اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

سوءمدیریت در مدیریت آب «آب‌‌بر»/آب هست ولی مدیریت نیست

مردم شهر آ‌ب‌بر در روزهای گرم تابستان با قطعی‌های مکرر و طولانی مواجه بوده که بخش عمده آن را مربوط به سوء مدیریت در حوزه آب می‌دانند.

سوءمدیریت در مدیریت آب «آب‌‌بر»/آب هست ولی مدیریت نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مشکلات مربوط به آب در کشور ما که ناشی از  عدم بارندگی‌ها در چند سال گذشته و مصرف بی‌رویه توسط مردم، تبدیل به یک بحران شده است و نداشتن برنامه‌ریزی برای مدیریت شرایط چه از سوی مدیران و چه مردم می‌تواند به این بحران دامن زده و شرایط را از این هم سخت‌تر کند.

در شرایطی که نفس‌های آب در مناطق مختلف کشور به شماره افتاده برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف آب می‌تواند شرایط را بهبود بخشیده و عدم مدیریت به آن ضریب بدهد.

شهرستان طارم و به ویژه شهر آب‌بر این روزها با چالش کم آبی مواجه است و بنا به گفته مردم و مسؤولان این شهرستان با وجود اینکه آب در شهرستان وجود دارد و مشکلی در زمینه تامین آن احساس نمی‌شود، اما عدم اقدام مناسب برای مدیریت منابع محدود آب توسط مدیران این شهر را با قطعی چندین ساعته مواجه کرده است.

در این زمینه یکی از شهروندان شهرستان طارم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: آب شهر آب‌بر از طریق منبع ۲ هزار لیتری تامین می‌شود.

علی اصغرحیدری با اشاره به لوله‌گذاری آب بست برای آبرسانی به شهر آب‌بر عنوان کرد: پس از نشتی آب از این لوله‌ها بیش از ۱۵ روز طول می‌کشد که نشتی مشخص شود که باید در این زمینه مدیریت تعمیرات شبکه اتفاق می‌افتاد.

وی با اشاره به اینکه مدیران سابق شرکت آبفا با اقدامات به هنگام خود توانستند شرایط را از بحران خارج کنند، گفت: این در حالی که است که مدیر جدید نیز می‌توانست با اقدامات خود این شرایط را حفظ کند.

این شهروند با اشاره به اینکه وقتی سطح مخزن پایین می‌آید فشار آب کم می‌شود و آبرسانی به کل شهر میسر نمی‌شود، گفت: همین موضوع باعث می‌شود آب بین مناطق شهر تقسیم شود.

وی با اشاره به اینکه یک منبعی مقابل منبع موجود شهر آب‌بر وجود دارد، بیان کرد: بیان می‌شود که منبع ۵۰۰ لیتری دارای مشکل است که این موضوع صحت ندارد و حتی خود مردم برای تامین هزینه حل مشکل این منبع حاضر به پرداخت پول شده‌اند.

حیدری با اشاره به اینکه فیلم‌هایی که از مسیر لوله‌های آب وجود دارد نشان می‌دهد لوله‌‌های انتقال در چند منطقه مسیر سوراخ شده و نشتی آب دارد، عنوان کرد: مشکل موجود برای تامین آب شهر آب‌بر خود آب نیست، بلکه موضوع مدیریت است.

                                      هدر رفت آب از لوله‌های انتقال آب شهر «آب‌بر» 

وی با اشاره به قطعی آب بالای ۱۰ ساعت در شهر آب‌بر طی هفته گذشته عنوان کرد: آب «کوثره» ۴۸ تا ۶۰ لیتر در ثانیه تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهر آب‌بر طی سال برای دو ماه بحران آب دارد، عنوان کرد: سوال این است که چرا با استفاده از ظرفیت نشتی‌یابی نمی‌شود تا مشکل کمبود آب در شهر آب‌بر حل شود.

آبی که چکه می‌کند

قطعی آب و فشار پایین آن این روزها مردم طارم را که یک منطقه گرمسیری بوده کلافه کرده و باعث شده مردم به صورت مستمر و دائمی پیگیر موضوع وضعیت آب شرب خود باشند و آن را از مدیران درخواست کنند.

شرایط به نحوی شده است که امام جمعه آب‌بر در نماز جمعه روز هشتم مردادماه لب به اعتراض گشود و از شرایط موجود گلایه کرد.

امام جمعه آب‌بر با اشاره به اینکه در شرایط فعلی منابع آبی، باید صرفه جویی مورد توجه و تاکید همه باشد، اظهار کرد: اما نباید شرایط به نحوی باشد که سوءمدیریت در طارم موجب قطعی آب شود چرا که در این شهرستان هوا گرم است و خانواده‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

حجت الاسلام مهدی منصوری با اشاره به اینکه در زمینه مدیریت منابع باید برنامه‌ریزی انجام شود، تصریح کرد: قطعی همزمان آب و برق بسیار سخت است که باید مدیریت شود.

وی با اشاره به اینکه سوءمدیریت پذیرفته نیست که آب باشد اما مردم بحران کم آبی را تحمل کنند، خاطر نشان کرد: اگر منابع آبی در شهرستان طارم به ویژه آب‌بر کم است، چرا با اعتراضات مشکل کم آبی رفع شد.

امام جمعه آب‌بر با اشاره به اینکه آیا برای هر مشکلی باید امام جمعه و رئیس دادگستری وارد عمل شود؟ افزود: اگر قرار باشد برای هر مشکلی ما ورود کنیم دیگر نیازی به ایجاد اداره نیست.

وی با تاکید بر اینکه مسؤولان و مدیران وظایف خود را به درستی انجام دهند، ادامه داد: تنها انتظار ما این است که هر اداره به وظیفه خود به صورت درست عمل کند.

منصوری با اشاره به اینکه در شهرستان در برخی مسائل بحران وجود ندارد، بلکه مدیران در حال ایجاد بحران هستند، عنوان کرد: طارم جای مسؤولان ساعتی، ساعت شمار و پروازی نیست و باید مدیران با خانواده خود در این منطقه زندگی کنند تا به خوبی مشکلات مردم را درک و احساس کنند.


مشکلات مردم به حق است، پیگیریم

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی  هم در این رابطه با اشاره به اینکه در پی درخواست و اعتراضات مردم در مورد وضعیت آب شرب شهر آب‌بر موضوع توسط تیمی به صورت میدانی بررسی شد، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان داد مردم مطالبه‌ای به حق داشتند.

حجت الاسلام مهدی باقری با اشاره به اینکه به مدیران مربوطه تذکر و تعهد اخذ شد تا به مطالبات مردم پاسخ دهند، عنوان کرد: برخی از مشکلات حل شده ولی با این وجود مشکلاتی وجود داشته و میزان نارضایتی بالا بوده و مراجعات مردم به ما بالا است.

وی با اشاره به اینکه به رئیس آب و فاضلاب شهرستان طارم و هم مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان موارد مخابره و امور پیگیری می‌شود، بیان کرد: با این وجود هنوز مشکلاتی وجود دارد که باید دوستان آب و فاضلاب موضوع را بررسی و مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنند.

باقری با اشاره به اینکه مشکلات در طارم ادامه دارد و مردم همچنان به ما مراجعه می‌کنند، گفت: این نشان می‌دهد تلاش دوستان در شرکت آب و فاضلاب کفایت نکرده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فصل گرما سپری شود و مردم این ایام را در سختی سپری کردند به چه درد می‌خورد، گفت: ما انتظار داشتیم مردم در این ایام تشنه نمانند، اما پس از اینکه اعتراض مردم افزایش یافت رفع مشکل چه ثمره‌ای خواهد داشت.

مردم آب‌بر که در روزهای گرم و طولانی تابستانی در برخی روزها بیش از ۱۲ ساعت قطعی آب را تجربه کرده‌اند اکنون در انتظار مدیریت شرایط موجود بوده و انتظار دارند برای سال‌های آتی فکری برای شرایط موجود شود.

انتهای پیام/73009/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول