اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

کمرنگ بودن پژوهش های قرآنی از علل فرقه گرایی در جامعه است

استاد حوزه ودانشگاه گفت: اگر یک فرد می تواند در جامعه ای مثل ایران فرقه ای ایجاد کند چون روحیه تحقیق و جستجوگری قرآنی در جامعه ما نهادینه نشده است و ما به عنوان حوزه علمیه اگر قرار است جامعه ای را بپرورانیم اول باید جامعه علمی خودمان را قرآنی کنیم.

کمرنگ بودن  پژوهش های قرآنی از علل فرقه گرایی در جامعه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس یزد، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی عصر امروز در جمع پژوهشگران حوزوی با گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر اظهار داشت: اهمیتی که قرآن کریم به حوزه پژوهش، تحقیق و جستجوگری داده است بر کسی پوشیده نیست ولی هنوز یک پژوهش کامل قرآنی انجام نشده است.

استاد حوزه ودانشگاه افزود: هیچ کتاب آسمانی در مکاتب بشری نیست که به اندازه قرآن کریم به موضوع تحقیق و پژوهش اهمیت داده  و یا عناصر پژوهش و مؤلفه های پژوهش را ارائه داده باشد.

سبحانی تصریح کرد: با تدبر در آیات قرآن که بنگریم معیارحق و باطل و معیار درستی و نادرستی را با یک اصل قرآنی« وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ ، إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ أُولٰئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولًا »آورده است و محور و مدار حقیقت را علم می داند و تا مادامی که به مرحله علم و یقین نرسیدیم هیچ فعل و اقدام و حرکتی مشهود نیست.

وی منابع علم را از منظر قرآن شامل عقل، اندیشه و  تجربه معرفی کرد و افزود:  گوش، چشم و احساسات ادراکی هم جزء منابع معرفت هستند و جز این منابع معرفت برای دستیابی به حقیقت راهی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: قرآن ،خوب دیدن، خوب شنیدن، خوب داوری کردن از روی ادلّه و شواهد و خوب سخن گفتن را تشویق می کند و راه رسیدن به حقیقت یک مسیر روشن و مبتنی بر تحقیق است.

سبحانی بیان کرد: قرآن حتی این مقدار انصاف را در پژوهش دارد که خظاب به کفار و مخالفان همیشه خود و مؤمنان را به صورت مساوی می داند و در نقطه آغاز رسیدن به حقیقت، مؤمن و کافر کنارهم بایستند و از نقطه صفر آغاز کنند و ادله و شواهد، مسیر تحقیق تا رسیدن به علم و یقین تا مادامی که به یقین نرسیدند هیچ فعل و حرکتی قبول نیست.

*تلاش برای رسیدن به هدف موجب هدایت انسان های دیگران هم می شود

وی افزود: جامعه ای که مرجع اصلی آن قرآن کریم است و فوران اصلی جامعه کسانی هستند که به پیروی از قرآن برای رسیدن به هدف تلاش کردند توانستند دست دیگران را هم بگیرند.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: اگر سیره اهل بیت عصمت و طهارت و پیامبر(ص)در رسیدن انسا ن ها به حقیقت را ببینید و رعایت ظرفیت های فرد تا بصیرت آن شخص و تعالی فرد را از نقطه صفر استدلال شروع کنیم به نتیجه می رسیم.

سبحانی تصریح کرد: وقتی به میراث فرهنگی خود برگردیم می بینیم چقدر مبتنی بر عقل و استدلال و برهان اقدام می کنند و این برهان در سیره پیامیر اکرم(ص) و ائمه اطهار(علیهم السلام) پیاده شده است.

*چقدر جامعه ما بر محور تحقیق عمل می کند

وی با اشاره به این که در جامعه  ای هستیم که محورش قرآن و الگویش رهبران الهی مبتنی بر عنصر حقیقت جویی و جستجوگری هستند؛ ابراز کرد: تا چه اندازه از این سیره و سنت تبعیت کرده ایم و چقدر جامعه ما قرانی است و در بستر تحقیق عمل می کند.

استاد حوزه و دانشگاه با طرح یک سؤال گفت: حوزه های علمیه که باید درس آموز قرآن و سیره ائمه باشند خودشان تا چه اندازه در این مسیر هستند و دیگران را در این مسیر هدایت می کنند؟

سبحانی ابراز کرد: جامعه علمی ما از منطق و برهان فاصله گرفته است و اگرمی گوییم پژوهش کم است و اگر می گوییم مبتنی بر تعبد و تحقیق سخن نمی گوید و اگر می بینیم که جامعه ما آسیب پذیر شده است و طرح های سست از یک انسان سست اعتبار به سرعت منتشر می شود؛ چرا از افراد فرهیخته ما یک سؤال در برابر این ها مطرح نمی شود؟

وی تصریح کرد: اگر یک فرد می تواند در جامعه ای مثل ایران فرقه ای ایجاد کند چون روحیه تحقیق و جستجوگری قرآنی در جامعه ما نهادینه نشده است و ما به عنوان حوزه علمیه اگر قرار است جامعه ای را بپرورانیم اول باید جامعه علمی خودمان را قرآنی کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: پژوهشگران حوزوی می بایست بر محور دانش، برهان، حکمت و جدال احسن قرار گیرند و تا روح جستجوگری و تحقیق در جامعه حوزوی ما نهادینه نشود نمی توانیم هدایت انبیا و اوصیا را در جامعه تسری دهیم.

انتهای پیام/90030

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول