اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

سالانه۲۴۰ میلیون مترمکعب پساب ورامین تصفیه می‌شود

مدیر آبفای استان تهران گفت: با اجرای طرح انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین و تکمیل فاز دوم سالانه ۲۴۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به این بخش از استان تهران منتقل می‌شود تا برای اولین بار در کشور، بسته کاملی از شبکه انتقال آب و جایگزینی آب‌های سطحی با پساب تصفیه شده ایجاد شود.

سالانه۲۴۰ میلیون مترمکعب پساب ورامین تصفیه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ورامین، غلامرضا بختیاری مدیرعامل آبفای استان تهران صبح امروز در جریان بازدید وزیر نیرو از مخزن آب ۱۰ هزار مترمکعبی روستای ریحان‌آباد از توابع بخش مرکزی ورامین، اظهار کرد: این مخزن به منظور تعادل بخشی در چهار روستای ریحان آباد، عبدل آباد، قوئینک زُهری و جعفرآباد اخوان احداث شده و جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر ساکنین ایرانی و اتباع بیگانه را پوشش می‌دهد.

وی گفت: در جنوب شرق تهران ۲۴۴ حلقه چاه تأمین آب شرب ساکنان مناطق شهری و روستایی را تأمین می‌کند و به منظور تعادل بخشی به آب موجود به ویژه در ایام تابستان و پیک مصرف، به ۱۵۰ هزار مترمکعب مخزن نیاز است که از این میزان، ۱۱۲ هزار مترمکعب نیاز شهر و ۳۶ هزار مترمکعب نیاز روستاهای منطقه است.

مدیرعامل آبفای استان تهران افزود: در حال حاضر مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی محمودآباد، ۱۵ هزار مترمکعبی حصارامیر، ۵ هزار مترمکعبی فرون‌آباد، هزار رو ۵۰۰ مترمکعبی گلزا و ۵۰۰ مترمکعبی روستای محمدآباد عرب‌ها در حال احداث است تا تاب‌آوری انتقال آب از چاه‌های موجود بالاتر رود.

وی تصریح کرد: وجود چاه‌های غیرمجاز نیز باعث شده تا سطح آب سفره‌های زیرزمینی به شدت پائین آمده و تعادل سفرهای زیرزمینی از بین رود و وضعیت آبیاری سنتی و غرقابی اراضی کشاورزی نیز به این مشکلات افزوده است.

بختیاری افزود: در گذشته آب مورد نیاز دشت ورامین از رودخانه جاجرود و گرمسار از هبله‌رود تأمین می‌شد که با احداث سد لتیان و ماملو، بخش عمده‌ای از این آب به شرب تهران اختصاص یافت.

بختیاری بیان کرد: با اجرای طرح انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین و تکمیل فاز دوم سالانه ۲۴۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به این بخش از استان تهران منتقل می‌شود تا برای اولین بار در کشور، بسته کاملی از شبکه انتقال آب و جایگزینی آب‌های سطحی با پساب تصفیه شده ایجاد شود.

وی تصریح کرد: خط دوم انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران به طول ۳۴ کیلومتر با لوله‌هایی به قطر ۲ هزار و ۸۰۰ میلی‌متر در حال اجرا است که تا کنون ۲۰ کیلومتر معادل ۶۳ درصد کل پروژه اجرایی شده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران ادامه داد: حدود ۳.۶ کیلومتر مسیر اجرای این طرح معارضینی دارد که تلاش می‌شود با کمک مسؤولان شهرستان‌های جنوب‌شرق این معارضین برطرف شود.

احداث تصفیه خانه در دشت ورامین باید توجیه اقتصادی داشته باشد  

بختیاری همچنین در جریان بازدید از خطوط انتقال فاضلاب شهرستان قرچک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طراحی شبکه فاضلاب قرچک بیش از ۳۲۰ کیلومتر است که در فاز نخست، ۱۲۰ کیلومتر آن در مدت زمان ۶ سال با اعتبار ۱۲۰  میلیارد تومان از محل منابع اجرا شده و با مجوزهای اخذ شده بر اساس ماده ۵۶، مناقضه اجرای تصفیه خانه به ظرفیت ۳۶ هزار مترمکعب ایجاد گردیده و تا پایان سال مراحل اجرای آن آغاز می‌شود.

وی گفت: برای احداث تصفیه خانه فاضلاب، مشکلات تأمین اعتبار وجود دارد که این هزینه باید از دو روش استفاده از توان سرمایه‌گذاران و استفاده از منابع داخلی و دولت تأمین شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران تصریح کرد: با پیش بینی های که توسط کارشناسان انجام گرفته برآورد اولیه احداث تصفیه خانه قرچک که در جنوب این شهرستان و نزدیکی شهرک صنعتی قرچک قرار دارد مبالغی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است تا تصفیه خانه احداث شود.

بختیاری افزود: با توجه به این که شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران شامل پاکدشت، ورامین، پیشوا و قرچک صنایع و شهرک‌های صنعتی متعددی مستقر هستند، با برنامه ریزی هایی که انجام می شود این صنایع جهت تامین آب به سمت استفاده از پساب سوق داده شوند تا اجرای تصفیه خانه توجیه اقتصادی داشته باشد.

مدیرعامل آبفای استان تهران اظهار کرد: در جنوب شرق تهران، عملیات احداث تصفیه خانه پیشوا انجام شده و سه شهرستان دیگر فاقد تصفیه خانه فاضلاب هستند.

انتهای پیام/۶۷۰۳۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول