اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

زنجان قطب تولید عسل و آبزیان است

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با ارائه گزارشی از وضعیت تولید فرآورده‌های دام، طیور، آبزیان، عسل و تخم مرغ در استان تصریح کرد: زنجان در تولید برخی از این فرآورده‌ها از جمله بوقلمون، آبزیان و عسل جزو قطب‌های کشور است به طوری که سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ تن عسل در استان تولید شد.

زنجان قطب تولید عسل و آبزیان است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدباقر حاج کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، در جلسه کارگروه امور اجتماعی، فرهنگی و سلامت بانوان و خانواده با تاکید بر وظایف این اداره کل در تامین بهداشت و سلامت جامعه از طریق نظارت و کنترل امور در این حوزه اظهار کرد: در این راستا اقداماتی برای پیشگیری و شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری‌هایی مانند کرونا، سارس، هاری، مشمشه، تب مالت، سل و ... انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با ارائه گزارشی از وضعیت تولید فرآورده‌های دام، طیور، آبزیان، عسل و تخم مرغ در استان تصریح کرد: زنجان در تولید برخی از این فرآورده‌ها از جمله بوقلمون، آبزیان و عسل جزو قطب‌های کشور است به طوری که سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ تن عسل در استان تولید شد.

وی به تولید ۲۶۶ هزار تن فرآورده خام دامی در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: از این میزان تولید، کمتر از یک درصد به دلیل مشکلات بهداشتی بعد از نظارت‌های انجام شده معدوم شده‌اند.

حاج‌کاظمی با تاکید بر نظارت و رصد امور مربوط به یک میلیون دام در استان افزود: برای این تعداد دام چهار و نیم میلیون دز واکسن تزریق شده است که با سرکشی‌های متناوب کارشناسان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه از بین آمار گزیدگی‌ها در کشور هیچ مورد مرگ در استان زنجان ثبت نشده است، افزود: تنها مورد مربوط به شیوع بیماری مشمشه در یک واحد پرورش اسب بوده است که منجر به معدوم شدن هفت راس اسب شد.

وی از فعالیت آزمایشگاه‌های مرجع در حوزه دامپزشکی در سطح استان خبر داد و گفت: موارد لازم برای نظارت بر امور بهداشت دام و فرآورده‌های دامی در استان انجام می‌شود.

حاج‌کاظمی در پیش بودن عید قربان اشاره و تصریح کرد: در این راستا به مانند هر ساله اکیپ‌های بهداشتی در سطح استان فعال خواهند بود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجام انجام کشتار در کشتارگاه‌ها را بهترین روش پیشنهادی به مردم استان برای پیشگیری از مواجهه با بیماری دام‌ها دانست و گفت: روش دیگر مواجه با این مسئله دعوت از کارشناسان دامپزشکی برای حضور در منازل شهروندان به هنگام انجام کشتار است تا موارد مشکوک پیگیری شوند.

وی شماره تلفن ۱۵۱۲ را شماره رابط بین مردم و دامپزشکی برای کمک گرفتن اعلام کرد.

حاج کاظمی به در دست احداث بودن ساختمان دامپزشکی با استفاده از روش مولد سازی اشاره کرد و گفت: نصف زمین موجود در دست دامپزشکی برای کمک به ساخت و ساز به فروش رفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه کمک به تکمیل ساختمان دامپزشکی،  ضمن حل مشکل کارکنان این اداره کل، تجربه خوبی را در حوزه مولدسازی به نمایش خواهد گذاشت، افزود: تکمیل این ساختمان موجب تشویق دستگاه‌های دیگر در مولدسازی خواهد شد.

پایان پیام/73004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول