اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کرونا و گرانی، زنجانی‌ها را نان‌خورتر کرد/ تدابیر جدید برای حل مشکل آرد و نان در استان

آخرین آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که به علت گرانی اغلب کالاها در ایام کرونا، سرانه مصرف نان در زنجان افزایش یافته و این موضوع از صف‌های طویل نانوایی‌ها کاملا مشخص است.

کرونا و گرانی، زنجانی‌ها را نان‌خورتر کرد/ تدابیر جدید برای حل مشکل آرد و نان در استان

خبرگزاری فارس، زنجان - د‌‌‌‌‌ر اهمیت نان د‌‌‌‌‌ر فرهنگ ایرانی باید‌‌‌‌‌ گفت که ایرانیان نام د‌‌‌‌‌یگر خوراک را «نان» و هر وعد‌‌‌‌‌ه غذاخورد‌‌‌‌‌ن را «نان خورد‌‌‌‌‌ن» می‌نامند.

نان در بین ایرانیان به حدی حرمت دارد که آن را برکت می‌دانند و اگر نانی بر زمین افتاد‌‌‌‌‌ه باشد‌‌‌‌‌، آن را برد‌‌‌‌‌اشته و بر چشم می‌نهند‌‌‌‌‌ و بوسه می‌د‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌ و بر جای بلند‌‌‌‌‌ی که بیمِ لگد‌‌‌‌‌مال شد‌‌‌‌‌نش نباشد‌‌‌‌‌، می‌گذارند‌‌‌‌‌.

طبق آنچه از قدیم مرسوم بوده، سرپرست خانه را «نان آور» و هر آد‌‌‌‌‌م زند‌‌‌‌‌ه تحت تکفل د‌‌‌‌‌یگری را «نان خور» و هر موجود‌‌‌‌‌ شری را که د‌‌‌‌‌ست به رزق د‌‌‌‌‌یگران بزند‌‌‌‌‌، «نان بُر» می‌گویند‌‌‌‌‌.

در ایران نان‌های بسیاری پخت می‌شود، که هرکدام طعم و مزه خاص خود را داشته و به همین خاطر هر نان طرفداران خاص خود را دارد.

با این وجود کیفیت نان و بحث گرانی و قیمت نان همواره موضوعی بوده که مورد بحث قرار گرفته و تقریبا هر سال با چالش و جنجال مواجه می‌شود.

نان در صدر اخبار

تا بوده نانوایان از وضعیت معیشتی و قیمت پایین نان ناراضی بوده‌اند و مردم از کیفیت، به همین خاطر است که همیشه نان در صدر اخبار قرار می‌گیرد.

این روزها اما با شیوع ویروس کرونا، بحث نان، کیفیت، گرانی و حتی تهیه خود آن به یک چالش مهم تبدیل شده است و تقریبا در همه جلسات ستاد تنظیم بازار استان درباره آرد و نان تصمیمات جدیدی گرفته می‌شود.

آخرین آمارهای گرفته شده نشان می‌دهد که به علت گرانی اغلب کالاها در ایام کرونا، سرانه مصرف نان در زنجان افزایش یافته و این موضوع از صف‌های طویل نانوایی‌ها کاملا مشخص است.

هرچند که مسؤولان معتقدند، صف‌های طویل نان به خاطر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، کارگران غیربومی و یا حتی کیفیت نان در برخی نانوایی‌هاست، اما نانوایی‌ها و حتی خود مردم نیز معتقدند میزان پخت نان در زنجان کاهش یافته است و علت نیز فروش آرد توسط برخی از نانوایی‌هاست.

به خاطر همین اتفاقات رخ داده، تصمیمات جدیدی درباره تامین نان مورد نیاز زنجانی‌ها اندیشیده شده و مطابق همین تصمیم قرار است که شیفت‌بندی نانوایان تغییر کند.

بر همین اساس برای اینکه مردم زنجان دچار مشکل تهیه نان نشوند، برخی از نانوایی‌ها به صورت دو شیفته و برخی نیز فقط در شیفت بعدازظهر فعالیت خواهند کرد.

خروج آرد از استان ممنوع شد

استاندار زنجان درباره مشکل آرد و نان در استان گفت: باید سهمیه آرد نانوایی‌ها مجدداً مورد بررسی قرار گیرد و اگر لازم باشد سهمیه یک نانوایی افزایش یابد و یا نیاز به کاهش سهمیه یک نانوایی وجود دارد نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه با فروش و خروج آرد از استان زنجان ممنوع است و باید به شدت باید با آن برخورد شود گفت: یکی از موضوعات دیگری که باید به آن توجه شود، تامین آرد روستاهای صعب‌العبور است.

وی با تاکید بر تامین آرد مورد نیاز روستاهای استان زنجان به ویژه روستاهایی که در مناطق صعب العبور قرار دارند، افزود: هیچ یک از روستاهای استان زنجان نباید با مشکل کمبود آرد مواجه باشند.

استاندار زنجان با تأکید بر لزوم تامین آرد مورد نیاز استان بیان کرد: خروج آرد از استان باید کاملاً با هماهنگی اتفاق بیفتد و اینگونه نباشد که آرد را از استان خارج کرده و خودمان به دنبال آرد باشیم.

وی با اشاره به اینکه نان، یگانه ماده غذایی است که همه به آن احتیاج دارند، اضافه کرد: خرید و فروش آرد به هر میزان، جرمی نابخشودنی است، چون آرد برای پخت نان مردم است.

محدودیتی در توزیع آرد نداریم

معاون اقتصادی استاندار زنجان در این باره گفت: هرچند که مشکلی در ارتباط با پخت و توزیع نان در استان وجود ندارد، اما برای جلوگیری از تخلفات برنامه داریم.

محمدرضا آبی‌پور با اشاره به اینکه به میزان کافی گندم و آرد در استان زنجان وجود دارد، اضافه کرد: با این حال برای نظارت بیشتر قرار است که بحث تولید آرد و توزیع آن در نانوایی‌ها به صورت کامل رصد و هر مرحله برای فرمانداران و یا مسؤولان مربوطه پیامک شود تا از تخلف جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه زنجان در تامین گندم مشکلی ندارد، اظهار داشت: در این میان گندم به اندازه کافی در انبارهای استان ذخیره شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در توزیع سهمیه آرد نانوایی‌ها وجود نداشته و ندارد، افزود: پخت نکردن نان توسط برخی واحدهای نانوایی به بهانه کمبود آرد بهانه و نوعی سوءاستفاده از وضعیت جامعه است.

وی گفت: رویکرد معاونت اقتصادی استانداری پایش عملکرد دستگاه‌ها و اصناف حول محور وظایف خود بوده و در صورت مشاهده کوتاهی در حوزه بازار هیچ اغماضی وجود نخواهد داشت.

فروش آرد توسط برخی از نانوایان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با بیان اینکه سهمیه سرانه ما در گندم و آرد بالا است، افزود: در حال حاضر نیز وضعیت ما در پخت نان بهتر است و به لحاظ آرد نیز هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد.

ناصر فغفوری با تاکید براینکه در حوزه آرد صنعتی نیز مشکلاتی وجود ندارد، گفت: آرد صنعتی نیز با قیمت تعیین شده در بین واحدهای تولیدی توزیع می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان با بیان اینکه هیچ تغییری در سرانه سهمیه آرد نانوایی‌ها انجام نشده است، گفت: زنجان جزو استان‌هایی است که سرانه سهمیه آرد آن بیشتر از میانگین کشوری است. 

فغفوری با بیان اینکه این استان یک هزار و ۶۰۰ نانوایی دارد، تاکید کرد: به تمام نانوایی‌های استان آرد به اندازه کافی داده می شود. 

وی تصریح کرد: بازرسان، بازرسی از میزان آرد در نانوایی‌ها را روزانه انجام می‌دهند و با نانوایی‌هایی که اقدام به احتکار آرد کنند به جد برخورد می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان با بیان اینکه به علت گرانی قیمت آرد آزاد و اختلاف قیمت آن با آرد یارانه‌ای، نظارت بر نانوایی‌ها در استان به جد تشدید شده تا جلوی تخلفات گرفته شود، اضافه کرد: به همین دلیل از مردم زنجان درخواست می‌شود هرگونه تخلف در بخش نانوایی‌ها را از طریق سامانه ۱۲۴ به بازرسان گزارش کنند.

ساماندهی وضعیت پخت نان در زنجان

معاون امور بازرگانی و تجارت خارجی سازمان صمت استان زنجان نیز گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی در رابطه با آرد در استان وجود ندارد.

امیرعلی مسیبی با بیان اینکه در گذشته چون تفاوت قیمتی بین آرد دولتی و آزاد وجود نداشت، افزود: به همین خاطر نانوایان با خرید آرد به قیمت آزاد بیش از سهمیه خود، پخت نان داشتند و نان مازاد را در ساعات بیشتر و یا به صورت بسته‌بندی ‌شده به مردم و فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌کردند و همین امر موجب شده که بسیاری به خرید نان با قیمت بیشتر از فروشگاه‌ها روی ‌آوردند.

وی با اشاره به مشکل مردم در ارتباط با تهیه نان بسته‌بندی افزود: به علت فروش آرد به قیمت آزاد، مردم در این بخش دچار مشکل شده‌اند.

معاون سازمان صمت استان زنجان با اشاره به طرح جدید درباره ساماندهی وضعیت پخت آرد و نان بیان کرد: در این طرح سهمیه ماهانه و میانگین زمان پخت به نانوایان ارائه شده و نانوایان باید فعالیت خود را بر اساس آن تنظیم کنند که سبب می‌شود نانوایی نتواند در روز بیش از سهمیه خود نان پخت بکند و یا آردی را بفروشد.

20 نانوایی دو شیفته می‌شود

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان نیز در این باره گفت: در حال حاضر یک هزار و 630 نانوایی در استان زنجان فعال است که البته این آمار در ماه‌های مختلف متفاوت است.

محمد ایزدی تعداد واحدهای یارانه‌پز را یک هزار و 77 باب و نیمه یارانه پز را 574 باب اعلام کرد و گفت: هیچ نوع کاهش سهمیه در ارتباط با آرد نانوایی‌ها صورت نگرفته است.

وی به تغییر شیفت‌بندی نانوایی‌ها اشاره کرد و گفت: 20 واحد نانوایی به صورت پراکنده در سطح شهر انتخاب شده است که به صورت دو شیفت فعالیت کنند و بر همین اساس سهمیه آنها افزایش پیدا کند که البته این نانوایی‌ها با نصب بنر مشخص خواهد شد.

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان ادامه داد: همچنین در همین راستا درباره 27 نانوایی نیز ترمیم سهمیه انجام شده است و واحدهایی که کیفیت پخت خوب و مراجعه کننده زیادی دارند ترمیم و تقویت سهمیه خواهند داشت.

یکی از شهروندان زنجانی نیز در ارتباط با وضعیت پخت نانوایی‌ها گفت: تقریبا دو یا سه هفته است که برای تهیه نان دچار مشکل شده‌ایم و صف‌های طویل در نانوایی‌ها شکل می‌گیرد.

فاطمه احمدی با اشاره به اینکه حداقل نفرات حاضر در نانوایی در هر بازه زمانی مراجعه بیشتر از هشت نفر است، تصریح کرد: این موضوع علاوه بر وقت‌گیر بودن، قطعا موجب شیوع کرونا هم می‌شود.

وی با بیان اینکه مسؤولان باید فکری برای حل این مشکل بکنند، اضافه کرد: متاسفانه در فروشگاه‌ها نیز نان بسته‌ای کمبود دارد و همین امر مشکلاتی را برای تهیه نان ایجاد کرده است.

احمدی تصریح کرد: از طرفی با وجود طولانی بودن صف‌ها کیفیت نان نیز تعریف چندانی ندارد و به نظر میرسد، نانوایان فقط برای اینکه نان از چانه دربیاید، پخت می‌کنند.

انتهای پیام/73005/ق/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول