اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

رایزنی‌های دیپلماتیک زنجان با کشورهای بنگلادش و ترکمنستان

استاندار زنجان گفت: رایزنی‌های دیپلماتیک با کشور بنگلادش و ترکمنستان برای مراودات تجاری و سرمایه گذاری در استان انجام می‌شود.

رایزنی‌های دیپلماتیک زنجان با کشورهای بنگلادش و ترکمنستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، فتح الله حقیقی چهارشنبه شب در شصت و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان با اشاره به پیک جدید کرونا در سطح کشور و دنیا، اظهار کرد: فعالان صنعت نساجی کشور در حوزه کرونا خوش درخشیدند، هر چند صادرات کاهش داشته اما فعالان این بخش قوت قلبی برای کشور بودند.

استاندار زنجان با بیان اینکه برای تحقق شعار سال کمیته‌ای در استان در راستای احصای مشکلات دست و پا گیر و رصد فرصت‌های ایجاد شده برای عملیاتی کردن آنها ایجاد شده است، تصریح کرد: رئیس اتاق بازرگانی زنجان نیز از جمله اعضای حاضر در این کمیته است.

وی ادامه داد: تحقق شعار سال باید به گونه‌ای با برنامه و طراحی باشد که در صورت تصویب به دنبال ضمانت اجرایی آن نباشیم و هر دستگاهی که مسؤولیت اجرا دارد در راستای عملیاتی کردن آن گام بردارد.
استاندار زنجان با تاکید بر اینکه اگر به دنبال ایجاد توان رقابت و تولید هستیم، باید جلوی قاچاق گرفته شود، خاطرنشان کرد: واردات مواد اولیه مرغوب خواسته به حق بخش خصوصی است، چرا که مواد اولیه مرغوب موجب ایجاد رقابت می‌شود.
حقیقی با تاکید بر ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با کشور بنگلادش و ترکمنستان برای مراودات تجاری و سرمایه گذاری در استان، خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت از توان همدیگر استفاده کنند، تفاهم‌نامه برای این موضوع امضا شود تا مشکلات این بخش خود مانعی برای ادامه کار نباشد.
استاندار زنجان با تقدیر از اصناف استان زنجان در همراهی با ستاد کرونا، خاطرنشان کرد: کرونا کلا شاخص‌های کشور و استان را به هم ریخته و شاخص‌های کرونایی وضعیت مطلوبی ندارد، ویروس جهش یافته شیوع پیدا کرده، به گونه‌ای که در تست‌گیری‌هایی انجام شده، افراد فاقد ماسک همگی بدون استثنا دچار کرونا شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه با وجود عدم میل باطنی مجبور به اعمال تعطیلی‌ها برای مهار این ویروس شده‌ایم، خاطرنشان کرد: امید است با رعایت مطلق همه پروتکل‌ها در روزهای پیش‌رو، شاهد کاهش پیک بیماری و گشایش‌ها در کسب و کارها باشیم.

آغاز ۶ واحد نساجی جدید در زنجان

رئیس اتاق بازرگانی زنجان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به برنامه‌های اتاق در رابطه با تحقق شعار سال، اظهار کرد: نظرات بخش خصوصی پس از جمع‌بندی در رابطه با موانع تحقق شعار سال به سازمان صمت و دادستانی ارائه شده است.
علی یگانه فرد با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی اتاق برای سال‌جاری، گفت: در بخش آموزشی بالغ بر ۶۰ عنوان دوره در بخش‌های مختلف برای امسال برنامه‌ریزی شده، در وبسایت اتاق قرار گرفته و در طول سال‌جاری برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی اتاق بازرگانی زنجان به صورت رایگان برای عموم علاقه‌مندان برگزار می‌شود، تصریح کرد: امید است تا با برگزاری این دوره‌ها، به اهداف مورد نظر که آموزش نیروهای بخش دولتی و خصوصی و هدف‌گذاری برای آموزش و تربیت تجار و به ویژه نسل جوان  است، دست پیدا کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه شیوع ویروس منحوس کرونا مانع از اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری در ایران و همچنین کشورهای دیگر شده است، خاطر نشان کرد: اما برنامه اعزام و پذیرش‌ها از سوی اتاق بازرگانی زنجان آماده و به سازمان صمت ارائه شده که در جلسه کارگروه توسعه صادرات مطرح و امیدواریم پس از تصویب ذیل نقشه راه تجارت خارجی جنبه عملیاتی به خود گیرد.
 یگانه فرد با اشاره به استقرار رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای چین، ارمنستان، عمان، آذربایجان و روسیه و همچنین مقدمات حضور در کشورهای ترکیه پاکستان و هند، گفت: امیدواریم سازمان صمت هماهنگی‌های لازم را در این زمینه صورت داده و جلساتی با رایزنانی که اعزام شده و می‌شوند، برگزار شود، تا ظرفیت‌های استانی توضیح داده شده تا رایزن‌ها به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران زمینه را برای حضور در آن کشور برای بهره مندی‌های لازم اقتصادی تجار انجام دهند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه جلسات کارشناسی پیش از جلسات اصلی شورا برگزار می‌شود تا با احصای موارد و مشکلات و ارائه پیشنهادات، این جلسات خروجی لازم را داشته باشد، ابراز کرد: در صنعت نساجی استان ۸۱ واحد با بیش از ۵ هزار نفر شاغل فعالیت دارند که با افتتاح ۶ واحد جدید میزان شاغلان در این بخش بالغ بر ۱۰ هزار و ۹۴۵ نفر خواهد شد.
یگانه فرد با بیان اینکه میزان صادرات بخش نساجی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش داشته است و در واردات مواد اولیه و صادرات مشکلاتی وجود داشته است، ابراز کرد: سرمایه‌گذاران بنگلادشی آمادگی خود را برای حضور و سرمایه‌گذاری در بخش نساجی استان زنجان اعلام کرده‌اند که امید است با رفع موانع در این بخش شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی این بخش نیز در استان باشیم.

فعالیت ۸۱ واحد نساجی در زنجان

در ادامه این جلسه گزارش کارشناسی از صنعت نساجی استان که به همت اتاق بازرگانی زنجان آماده شده بود ارائه شد؛ که در آن ۸۱ واحد دارای پروانه بهره برداری در حوزه نساجی مشغول به فعالیت است و سهم این صنعت در اقتصاد استان برابر با ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی استان بر اساس آمار سازمان اقتصاد و دارایی در سال  ۱۳۹۹ است.
بر اساس این گزارش همچنین، در استان زنجان زنجیره تولید صنعت نساجی تا تولید پارچه که شامل ریسندگی، رنگرزی و بافندگی است، وجود داشته و این صنعت در کشور در مورد تامین برخی از اقلام مواد اولیه الیاف و نخ به واردات نیاز دارد.
بر اساس آمار گمرک زنجان آمار صادرات و واردات صنعت نساجی استان در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ کاهش داشته است و عمده مقاصد صادراتی محصولات تولیدی صنایع نساجی استان کشورهای افغانستان، هند، عراق، پاکستان، سوریه، ترکمنستان و ترکیه بوده است.
این گزارش سهم استعداد تجارت خارجی استان در بازه  ۹ ساله در حوزه صنعت نساجی بر اساس نقشه راه تجارت خارجی را ۳.۵ درصد تجارت استان عنوان می‌کند و کشورهای ویتنام، فیلیپین، افغانستان، بنگلادش، روسیه و ترکیه را کشورهای پیشنهادی صادراتی برای گسترش صادرات عنوان و می‌افزاید اگر بتوان در حدود ۱۰ درصد از ظرفیت تولیدی استان در بخش نساجی را به یکی از کشورهای مورد هدف با پایین‌ترین ارزش صادر کرد، ارزش صادرات حوزه نساجی استان تا حدود ۱۵ میلیون دلار ارتقا خواهد یافت و درآمد ارزی مناسب برای استان رقم خواهد خورد.

*واردات قاچاق اشتغال ۷۰۰ هزار نفر در بخش نساجی را دچار مخاطره کرده است
در ادامه این جلسه نایب نخست اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه بحث قاچاق موجب ایجاد مشکلات در صنعت نساجی شده است، اظهار کرد: اما متاسفانه ۲ میلیارد دلار واردات قاچاق در این بخش صورت گرفته است، یک چهارم تجارت داخلی که رقمی بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان است به صورت قاچاق از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت می‌گیرد در حالیکه کارکرد این مناطق چیز دیگری است.
محمود ضرابی با اشاره به اینکه موضوع قاچاق موجب می‌شود تا ۷۰۰ هزار اشتغال در این بخش مورد مخاطره قرار گیرد که باید به این موضوع توجه ویژه شود، افزود: تفسیر قانون ارزش افزوده دریافت مستقیم از مصرف کننده بوده که این مورد از جمله مشکلاتی است که در بخش نساجی پیش آمده است.
وی با اشاره به اینکه مالیات بر درآمد برای تولید کنندگان نساجی و پوشاک از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: کمبود مواد اولیه در این صنعت، فعالان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه مشکلات ارزی صادرکنندگان و تولیدکنندگان از جمله موضوع تخصیص ارز همچنان وجود دارد، ابراز کرد: کمیته‌ای برای پیگیری مصوبات تشکیل شود تا اگر در جایی کوتاهی صورت می‌گیرد خاطیان به دستگاه‌های نظارتی معرفی شوند.
بخش پایانی این گزارش احصای مشکلات، درخواست و پیشنهادات است که بر اساس آن قاچاق کالا و ورود بی‌رویه کالاهای خارجی به مناطق آزاد و ویژه، فعال نبودن تشکل‌ها و انجمن تخصصی صنایع نساجی و پوشاک در استان، محدودیت واردات مواد اولیه، کیفیت پایین مواد اولیه با مشکل نژاد پنبه و تولید سنتی، سختگیری در بازرسی و شاخص‌های ارزیابی سختی کار در حوزه صنعت نساجی، تخصیص دیرهنگام ارز به واحدها برای واردات مواد اولیه و مشکلات ثبت سفارش و تعلل در فرآیندهای سرمایه‌گذاری کشور برای احداث واحدهای تولیدی پوشاک و همچنین اقدام دولت ترکمنستان در محدود کردن تجارت خارجی و صادرات محصولات از جمله بسته شدن مرز ریلی ورود کالا از برخی کشورهای آسیای مرکزی از طریق ترکمنستان از جمله مشکلات این بخش است.
و برای آن پیشنهاداتی چون درخواست تسریع در طرح ها و سیاست جلوگیری از قاچاق کالا و ورود کالاهای خارجی، ضرورت تأسیس و فعالیت انجمن و تشکل تخصصی صنایع نساجی استان و تشکیل کنسرسیوم نساجی مطابق با نقشه راه تجارت خارجی، مجوز ورود مواد اولیه خارجی که نمونه ایرانی آن نامرغوب و بی کیفیت است، افزایش سطح تولید پنبه و اصلاح نژاد پنبه با میزان آب مصرفی و تهیه پیش نویس نامه ای از سوی اتاق بازرگانی زنجان با موضوع موافقت حضور و سرمایه‌گذاری کشور در زمینه ایجاد و احداث واحدهای تولیدی پوشاک و پارچه و ارسال آن با امضای استاندار به وزارت صمت و پیگیری آن و ارسال به سفارت بنگلادش ارائه شده است.

در ادامه این جلسه فعالان بخش خصوصی  مشکلات مربوط به این صنعت و دیگر موارد خود را مطرح کردند که از آن جمله می‌توان به مشکلات در واردات مواد اولیه نساجی از سه کشور چین، کره و هند و میزان مرغوبیت آن، مشکلات مربوط به مشاغل سخت و زیان آور، مشکلات مربوط به قطع برق واحدهای تولیدی در ماه های پیش روی، پیشنهاد ایجاد و تدریس رشته نساجی در دانشگاه‌های زنجان و غیره اشاره کرد.

انتهای پیام/73009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول