اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

توزیع ناعادلانه برق در یزد/ قطع برق با جدول زمان‌بندی مغایراست

همزمان با شروع تیرماه که از داغ ترین ماه های سال شناخته می شود در یزد در طول روز و در اوج گرما برق به صورت مکرر قطع می‌شود که موجی از انتقادات شهروندان یزدی را از توزیع ناعادلانه برق به همراه دارد.

توزیع ناعادلانه برق در یزد/ قطع برق با جدول زمان‌بندی مغایراست

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، گرمای زودرس، گرانی افسار گسیخته و قیمت های نجومی کالاهای اساسی و حالا قطعی روزانه برق هم به مشکلات مردم اضافه شده اما امروز هم مسئولان مانند چند سال گذشته توان مدیریت اوضاع را ندارند و قطعی‌های مکرر برق باعث بروز خسارت‌هایی به مردم شده است.

برق رفتن این روزهای گرم یزد فشار مضاعفی را به مردم تحمیل می‌کند و کسی هم نمی‌داند برقی را که از صبح تا شب در مناطق مختلف برای دو ساعت می رود، سر از کجا در می‌آورد و به کجا می رود!.

قطعی برق با جدول زمانبندی مغایر است

موضوع برق رفتن روزانه در حالی شدت بیشتری به خود گرفته که در خرداد ماه برق نقاط مختلف روزانه یکساعت قطع میشد اما با شروع تیرماه زمان قطعی برق هم به دو ساعت افزایش یافته و بر اساس جدول زمانبندی هم پیش نمی‌رود.

به گفته برخی شهروندان یزدی، در بسیاری از مناطق روزانه در دو نوبت صبح و عصر و در هر نوبت یکساعت برق قطع می شود این در حالی است جدول زمانبندی توزیع برق استان برای قطع برق مناطق روزانه یکساعت پیش بینی شده و کسی هم پاسخگوی این بی عدالتی نیست که چگونه باعث اختلال در زندگی مردم شده است.

کسبه یزدی هم شدیدا از قطعی مکرر برق گلایه دارند و می‌گویند مسئولان در نظر نمی‌گیرند که ممکن است مغازه‌ داری سرصبحی بخواهد کرکره برقی مغازه‌اش را بالا بدهد یا در آسانسور بین واحدهای انباری گیر کنند.

برق رفته و سیستم قطع است

 

شهروندان گلایه های بجایی دارند از جمله در خصوص کوتاهی و کم کاری دستگاه‌های اداری که همیشه خدا بهانه دارند و حالا بهانه جدید «برق‌ نیست، سیستم قطع است فردا بیا» هم به بهانه هایشان اضافه شده تا کار ارباب رجوع را به فردا بیندازند و از زیرکار در بروند.

کارمندان بانک‌ها هم در ساعات مختلف روز مشمول قطعی برق شده و با ازدحام مراجعان مواجه هستند که در حین عملیات بانکی برق قطع شده و کاری از دستشان بر نمی‌آید و باید دست روی دست در انتظار برق آمدن به تماشای یکدیگر بپردازند و با تلفن همراه خود در فضای مجازی چرخی بزنند.

با شروع فصل گرما قطعی‌های برق بدون توجه به کسب ‌و کار مردم، زندگی روزانه آنها را مختل کرده در حالیکه با شیوع کرونا و آغاز دور کاری ها، اهمیت استفاده از ظرفیت اینترنت برای کار و تحصیل و برگزاری جلسات به صورت مجازی دو چندان شده اما تنها توصیه مسئولان صرفه جویی و قطعی منطقه‌ای است.

مصرف خانگی در صدر برنامه صرفه جویی

امتحانات دانش آموزان و دانشجویان هم در ساعات قطعی برق هم با اختلال شدید روبرو شده و هر روز کلافه تر از روز گذشته و با استرس قطعی برق برای امتحان آماده می شوند و این موضوع باعث افزایش رفت و آمد در سطح شهر می شود در حالیکه مشخص نیست برق خواهد بود یا قطع می شود.

به گفته مسئولان، کمبود شدید تامین برق تا عبور از فصل گرما نه تنها در استان که در تمام کشور پابرجاست اما از یک سو مشترکان خانگی بیش از همه باید صرفه جویی داشته باشند تا این پیک رد شویم و از سوی دیگر حرف و حدیث هایی برای سرمایه گذاری چینی‌ها در استخراج رمزارزها و بیت‌کوین در کشور نگرانی مردم را افزایش داده این در حالی است که به اذعان مسئولان، صنایع بیش از ۸۰ درصد برق تولیدی را مصرف می کنند.

به گفته سخنگوی توزیع برق استان یزد گرمای بیش از حد نرمال و خشکسالی‌های موجب شده تا آب قابل استحصال در نیروگاه برق آبی در پشت سد‌ها کاهش یابد و در هفته گذشته مصرف برق از ۶۴ هزار و چهارصد مگاوات رد شد.

عباس فراتی با بیان اینکه میزان مصرف امسال شش هزار و ۲۰۰ مگاوات از ماکزیمم مصرف سال گذشته در ابتدای تابستان هم بیشتر شده است افزود: ۷۵ درصد مصرف برق استان یزد در بخش صنعت است و صنایع و کارخانجات این برق را مصرف می کنند.

اعمال مشوق‌ برای مشترکان خوش مصرف برق

 

وی بیان کرد: کشاورزان در ساعت پیک مصرف برق در صورت ۴ ساعت همکاری ۲۰ ساعت برق رایگان و صنایع طبق تفاهم نامه‌ها با همکاری با شرکت برق پاداش ‌هایی از وزارت می ‌گیرند.

فراتی یادآور شد: مشترکان خانگی نیز در سه گروه مشترکان کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف قرار می‌گیرند که در کشور از ۳۰ میلیون مشترک، حدود هفت و نیم میلیون مشترک کم مصرف داریم که آن‌ها نیز شامل تعرفه طرح رایگان برق امید می ‌شوند.

سخنگوی توزیع برق استان یزد با اشاره به مصرف بالای برق در سیستم سرمایشی خانگی اضافه کرد: هموطنان در استان با دور کند کولر آبی یا قرار دادن کولر گازی روی ۲۵ تا ۲۶ درجه، در حدود ۲۰ درصد صرفه جویی کنند و یاریگر ما باشند.

وی با اشاره به برنامه خاموشی‌ها و تدوین جدول زمانبندی اظهار کرد: خاموشی‌ها یا با برنامه است یا بی برنامه و حوادث است که مردم می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت برق از برنامه آگاه شوند و در مورد بی برنامه هم که ناشی از بروز حوادث است.

سامانه ای که اطلاعات نادرست می دهد

گرچه جناب سخنگو برای اطلاع از خاموشی ها به سایت و سامانه شرکت برق حواله داد اما مراجعه به این سامانه و دریافت برنامه خاموشی نشان داد که ساعات خاموشی اعمالی با آنچه در جدول خاموشی ذکر شده در تضاد است و فعلا آنچه برای مردم مشهود بوده قطعی راه و بیراه برق است!

برق که نباشد کل زندگی مردم مختل می شود اما این موضوع به کمبود بارندگی های امسال انداخته شد که به نظر می رسد کوتاهی مسئولان در تدوین سیاست ها برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر بوده و می طلبد به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشیم.

   

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول