اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

«هارمونی» ری، در انتظار نظر کارشناسی/ کل مسیر قنات «ده خیر» در حال بررسی است+فیلم

فیلم منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر احداث ساختمان «هارمونی» بر روی قنات «ده خیر» شهرری و احتمال تکرار حادثه متروپل، در دست بررسی است و پس از نظر کارشناسان، نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

«هارمونی» ری، در انتظار نظر کارشناسی/ کل مسیر قنات «ده خیر» در حال بررسی است+فیلم

خبرگزاری فارس از ری؛ شهرری یکی از شهرهای قدیمی و باستانی کشور است که دارای قنات‌های زیادی می‌باشد و باتوجه به اینکه فاصله قانونی تعیین شده برای ساختمان‌ها از قنات ۶ متر تعیین شده است همه سازندگان باید این نکته را در ساخت و سازهای املاک رعایت کنند.

طی روزهای اخیر فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که فردی ادعا می کند مجتمع مسکونی ۳۲۰ واحدی «هارمونی» در شهرری بر روی قنات «ده خیر» احداث شده است که این قنات قدیمی، خاک سستی دارد و ریزش مجتمع مسکونی مذکور محتمل به نظر می‌رسد.

در پی انتشار این فیلم و پس از بررسی‌های اولیه کارشناسان مربوطه، شهرداری و فرمانداری ری واکنش نشان داده و به دغدغه مردم در این رابطه پاسخ دادند.

پیگیری میدانی فرماندار ویژه شهرستان ری

حمید زمانی فرماندار ویژه شهرستان ری با حضور در محل مجتمع مسکونی هارمونی ضمن بازدید و گفت‌وگو با ساکنان برای روشن تر شدن ابعاد موضوع با مالک مجتمع ارتباط تلفنی گرفت.

وی دستور صریح بررسی و پیگیری های عمرانی به واحدهای مربوطه را صادر و مقرر شد در کمترین زمان این مهم انجام شود. 

فرماندار ویژه شهرستان ری به مردم اطمینان خاطر داد؛ مجتمع هارمونی، مترو پل نخواهد شد و مسؤولان در کنار آنها هستند و این موضوع در کمترین زمان ممکن پیگیری خواهد شد.

کل مسیر قنات توسط شرکت‌های ژئوتکنیک بررسی می‌شود

مهدی مزینانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲۰ در رابطه با این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری، اظهار کرد: فیلم منتشر شده فاقد بررسی‌های فنی است و از مسیر قنات و استقامت و ایمنی خاک اطلاعاتی ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه بررسی‌های فنی در حال انجام است، گفت: بررسی این مشکل بر عهده سازنده ملک، شهرداری منطقه ۲۰، اداره آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های مرتبط است که انجام می‌شود. 

معاون شهردار منطقه ۲۰ با اشاره به شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها که باعث ریزش دیواره شده است، افزود: پدیده فرونشست نیز در این موضوع مطرح است که با توجه به شرایط خاک و زمین در جنوب استان تهران به صورت متعدد اتفاق می‌افتد و نیاز به بررسی‌های فنی و کارشناسی شده دارد.

مزینانی ادامه داد: با توجه به اینکه این قنات در حدود یک هزار متر طول داشته و از ساختمان‌های مذکور نیز فاصله قابل توجهی دارد، در شرایط فعلی نام بردن از یک ساختمان بدون توجه به موضوعات کارشناسی اقدام درستی نبوده و باعث ایجاد نگرانی برای ساکنان مجتمع شده است.

وی با بیان اینکه ارگان‌های مرتبط با این موضوع، باید ورود کنند، خاطرنشان کرد: بررسی‌های فنی درخصوص آزمایش خاک و محیط توسط شرکت‌های ژئوتکنیک برای مشخص کردن نقاط دچار ریزش و شناسایی و مشخص کردن محل‌های پرخطر و نیاز به مقاوم سازی در حال انجام است.

معاون شهردار منطقه ۲۰ تاکید کرد: به منظور سلامت و حفظ جان ساکنان و اطمینان خاطر شهروندان، کل مسیر قنات بررسی می‌شود و نقاط ضعف خاک شناسایی خواهد شد تا اقدامات درخور انجام شود.

قنات ده خیر با مجتمع «هارمونی» فاصله دارد

مهدی مهربان سرپرست اداره حقوقی شهرداری منطقه ۲۰ تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری اظهار کرد: مجتمع مسکونی روی کوره قنات ده خیر واقع نشده و قنات در مجاورت شرقی مجتمع قرار دارد و در مجاورت ساختمان ۳ میله قنات وجود دارد که برای لایروبی و بررسی مسیر قنات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: کوره قنات ده خیر در حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد که در قسمت شاخه غربی کاملا خشک است و این ۳ میله‌ با فاصله‌‌های یک و نیم متر، ۲ متر و پنج و نیم متر با دیوار مجتمع مسکونی واقع شده است.

 

پیگیری مالک ساختمان

سازندگان مجتمع مسکونی هارمونی نیز پس از انتشار این فیلم با صدور پیامی بر رعایت فاصله قانونی قنات با ساختمان تاکید و بیان کرده اند پروژه هارمونی تاکنون نشست یا ایرادی در سازه نداشته و پیگیری مجدانه در این زمینه را با حضور کارشناسان متخصص از سوی شهرداری ومسئولین ذی ربط آغاز کرده ایم و متعاقبا نتایج بررسی‌ها و اقدامات لازم و انجام شده را به اطلاع عموم ساکنین و همشهریان می‌رسانیم.

اعلام نتیجه نهایی پس از بررسی کارشناسان

قنات ده خیر قناتی ۱۰۰ ساله متروکه و خشک است و اکنون از آن استفاده نمی‌شود با این حال گزارش نهایی پس از بررسی قنات توسط کارشناسان، اعلام می‌شود.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول