به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پروژه دوخطه کردن راهآهن زنجان به تهران که از پروژههای اولویتدار و در واقع پیر استان زنجان محسوب میشود که مصوبه اولیه آن مربوط به سال 82 است ولی گویا به صورت عملی اجرای آن از سال 93 آغاز شده است.
در دولت روحانی و در نخستین سفر وی به استان زنجان مهمترین مصوبه دولت تکمیل پروژه دو خطه کردن مسیر ریلی زنجان به قزوین اعلام شد، پروژهای که در هشت سال عمر دولت گذشته به اتمام نرسید و در اواخر کار دولت، ناقص و فقط بخشی از آن عجولانه افتتاح شد تا افتخاراتش به نام دولت تدبیر ثبت شود.
پروژهای که میتوانست امروز مورد بهرهبرداری قرار گرفته و بخش مهمی از حمل و نقل کالا و مسافر استانهای در مسیر را سرعت بخشد، امروز به خاطر چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر نیمه کاره رها شده است تا میلیاردها تومان هزینهای که برای ساخت آن صرف شده است، هیچ عایدی برای کشور و استان نداشته باشد.
محور ریلی که میتوانست سهم مهم و قابل توجهی در توسعه منطقه شمالغرب کشور داشته باشد هر بار به بهانهای متوقف شده و بهرهبرداری آن به تعویق میافتد و به نظر میرسد امروز نیاز به همت مسؤوولان دولت رئیسی دارد، تا گره کور آن برطرف شود.
در سفر استانی آیتالله رئیسی به استان زنجان یکی از گلایههایی که نمایندگان و مسؤولان استان داشتند، تکمیل نشدن پروژه دوخطه کردن راهآهن زنجان-قزوین بود، پروژهای که تکمیل آن میتواند نقش مهم و اساسی در توسعه شمالغرب کشور داشته باشد.
وعده نوبخت هم محقق نشد!
وعدههای زیادی در مورد تکمیل پروژه در دولت گذشته داده شد اما هیچ کدام از آنها محقق نشد تا حرکت لاکپشتی اتمام پروژه ادامه داشته باشد.
در سفر نوبخت رئیس سازمان برنامهریزی و بودجه دولت روحانی بود که قرار شد بودجه مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تامین شود که در زمان خود جزو خبرهای مهم به شمار میرفت و بارها باز نشر شد، ولی بعد از مدتی به مانند دیگر وعدهها به فراموشی سپرده شد تا اینکه در بین تعجب و حیرت آنهایی که از ناقص بودن این پروژه خبر داشتند در روز هفتم مرداد ۱۴۰۰ به همراه چندین پروژه دیگر با صرف هزینههایی که مبلغ آن هیچ وقت اعلام نشده و نمیشود در یک برنامه ویدئو کنفرانسی توسط رئیسجمهور وقت افتتاح شد.
اگر به ابعاد روانی دیرکردهای عجیب و غریب در عملیاتی شدن پروژهها هم بیتوجه باشیم، نمیتوان نسبت به هزینههای هنگفت تحمیل شده به بیتالمال بیتوجه بود چرا که تأخیر 18 ساله برای اجرای پروژه دوخطه کردن راه آهن قزوین- زنجان تضییع حقوق مردم به شمار میرود، چرا که در نهایت این بیتالمال است که ضایع میشود.
در میان دلایلی که برای به سرانجام نرسیدن پروژه دوخطه کردن راهآهن زنجان به قزوین عنوان میشود عدم وجود اراده کافی کمبود اعتبارات و پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران پروژه و وجود معارض در محدوده تاکستان از توابع استان قزوین بارز هستند.
به همه این موارد باید بهرهبرداری نمادین این پروژه در روزهای پایانی عمر دولت قبل را هم باید اضافه کرد، در حالیکه 34 کیلومتر از 106 کیلومتر محدوده استان زنجان هنوز باقیمانده بود و بنا به گفته مسؤولان هیچ کاری در این محدوده انجام نشده بود.
اما در حال حاضر گویا بخشی از این خط ریلی هم کار شده و حدود 20 کیلومتر هم باقیمانده است که عدم اجرای آن رابطه مستقیمی با عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه دارد که بنا به گفته مسؤولان اگر پرداخت شود، بدون شک پروژه عملیاتی شده و به سرانجام خواهد رسید.
اما علاوه بر کمبود اعتبار برای انجام عملیات اجرایی در ۲۰ کیلومتر باقیمانده از خط ریلی زنجان به قزوین، این پروژه یک مشکل اجتماعی هم در محدوده تاکستان دارد که اگر اقدامات برای حل آن به نتیجه نرسد کل این پروژه معلق خواهد بود چرا که اگر معارضان در این محدوده اجازه فعالیت را ندهند عملا نمیتوان کاری کرد که البته بنا به گفته مسؤولان مربوطه مدیران استانی زنجان و قزوین و همچنین نمایندگان مجلس برای پیشبرد امور در حال فعالیت هستند.
پیگیری برای حل مشکل اجتماعی در محدوده تاکستان
در همین رابطه نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه راه آهن زنجان به تهران یک مشکل اجتماعی در محدوده تاکستان دارد، افزود: این مشکل کار را کند و حتی متوقف کرده است.
حجتالاسلام مهدی باقری با تاکید بر اینکه شرکت راهآهن وزارت راه و مجموعه استانداری قزوین و زنجان و نمایندگان دو استان برای حل مشکل موجود در تاکستان برای دو خطه کردن راه آهن زنجان و تهران تلاش میکنند، افزود: این چالش مانع تکمیل و راهاندازی این پروژه شده است.
وی با بیان این که حل این مشکل از دغدغههای مسؤولان محسوب میشود، ادامه داد: این مشکل گرهای را برای تکمیل پروژه به وجود آورده است که باید باز شود.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه گویا برای حل مشکل اجتماعی موجود برای پروژه راهآهن زنجان- قزوین یک راهکار فنی پیدا شده است، ابراز امیدواری کرد این پروژه در اسرع وقت به سرانجام برسد.
پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران مانع تکمیل پروژه است
همچنین مدیرکل راهآهن شمال غرب کشور هم طی گفتوگویی با خبرنگار فارس با بیان اینکه در زمان برگزاری مراسم افتتاح دو خطه کردن راهآهن زنجان به قزوین در دولت قبل ۳۴ کیلومتر از این پروژه در محدوده استان زنجان باقی مانده بود، افزود: در حال حاضر ۱۵ کیلومتر از این ۳۴ کیلومتر تکمیل شده شده است.
صفری با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه مانع تکمیل پروژه خط کردن راه آهن زنجان به قزوین در محدوده استان زنجان است، تصریح کرد: قرار بود اعتبار این پروژه تزریق شود که تاکنون انجام نشده است و به محض تزریق اعتبار پیمانکاران تکمیل پروژه را از سرگرفته میشود، چراکه تا مطالبات پرداخت نشود انگیزهای برای ادامه کار هم وجود ندارد.
بارانداز راهآهن در شهرک صنعتی اشراق به حال خود رها شده است
در همین رابطه محسن حمیدی دیگر از فعالان اقتصادی استان زنجان با بیان این که خاکهای مورد استفاده در واحدهای روی از طریق قطار وارد استان شده و در ایستگاه بناب تحویل گرفته میشود اظهار کرد: به نظر من راهآهن از ظرفیتهای موجود برای کمک به فعالان اقتصادی استفاده نمی کند.
عضو کلینیک بسیج صنعت استان زنجان با بیان اینکه به نظر دو خطه کردن راهآهن بیشتر در مورد انتقال مسافر کاربرد دارد، افزود: به نظرم فاصله عبور قطار در مسیر زنجان با فاصله زمانی یک و نیم ساعت است که این بار ترافیک ریلی میتواند پاسخگوی نیاز استان در این حوزه باشد.
وی با بیان اینکه دو خطه کردن راهآهن نیاز به واگن بیشتر برای تردد در این مسیر خواهد داشت، ادامه داد: دوخطه کردن راهآهن جزوه پرستیژ نمایندگان برای رایآوری و یا مسؤولان برای ارائه عملکرد است.
حمیدی با تاکید بر اینکه با دو خطه کردن راهآهن ظرفیت واگنها هم باید دو برابر شود، ادامه داد: شرکت خدمات ریلی هم باید بعد از دوخطه کردن راهآهن فعالیتهای خود را افزایش دهد چرا که تجربه ما نشان میدهد این شرکت از ظرفیت موجود برای ارائه خدمات استفاده لازم را نمیکند.
عضو اتاق بازرگانی استان زنجان در پاسخ به این سوال که آیا ریلگزاری در شهرکهای صنعتی میتواند استفاده از ظرفیت راهآهن توسط فعالان اقتصادی و تولید کنندگان کمک کند یا نه؟ گفت: من به شخصه جانمایی مورد نظر برای بارانداز راهآهن را در شهرک صنعتی اشراق زنجان دیدم که عملا کاری در آن انجام نشده و به حال خود رها شده است.
وی با بیان اینکه در کشور ما با وجود محدودیتهای موجود در سرمایه همواره به دنبال هزینه کردن هستیم، افزود: لازم است قبل از اینکه هزینهای انجام شود به فکر بهرهبرداری از سرمایه گذاری و هزینه مورد نظر باشیم و تا وقتی که بهرهوری نداریم دو خطه کردن راه آهن و یا فراهم کردن هر زیرساختی نوعی از هدر کردن سرمایه محسوب میشود چرا که همگان می دانند در شرایط فعلی سرمایه در کشور ما محدود شده است.
حمیدی با تاکید بر پیشگیری از هدر رفت سرمایه در هر فعالیتی ادامه داد: باز هم تاکید میکنم که قبل از انجام سرمایه گذاری و هزینه کردن باید نسبت به نتیجه آن آگاه بود.
عضو کلینیک بسیج صنعت استان زنجان تولید ثروت از سرمایهگذاری را اصل مهم در فعالیتهای اقتصادی دانست و گفت: به نظر در کشور ما برای توزیع ثروت برنامهریزی میشود و تصمیمگیرندگان کاری با تولید ثروت ندارند.
وی تنها راه برون رفت از فقر را تولید ثروت دانست و گفت: همه اقدامات باید در راستای تولید ثروت انجام شود.
شایان ذکر است، ۱۰۶ کیلومتر از پروژه دوخطه کردن راه آهن زنجان به تهران در محدوده استان زنجان قرار دارد و این پروژه قبل از تکمیل توسط دولت قبل افتتاح شد.
فراهم کردن زیرساختهای لازم برای اتصال شبکه ریلی به شهرک اشراق توسط راهآهن
همچنین محسن عباسی طی گفتوگوی با خبرنگار فارس از واگذاری زیرسازی لازم برای ریل گذاری راه آهن در شهرک صنعتی اشراق زنجان به شرکت راهآهن خبر داد و اظهار کرد: امیدوارم راهآهن پروژه مورد نظر را در اسرع وقت عملیاتی کرده و تا پایان سال آینده به بهرهبرداری برساند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان با بیان اینکه اتصال شهرک صنعتی اشراق امور مربوط به حمل و نقل بار را برای فعالان شهرک های صنعتی تسهیل خواهد کرد، افزود: فرودگاه، راهآهن و شبکه ترانزیت هر کدام به نوبه خود نقش موثری در تسهیل امور تولیدی برای فعالان این عرصه دارند.
وی فراهم بودن زیرساختهای حمل و نقل در بخشهای مختلف را موجب ترغیب سرمایهگذاران برای حضور در استان دانست و گفت: توسعه شبکه ریلی در تعیین قیمت نهایی کالا هم موثر است.
عباسی با بیان اینکه برای توسعه شبکه ریلی در دیگر شهرکهای صنعتی استان از جمله نوآوران و شهرک روی هم برنامهریزی شده است، افزود: توسعه شبکه ریلی در این شهرکها زمانبر است ولی آنچه که در حال حاضر در دستور کار قرار دارد توسعه این امکان در شهرک اشراق است.
انتهای پیام/73004/م