اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

سفری به چین ایران؛ ووشو بدون روتوش

ووشو به عنوان ورزش نخست استان زنجان شناخته می‌شود که با وجود همه ظرفیت‌ها مشکلات زیادی برای معرفی استعدادهای این ورزش دارد.

سفری به چین ایران؛ ووشو بدون روتوش

سمیه محرمی/ گروه استان‌ها: مقابل داوران می‌ایستد و پس از احترام حرکات نمایشی خود را یک به یک به اجرا در می‌آورد، نتایج که اعلام می‌شود، صدا زدن نامش به عنوان برگزیده، چند لحظه روزهای سخت را جلوی چشمانش می‌آورد او امروز قرار است نتیجه مدت‌ها تلاش خود را ببیند.

ورزشکاران جزو اقشار کمتر دیده شده در جامعه هستند، کسی تلاش‌هایشان را آن طور که باید نمی‌بیند و مشکلاتشان در زندگی را آن طور که باید لمس نمی‌کنند، اما وقتی بر روی سکوی قهرمانی قرار می‌گیرند همه به آنها غبطه می‌خورند و مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

خبرگزاری فارس میزبان تعدادی از این ورزشکاران است تا آنها از ناگفته‌ها و پستی و بلندی‌های زندگی خود سخن بگویند، از ابوالفضل قره‌باغی 14 ساله تا توحید هدایت پور ۱۷ ساله، ابراهیم اصلانی 16ساله، امیرحسام بیگدلی 16ساله و سید محمد حسینی 19 ساله در این جمع حضور دارند که همگی در رشته ووشو به عنوان سرآمد رشته‌های ورزشی استان زنجان فعالیت می‌کنند، شاید همه ما ووشوی زنجان را با محسن محمد سیفی بشناسیم، اما استعدادهای درخشانی در این رشته در استان زنجان وجود دارد که در صورت شناسایی و پرورش، می‌توانند سیفی‌های دیگری را به عرصه ورزش ایران و جهان معرفی کنند.

رئیس هیأت ووشو استان زنجان نیز همراه ورزشکاران در دفتر خبرگزاری فارس حضور دارد و از ظرفیت‌ها و محدودیت‌های هیأت ووشوی استان زنجان سخن می‌گوید.

رئیس هیأت ووشوی استان زنجان: با توجه به قدمت فعالیت‌ها، هیأت ووشو زنجان جایگاه بسیار بالایی در بین ۵۰ هیأت ورزشی استان دارد و در ورزش استان یکی از پرافتخارترین هیأت‌های مدال‌آور و قهرمان‌پرور محسوب می‌شود که با داشتن مربیان فنی موفقی چون آقایان امانی و نوروزی توانسته است، موفق عمل کند، رشته ووشو همچنان در مسیر رشد است و این مسیر به خوبی ریل‌گذاری شده است.

رامین موحدنیا: همچنین در سال‌های اخیر دستاوردهای خوبی مانند تأسیس آکادمی ووشو توسط اداره کل ورزش و جوانان و تامین تجهیزات تخصصی و بدنسازی توسط فدراسیون ووشو و جذب از طریق حامیان برای این رشته انجام شده است، همچنین این هیأت با در اختیار گرفتن برخی از سالن‌های ورزشی سطح شهر، هزینه‌های زیادی برای تجهیز سالن‌ها کرده تا ورزشکاران بتوانند تمرینات خود را در فضاهای استاندارد انجام دهند لازم به ذکر است که توسعه عمومی این ورزش نیز در دستور کار هیأت قرار دارد.

عضو کمیته فنی فدراسیون ووشو: هم‌اکنون ۵۰ باشگاه ورزشی در بیش از 30 شهر و منطقه و روستا با زیرپوشش بردن ۲ هزار نفر ورزشکار سازمان یافته، موجب شده است این ورزش در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد، چرا که رشته ووشو براساس آمایش سرزمینی وزارت ورزش و جوانان در سال 1396 به عنوان ورزش نخست قهرمانی استان زنجان شناسایی شده و به همین دلیل است که ووشوی زنجان را در سطح کشور«چین ایران» می‌خوانند.

موحدنیا: در حال حاضر نیز اتفاقات خوبی در ووشوی استان در حال روی دادن است، از جمله میزبانی دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر کشور، میزبانی مسابقات قهرمانی کشور، حضور قهرمانان تالو و ساندای رده‌های سنی نوجوانان و جوانان در اردوهای تیم ملی، قهرمانی‌های پی در پی ورزشکاران و مدال‌آوران در مسابقات مختلف بین‌المللی را که همه این رویدادها, نشانه‌هایی از موفقیت‌های این ورزش در سطح استان محسوب می‌شود.

فارس: چرا با وجود این حجم از ظرفیت در هیأت ووشو چه در سطح کشوری و استانی معرفی این رشته ورزشی چندان در سطح جامعه دیده نمی‌شود؟

رامین موحدنیا: برخلاف رشته فوتبال که توسط بخش دولتی و بخش خصوصی حمایت و رسانه‌های ملی به پخش آن می‌پردازند رشته‌های دیگر چندان مورد اقبال قرار نگرفته و معرفی آنها در رسانه‌های فراگیر به چشم نمی‌خورد، اما با این وجود رشته‌های مختلف تلاش خود را برای معرفی ورزش‌های گوناگون انجام می‌دهند با این وجود رشته ووشو در استان زنجان، استعدادیابی این رشته ورزشی در سطح مدارس را در دستور کار خود دارد، که در سال‌جاری این اقدام در مقطع ابتدایی برای دختران و پسران و متوسطه برای پسران انجام شده است.

همچنین وجود باشگاه‌های متعدد در سطح استان و وجود ۹ باشگاه در سطح شهرستان ظرفیتی برای شناسایی استعدادهای ورزشی است، هر چند در این زمینه با توجه به عدم وجود توازن در توسعه سالن‌های ورزشی و عدم دسترسی برخی مناطق به سالن‌های ورزشی بحث استعدادیابی فراگیر را هم با مشکل مواجه کرده است.


فارس: دلیل عدم موفقیت هیأت ووشو در حوزه بانوان را چه چیزی ارزیابی می‌کنید و چه برنامه‌هایی برای جبران این کمبودها دارید؟

 رئیس هیأت ووشوی استان زنجان: کمبود مربیان فنی بانوان در رشته ووشو یکی از مشکلاتی است که این رشته در بخش بانوان را با مشکل مواجه کرده است و با توجه به اینکه مربیان فنی خانم در همه استان‌های کشور حضور ندارند و به کارگیری این مربیان کمی هزینه‌بر است، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده حضور مربیان در برنامه‌های آمادگی ورزشکاران و همچنین بحث استعدادیابی انجام شده و پرورش مربیان فنی خانم در دستور کار هیأت ووشو استان زنجان قرار دارد.

همچنین محدودیت‌های فرهنگی نیز مانعی برای استعدادیابی در رشته ووشو در بخش بانوان در شهرهای کوچک است.

این در حالی است که در شهرهای بزرگ علاوه بر وجود مربیان مطرح بخش بانوان محدودیت‌های فرهنگی نیز به مراتب کمتر است.

 برنامه‌هایی برای توسعه ورزش ووشو در بین بانوان استان زنجان در نظر گرفته شده که حضور مربیان مطرح این رشته در بخش بانوان از جمله این اقدامات است، همچنین آمایش اولیه برای شناسایی استعدادهای ورزشی انجام شده و درخواست برگزاری میزبانی مسابقات رشته ووشو در بخش بانوان توسط استان زنجان داده شده است.


فارس: وضعیت رشته ووشو در سایر شهرستان‌های زنجان  را چطور ارزیابی می‌کنید؟

رئیس هیأت ووشو استان زنجان: در شهرستان خرم‌دره با توجه به حضور مربی توانمندی چون آقای نوروزی ووشو رشته نخست شهرستان محسوب می‌شود در شهرستان خدابنده نیز با توجه به گستردگی جغرافیایی شهرستان، مکان‌های ورزشی رشته ووشو در ۱۰ نقطه شهرستان پراکنده شده است.

در شهرستان‌های ماهنشان و ابهر نیز شرایطی فراهم شده تا علاقه‌مندان و افراد دارای استعداد بتوانند در رشته ووشو فعالیت کنند.

سعی شده این رشته ورزشی در شهرستان‌های زنجان دیده و برنامه‌ریزی لازم برای رشد و توسعه این رشته در شهرستان‌ها در نظر گرفته شود در مجموع فعالیت رشته ووشو سطح ملی و چه در سطح استان و چه در سطح شهرستانی وضعیت خوبی داشته و در حد مطلوب ارزیابی می‌شود.

در سطح ملی نیز فدراسیون ووشو نگاه ویژه‌ای به استان زنجان دارد و برنامه‌ریزی خوبی برای رسیدن به برنامه‌های خود دارد که در این زمینه اقدامات مطلوبی انجام داده است، برگزاری اردوهای منظم تیم ملی، برگزاری خوب مسابقات، برگزاری مسابقات تیم ملی و فیلتر کردن ورزشکاران موفق موجب شد این رشته حرکت رو به رشدی داشته باشد.

خوشبختانه در استان زنجان نیز حمایت خوبی از سوی اداره کل ورزش و جوانان انجام شده است که موجب شده این رشته در مسیر خود قرار گیرد.

*مبارزه با مشکلات، جنگ بین خیر و شر

این سوی گود اما مشکلات عدیده‌ای پیش‌روی ووشوکاران است که آنها را از تمرکز بر اهداف ورزشی خود دور کرده است، مشکلاتی که اندکی توجه از سوی مسؤولان و مدیران می‌تواند در کاهش آن موثر باشد.

ابراهیم اصلانی یکی از ووشوکاران زنجانی که قهرمانی مسابقات جهان در برزیل را در کارنامه خود دارد از گران بودن تجهیزات ورزشی می‌گوید و اینکه برای تامین این تجهیزات که تنها چند ماه کاربرد دارد باید هزینه گزافی را پرداخت کند.

اصلانی با اشاره به اینکه ووشوکاران تمام زمان خود را برای آمادگی حضور در مسابقات صرف می‌کنند، بیان کرد: بسیاری از مواقع ورزشکاران حرفه‌ای از تحصیل خود باز می‌مانند تا بتواند با تمرینات فشرده برای حضور در مسابقات آمادگی پیدا کنند.

امیرحسام بیگدلی هم تجهیزات و امکانات رشته ووشو را گران خواند و افزود: با وجود هزینه‌های میلیونی, بسیاری از این تجهیزات با توجه به چینی بودن آنها, دوام آنچنانی ندارد.

این ورزشکار مدال‌آور زنجانی با اشاره به اینکه هزینه ورزش حرفه‌ای وی توسط خانواده‌اش پرداخت می‌شود، بیان کرد: پیدا کردن تجهیزات باکیفیت علاوه بر هزینه‌های آن، مشکلات و سختی‌های زیادی را پیش روی ورزشکاران قرار می‌دهد.

توحید هدایت‌پور عضو تیم ملی جوانان نیز با گلایه از کمبود تجهیزات مناسب این رشته ورزشی برای ورزشکاران عنوان کرد: تجهیزات موجود در بازار از کیفیت حداقلی برخوردار است.

این ورزشکار زنجانی با اشاره به اینکه ورزش حرفه‌ای زمان زیادی از ورزشکاران می‌گیرد، ادامه داد: با وجود این مشکلات، آینده‌ خوبی برای ورزشکاران قابل تصور نیست و آنان را در ادامه این مسیر ناامید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های پرداختی توسط هیأت ووشو نیز در اعزام تیم‌ها، تنها صرف هزینه‌های ایاب و ذهاب و... می‌شود.
سید محمد حسینی هم از ورزشکاران برتر کشور در رده جوانان است که حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

وی در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به قوانین نحوه تقدیر از ورزشکاران اظهار کرد: مدال‌آوران هر دو سال یکبار تقدیر می‌شوند که این امر موجب دلسردی آنها می‌شود.

وی با اشاره عدم پوشش خبری مناسب مسابقات ووشو  در مقایسه با سایر رشته‌های ورزشی به ویژه فوتبال و... عنوان کرد: بسیاری از مواقع,  رشته‌های ورزشی دیگر کم رنگ جلوه داده می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه از طریق رشته‌های ورزشی نمی‌توان کسب درآمد کرد، گفت: تنها چند ورزشکار می‌تواند قراردادهای ورزشی با لیگ منعقد کند که رقم این قراردادها نیز قابل توجه نیست.

وی با اشاره به تاخیر در تقدیر از ورزشکاران مدال‌آور استان زنجان عنوان کرد: با وجود اینکه استاندار محترم وقت، وعده تقدیر از ورزشکاران در ابتدای سال‌جاری را داده بود اما هنوز خبری از تحقق این وعده نیست.

حسینی با اشاره به مشکلات خود در فرایند تحصیل خود در  دانشگاه بیان کرد: با وجود تحصیل در رشته تربیت بدنی و اطلاع اساتید از اردوهای فشرده بنده، غیبت‌های زیاد موجب شده که از تحصیل خود عقب بیفتم.

عضو تیم ملی رشته ووشو با بیان اینکه مشکلات سربازیش هم نشان از عدم حمایت از ورزشکاران دارد، گفت: در حال حاضر ورزشکاران در رده سنی جوانان به سربازی فراخوانده می‌شون،د اما کسب مدال برون مرزی در رده بزرگسالان شرط معافیت سربازی است که عملا با توجه به وضعیت موجود، فردی نمی‌تواند از این معافیت بهره گیرد.

میثم امانی هم یکی از مربیان مطرح رشته ووشو در سطح کشور در این گفت‌و‌گو با اشاره به مشکلات مطرح شده توسط ورزشکاران، ادامه فعالیت در این رشته ورزشی را داشتن عشق و علاقه دانست و افزود: وضعیت مربیان رشته‌های ورزشی به مراتب بسیار سخت‌تر است و اگر عشق و علاقه نبود، ادامه این مسیر میسر نمی‌شد.

این مربی با اشاره به اینکه تجهیزات ورزشی با توجه به گرانی بیش از حد آنها هزینه‌های زیادی را به ورزشکاران و خانواده‌هایشان تحمیل می‌کند، ادامه داد: این در حالی است که این تجهیزات تنها چند ماه کوتاه کاربرد دارد و با تمرین خراب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کمتر ورزشکاری می‌تواند با قرارداد با تیمی از لیگ مزد زحمات خود را دریافت کند، گفت: پس از عقد قرارداد نیز دریافت دستمزد مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

این مربی مطرح رشته ووشو در سطح کشور گفت: این علاقه و عشق است که مربیان و ورزشکاران را برای ادامه فعالیت در این مسیر سرپا نگه داشته است.

انتهای پیام/73009/ق/گ/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول