اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کاندیداهای مجلس، حواس مردم را پرت نکنند

رسالت مردم در انتخابات پیش رو بسیار حساس بوده و تنها راه بهبود وضعیت فعلی و انتخاب نمایندگانی که هم اعتبار استان مفتخر به پایتخت شور و شعور حسینی را خدشه‌دار نکند و هم به تشکیل مجلسی متخصص کمک کند، انتخاب بر اساس شاخص‌هاست، مردم اجازه ندهند کاندیداها از مسیر شاخص‌ها خارج شوند.

کاندیداهای مجلس، حواس مردم را پرت نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مرتضی صارمی در یادداشتی که برای خبرگزاری فارس ارسال کرده آورده است:

اگر مردم می‌خواهند نماینده‌ای انتخاب کنند که بتواند سطح زندگی آنها را ارتقا داده و مشکلات آنها را حل کند باید بر اساس شاخص‌ها رای دهند.

اگر چه انتخابات مجلس یازدهم قرار است اسفندماه برگزار شود اما ورود زودهنگام نامزدها و تبلیغات آنها موجب شده تا استان با وجود تاکیدات برخی از فعالان اجتماعی مبنی بر عدم ورود زودهنگام به انتخابات که موجب به سایه رفتن مشکلات اصلی مردم خواهد شد، زودتر از موعد مقرر وارد فضای انتخاباتی شود.
مجلس دهم با حواشی منحصر به فرد خود که صدای بسیاری از فعالان سیاسی، کارشناسان و حتی مردم را هم درآورد، در کنار انتشار اخبار فسادهای اقتصادی که برخی از آنها بی ارتباط با مجلس و مخصوصا برخی از نمایندگان مجلس در استان نیز نبود، این سوال را برجسته کرد که: چه باید کرد تا جامعه دوباره گرفتار این وضعیت نشود؟ 
 تجارب ادوار گذشته انتخابات که منجر به ورود نمایندگانی متفاوت به مجلس شده، نشان می‌دهد معیارهای مردم برای انتخاب نمایندگان، یکی از دلایل اصلی وضعیت فعلی جامعه بوده است، همان عاملی که نوع تبلیغات نامزدهای مجلس در دوران تبلیغات انتخاباتی را نیز مشخص می‌کند.
در واقع برای اینکه مردم نمایندگانی به مجلس بفرستند که به دور از هرگونه حاشیه، تخصص‌های لازم را هم داشته باشند باید شاخص‌های انتخاب خود را تغییر دهند، شاخص‌هایی که ریشه در شرایط امروز جامعه داشته باشد.
اگر هر روز اخبار فسادهای اقتصادی را می‌شنویم که موجب نارضایتی مردم نیز می‌شود، یکی از دلایل شکل‌گیری این فسادها، حمایت برخی دست‌ها در زمان رشد آن افراد بوده است. 
اگر در زمان تبلیغات انتخاباتی، برخی نامزدهایی را می‌بینم که پول‌های هنگفتی را وارد انتخابات می‌کنند که هیچ سنخیتی با میزان جمع حقوق چهار سال نمایندگی ندارد، باید به وجود این دست‌های پشت پرده شک کرد.
چه دلیلی وجود دارد کاندیدایی برای ورود به مجلس، صدها میلیون و حتی میلیاردی هزینه کند تا بتواند مجوز ورود به مجلس را بگیرد؟
همین کاندیدا قطعا بعد از ورود به مجلس، بدهکار آن افرادی خواهد بود که برای او هزینه میلیاردی کرده‌اند و به جای اینکه برای مردم کار کند برای این افراد تلاش خواهد کرد.
بنابراین لازم است، مردم از نامزدهای انتخابات بخواهند تا میزان هزینه انتخاباتی و منبع تامین آن را به طور مستند مشخص کنند.
اگر منبع کمک‌های مالی مشخص نباشد، همان اتفاقی می‌افتد که در همین استان فقط یک نفر از یکی از کاندیداها ۴۰۰ میلیون دریافت می‌کند تا برای او رای جمع کند.
 اگر سایر هزینه‌ها هم لحاظ شود، کدام فعالیت اقتصادی چنان‌ سودی را نصیب انسان می‌کند تا این کاندیدا تنها چهار سال بعد بخواهد دوباره وارد کارزار انتخاباتی شده و هزینه  میلیاردی انجام دهد؟ و یا کاندیدایی دیگر بگوید: با خشاب پر می‌آیم و با پول از مردم رای می‌گیرم!  

هزینه میلیاردی در زمان انتخابات به شوق خدمت به مردم و احساس تکلیف، موضوعی است که باید مردم نسبت به آن بسیار حساس باشند. قطعا کاندیداهایی که هزینه‌های اینگونه داشته باشند، برنامه های اقتصادی زیادی برای زمان نمایندگی خود خواهند داشت، بنابراین مردم باید از کاندیداها بخواهند همه سرمایه خود و خانواده‌هایشان را از طریق قوه قضاییه به طور رسمی اعلام کنند تا معیاری برای میزان رشد آن در زمان بعد از نمایندگی باشد. 
 کاندیداهایی که با اهداف شخصی و گروهی قصد ورود به مجلس را دارند، سعی خواهند کرد تا با پرداختن به مسائل پیش پا افتاده، سطح خواسته‌های مردم را پایین بیاورند و به اصطلاح حواس مردم را پرت کنند.
هوشیاری مردم در این موضوع بسیار مهم خواهد بود، این مردم هستند که باید مسیر گفتمان و تبلیغات کاندیداها را مشخص کنند.
مردم باید از کاندیداها سوال کنند که کاندیداها چه برنامه‌ای برای ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان دارند. هر مسئله‌ای غیر از اینها، پرت کردن حواس مردم خواهد بود. 
رسالت مردم در انتخابات پیش رو بسیار حساس بوده و تنها راه بهبود وضعیت فعلی و انتخاب نمایندگانی که هم اعتبار استان مفتخر به پایتخت شور و شعور حسینی را خدشه‌دار نکند و هم به تشکیل مجلسی متخصص کمک کند، انتخاب بر اساس شاخص‌هاست، مردم اجازه ندهند کاندیداها از مسیر شاخص‌ها خارج شوند. 
 این موضوع در نگاه رهبر انقلاب اسلامی نیز مورد تاکید قرار گرفته و ایشان این رسالت مهم را بر عهده مردم گذاشته است. 
رهبری با بیان اینکه باید صالح‌ترین را انتخاب کرد، فرموده‌اند: «هنر ملت ایران و مردم شهرها و حوزه‌های انتخابیه این است که دقت کنند، نگاه کنند، بشناسند اصلح را، بهترین را انتخاب کنند؛ بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دینداری و آمادگی برای حضور در میدان‌های انقلاب؛ دردشناس‌ترین و دردمندترین نسبت به نیازهای مردم را انتخاب کنند.» ( 1386/10/12)

انتهای پیام/73004/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول