سند مالکیت برای تمام موقوفات استان همدان تأکید کرد.

لزوم صدور سند مالکیت برای موقوفات همدان
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام محمد صالحی بعد از ظهر امروز در نشست مشترک اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان همدان با اشاره به تفاهم‌نامه مشترک بین سازمان اوقاف و ثبت اسناد و املاک کشور برای سنددار کردن موقوفات، اظهار داشت: یکی از مشکلات موقوفات که بر اساس آن در معرض تعرض و تاراج قرار می‌گیرند این است که سند قطعی مالکیتی برای برخی از آنها صادر نشده است.
وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات موقوفات این است که وقف‌نامه‌هایی که وجود دارد نوعاً قدیمی بوده یا برخی از آنها از بین رفتند یا خدشه‌دار شده‌اند که در این خصوص بهترین مرجع برای داوری اداره ثبت و اسناد است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان تصریح کرد: وقتی سندی از طریق اداره ثبت اسناد صادر شود دلیل بر قطعی بودن مالکیت است که بر این اساس اگر سندی برای موقوفه‌ای به ثبت برسد در هر مرجعی قابل استناد است.
وی با بیان اینکه در راستای سنددار کردن موقوفات کشور در سال‌های اخیر کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است، گفت: در دو سال اخیر مسئولان سازمان اوقاف و ادارات ثبت اسناد تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رسانده‌اند که بر اساس آن، تمام موقوفات باید دارای سند مالکیت رسمی و قانونی شوند.
صالحی ابراز داشت: در استان همدان نیز در راستای سنددار کردن موقوفات کارگروه مشترکی با اداره ثبت اسناد انجام شده تا بر اساس آن موانع موجود برطرف شود و به زودی ما هم در استان همدان بتوانیم برای همه موقوفات سند مالکیت از اداره ثبت اخذ کنیم.
وی با اشاره به تعامل بسیار خوبی بین اداره کل اوقاف و امور خیریه و ثبت اسناد همدان گفت: امیدوار هستیم این همکاری‌ها منجر به صدور مالکیت برای تمام موقوفات استان همدان شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان خاطرنشان کرد: نکته ابهامی که تا قبل از این وجود داشت، بحث تعارضاتی بوده که بین اوقاف و منابع طبیعی وجود داشت که در این خصوص نیز تفاهم‌نامه‌ای بین اوقاف و منابع طبیعی امضا شده که امیدواریم بر اساس آن موانع نیز برطرف شود.
وی ادامه داد: امیدواریم به واسطه امضای تفاهم‌نامه بین اوقاف و امور خیریه و منابع طبیعی همدان، هم منابع طبیعی بتواند بر تمام املاکش که متعلق به دولت و نظام جمهوری است سند بگیرد و هم اینکه ما بتوانیم موقوفات استان را مستند کنیم.
صالحی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت مستندسازی موقوفات استان خوب است، بر امر بهتر شدن آن تأکید کرد و افزود: با همتی که در مسئولان ثبت وجود دارد در آینده نزدیک این مهم نیز محقق می‌شود.
وی با اشاره به رتبه‌دار بودن استان همدان در زمینه اسناد روستایی، بر ظرفیت موجود در همدان صحه گذاشت و گفت: با توجه به همکاری خوبی که بین ما و اداره ثبت وجود دارد امیدواریم در بحث سنددار کردن موقوفات استان نیز پیشگام شویم.
وی مسئولیت اوقاف و امور خیریه استان را در راستای حفظ موقوفات و اجرای نیات واقفان بسیار خطیر دانست و اظهار داشت:‌ صدور اسناد برای موقوفات تا ابد است چرا که به هیچ عنوان قابل تغییر نبوده و نیست و در هر مرجعی قابل استناد است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان گفت: با توجه به اینکه زمینه همکاری بین اوقاف و امور خیریه با اداره ثبت اسناد استان مهیا است و نیز با توجه به اینکه مسئولان استانی گزارشی از مستندات موقوفات را از ما می‌خواهند، آمار اسناد موقوفات استان باید تا پایان سال جمع‌آوری و ارائه شود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان نیز با اشاره به وظایف این سازمان در راستای تثبیت و مستند کردم املاک و اراضی در کشور، اظهار داشت: سنددار کردن موقوفات را علاوه بر وظیفه سازمانی وظیفه‌ای اعتقادی می‌دانیم که بر اساس آن به عنوان یک تکلیف شرعی به آن می‌نگریم.
محمد حیدرزاده در پایان ابراز داشت: هدف ما بر این است که با همکاری با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در راستای حفظ و مستند کردن موقوفات بتوانیم در زمینه عملیاتی کردن نیات واقفان خیراندیش این استان گام برداریم.
انتهای پیام/‌ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول