اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

«کبودچشمه» روستایی با یک ساعت آب آشامیدنی در روز/ غفلت مسؤولین در مسائل آب شرب روستایی

روستای کبودچشمه از توابع شهرستان ابهر با جمعیت حدود 2 هزار نفری سال‌هاست که از کمبود آب آشامیدنی سالم رنج می‌برند.

«کبودچشمه» روستایی با یک ساعت آب آشامیدنی در روز/ غفلت مسؤولین در مسائل آب شرب روستایی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، روستای «کبود چشمه» از توابع شهرستان ابهر با جمعیت حدود ۲ هزار نفری سال‌هاست که از کمبود آب آشامیدنی سالم رنج می‌برد، این روستا در فاصله 10 کیلومتری شهر صائین قلعه قرار دارد که فاصله زمانی آن با شهر تنها حدود 15 دقیقه است.

آب شرب روستای کبود چشمه در سال ۱۳۸۳ با اعتبارت دولتی برای سه روستای «کبود چشمه، اردجین و فلج» به بهره‌برداری رسیده است، ولی به گفته مردم در اوایل آب شرب دائم داشته‌اند و بعد از آن با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده‌اند. 

با بررسی‌های به عمل آمده هر سه روستا آب شرب دارند ولی آب در روستای کبود چشمه به اندازه کافی وجود نداشته و دیگر روستاها کمبود آبی را متحمل نمی‌شوند. 

رجبی از معتمدین روستا با اشاره به مشکل کم آبی روستای کبود چشمه می‌گوید: در سال ۱۳۸۳ چاه آب شرب روستا را در شهر هیدج به اسم کبود چشمه احداث کردند که از آن سه روستا استفاده می‌کنند. 

دستگاه پمپاژ آب به روستا چند روز یکبار خراب می‌شود

وی در ادامه اضافه کرد: مسؤولین می‌گویند که یک چاه دیگر که ۶۰ میلیون تومان هم هزینه داشته، اضافه شده ولی همچنان کمبود آب وجود دارد. 

معتمد روستای کبود چشمه با اشاره به تاسیسات آبرسانی موجود در این روستا تاکید کرد: دستگاه پمپاژ آب به روستا چند روز یکبار خراب می‌شود و دوباره تعمیر می‌کنند چطور می‌شود که یک دستگاه مدام در حال تعمیر است. 

رجبی یکی دیگر از ساکنین روستا در مورد کمبود آب آشامیدنی روستای کبود چشمه گفت: آب در این روستا کم است و در مواقعی هم که آب به روستا می‌رسد مناطق بالا دستی کمتر می‌توانند از آن استفاده کنند و آب فشار کافی را ندارد و مسؤولین استانی و شهرستانی یک بار هم مشکلات ما را از نزدیک مشاهده نکرده‌اند. 

رجبی با بیان اینکه روزی یک ساعت آب آشامیدنی داریم، عنوان کرد: برای استحمام و شستشو آب را ذخیره می‌کنیم و در بعضی از مواقع برای استفاده شخصی از چاه‌های آبیاری مزارع استفاده می‌کنیم. 

وی افزود: دهیار و شورای روستا رسیدگی کافی را ندارند و هر ماه نیز برای این کم آبی که متحمل هستیم باید آب بها بپردازیم.

 

لوله‌های انتقال آب خراب است

محمدی یکی دیگر از ساکنین روستای کبود چشمه هم به خبرنگار فارس با تاکید بر لزوم توجه به شرایط کنونی از جمله شیوع ویروس کرونا و لزوم انجام نظافت شخصی و عمومی گفت: وقتی مسئله کم آبی را از مسؤولین پیگیر می‌شویم می‌گویند که آب شما کافی است و مشکلی ندارید. 

وی در ادامه با بیان اینکه در لوله‌های آب این روستا، هوا در جریان است تصریح کرد: لوله‌های انتقال آب خراب است و بعضی اوقات شاهد ترکیدگی و سوراخ شدن آنها هم هستیم. 

کمبود آب آشامیدنی باعث مهاجرت روستاییان به شهر شده است

محمدی تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کووید و نیاز مردم روستای کبود چشمه به آب شرب آشامیدنی نیاز است، مسؤولین همت بسزایی برای حل این مشکل داشته باشند. 

یکی دیگر از ساکنین روستای کبود چشمه گفت: وقتی به مسؤولین در مورد کم آبی اعتراض می‌کنیم یا یک مسؤولی قرار است به روستا بیاید آب به اندازه کافی هست ولی با رفتن آن، آب نیز می‌رود. 

وی اضافه کرد: کمبود آب آشامیدنی باعث شده مهاجرت به شهر افزایش یابد و مردم از این موضوع ناراحت هستند. 

محمدی، عضو شورای روستای کبود چشمه با اشاره به کم آبی آب شرب روستا گفت: در روز برای هر نفر حدود ۲۴۰ متر مکعب آب شرب وجود دارد و ۲۴ ساعته آب وجود دارد. 

 

محمدی با اشاره به اینکه اداره آب و فاضلاب ابهر بودجه‌ای برای انجام پروژه‌های عمرانی ندارد افزود: در سال‌های گذشته حدود ۶۰ میلیون تومان از اعتبارات دهیاری برای احداث چاه و افزایش آب شرب هزینه کرده‌ایم. 

وی ادامه داد: مسیر خط لوله آب شرب روستا حدود ۶ کیلومتر است و خرابی پمپ و ترکیدگی لوله نیز اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/73002/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول