اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

آماده‌باش کامل در زنجان به خاطر زلزله

از روز جمعه که زلزله به مرکزیت آذربایجان شرقی رخ داده و در زنجان نیز احساس و موجب مصدومیت هشت نفر شد، در همین راستا نیروهای عضو ستاد مدیریت بحران به حالت آماده‌باش درآمدند و هنوز هم در همین حالت به سر می‌برند.

آماده‌باش کامل در زنجان به خاطر زلزله

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بامداد روز جمعه، هفدهم آبان ماه ۹۸، زمین لرزه نسبتا شدیدی به مرکزیت تبریز رخ داده و مناطق وسیعی از کشورمان را لرزاند.

آنطور که سایت لرزه‎نگاری اعلام کرد، بزرگی این زلزله ۶.۰ در مقیاس ریشتر بوده و کانون آن در مختصات ۳۷.۸۱ شمالی و ۴۷.۵۹ شرقی و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین قرار داشته و قدرت زلزله 5.9 ریشتر بود.

بر اثر این زلزله، مناطق وسیعی در استان‌های آذربایجان شرقی لرزید و در اردبیل و گیلان، تهران و زنجان نیز احساس شد.

وقوع همین زمین لرزه و احساس آن در شهرهای زنجان موجب شد که مردم حتی در زنجان نیز به خیابان‌ها و پارک‌ها پناه ببرند.

همین شرایط موجب شد که ستاد مدیریت بحران در استان تشکیل و به دستگاه‌های عضو مدیریت بحران اعلام آماده‌باش داده شود.

تشکیل جلسه فوری مدیریت بحران در زنجان

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان در همین باره به خبرنگار فارس گفت: از روز جمعه که زلزله به مرکزیت آذربایجان شرقی رخ داده و در زنجان نیز احساس شد، نیروهای عضو ستاد مدیریت بحران به حالت آماده‌باش درآمدند.

توحید سلیمی با اشاره به اینکه جلسه ستاد مدیریت بحران نیز در همان ساعات اولیه وقوع زلزله تشکیل شد، تصریح کرد: با توجه به وقوع پس لرزه‌هایی که پس از زلزله اصلی رخ داد، هنوز هم  دستگاه‌های عضو مدیریت بحران در حالت آماده‌باش هستند.

وی با اشاره به اینکه زلزله دیروز خسارت مالی نداشته است، تصریح کرد: در این زلزله هشت نفر از همشهریان زنجانی مصدوم شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان افزود: پس از وقوع زلزله اصلی چند پس لرزه نیز رخ داد که به علت کم بودن قدرت آن در زنجان احساس نشده است، اما با این حال با توجه به وضعیت پیش آمده هنوز نیروهای عضو مدیریت بحران در حالت آماده‌باش قرار دارند.

8 مصدوم در پی زلزله زنجان

معاون مرکز مدیریت فوریت‌های پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان نیز از آماده‌باش اورژانس از روز جمعه خبر داد و گفت: هشت نفر در استان زنجان به دلیل آسیب حین فرار، ترس و استرس روحی از زلزله و درد در قفسه سینه مصدوم شده و یک مورد مادر باردار نیز به مراکز درمانی اعزام شدند.

ابراهیم خسروشاهی با اشاره به اینکه نیروهای اورژانس از همان نخستین ساعات وقوع زلزله در آماده‌باش کامل بودند، تصریح کرد: این آماده‌باش برای وقوع حوادث احتمالی و احیانا پس لرزه‌ها بود.

نیروهای شهرداری و آتش‌نشانی در حالت آماده‌باش

شهردار زنجان نیز با اشاره به آماده‌باش ستاد مدیریت بحران زنجان گفت: با توجه به زلزله 5.9 در مقیاس ریشتر در شهرستان میانه خسارتی در شهر زنجان گزارش نشده است و نیروهای اعضای ستاد مدیریت بحران تا صبح در آماده‌باش کامل بودند.

مسیح‌الله معصومی با اشاره به اندیشیدن تمهیدات لازم در شهر برای مقابله با حوادث احتمالی گفت: در دقایق اولیه زلزله  آماده‌باش کامل به نیروهای عضو ستاد مدیریت بحران شهرداری زنجان ابلاغ شد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان نیز از آماده‌باش کامل نیروهای آتش‌نشانی از روز گذشته خبر داد و اظهار کرد: همه ایستگاه‌های آتش‌نشانی در آماده‌باش به سر می‌برند.

مجید امیرفضلی با تأکید بر رعایت نکات ایمنی از سوی مردم در زمان وقوع زلزله گفت: قطعا رعایت نکات ایمنی موجب کاهش خسارت در وقوع حوادث می‌شود.

بنا بر اعلام هلا‌ل‌احمر زنجان با توجه به شدت زلزله در آذربایجان شرقی، دو دستگاه خودروی نیمه سنگین جمعیت هلال احمر استان زنجان به منطقه زلزله‌زده در آذربایجان شرقی اعزام شده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان تاکید کرد: در حال حاضر بسته‌های سبد غذایی و اقلام زیستی اعم از چادر و پتو آماده است که در صورت نیاز و اعلام سازمان امداد و نجات مناطق زلزله زده ارسال شود.

همچنین 20 تیم برای اعزام به مناطق زلزله‌زده در قالب در حال حاضر چهار تیم اسکان و سرپناه اضطراری، چهار تیم آوار بردار، تیم‌های ارزیاب، جستجو، امداد و کمک‌های اولیه هر کدام سه تیم، درمان اضطراری دو تیم و آنست نیز یک تیم در آماده‌باش کامل برای اعزام به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی هستند.

گفتنی است، از جمله نکاتی که در زمان وقوع زلزله باید رخ دهد، شامل هوشیار بودن حداقل یک نفر از اعضای خانواده، روشن نگهداشتن حداقل یک چراغ در منزل، قفل نکردن درب اتاق‌ها، پنجره و درب اصلی منزل، برداشتن مقداری آب و مواد غذایی، پوشیدن لباس گرم و همراه داشتن پتو، مشخص کردن مسیر خروج و مسدود نکردن راهرو خروجی (جاکفشی)، برداشتن داروهای مورد استفاده، شارژ کردن گوشی موبایل، نخوابیدن نزدیک پنجره، مشخص نمودن محلی امن برای جمع شدن اعضای خانواده بعد از حادثه، چک کردن لوله بخاری، حفظ خونسردی، عدم تماس با اورژانس 115 برای موارد غیر اورژانسی و سوال درباره زلزله است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول