خبرگزاری فارس، تهران - سید مهدی حسینی: شهریورماه سال ۹۴ بود که نوبخت معاون رئیسجمهور و سخنگوی وقت دولت در پای تریبون حاضر شد و از مردم به علت معطل ماندن در ترافیک اتوبان تهران کرج عذرخواهی کرد.
اگر چه این عذرخواهی دیر اتفاق افتاد اما غنیمتی شد تا مسؤولان فکری به حال این معضل کرده و وعده افتتاح پروژه آزادراه همت - کرج را تا پایان سال ۹۴ بدهند، تا بلکه مرهم و مُسکنی بر ترافیک افسارگسیخته این محور مهم مواصلاتی باشد اما واقعیت موضوع این است افتتاح یک پروژه به تنهایی نمیتواند گره کور ترافیکی چند ساله را باز کند و نیازمند کارهای مطالعاتی و کارشناسی شده بیشتر برای رفع این مشکل است.
فعلاً از من نپرسید!
محمدعلی صحرایی مدیرکل فنی، عمرانی، حملونقل و ترافیک استانداری تهران در خصوص وضعیت ترافیکی تهران کرج با اشاره به اینکه به تازگی این پست را تحویل گرفتهام و اطلاع چندانی از کارهای صورت گرفته ندارم، خاطرنشان کرد: در خصوص پروژه آزادراه همت کرج تا آنجایی که مطلع هستم در حوزه استحفاظی استان تهران کارها انجامشده و آنچه باقیمانده مربوط به بخشی است که مسؤولان مربوطه در استان البرز باید پاسخگوی آن باشند.
مشغول گرهگشایی هستیم
سرهنگ رضا گودرزی رئیس پلیسراه استان البرز در گفتوگو با خبرنگار فارس، گفت: در مورد ترافیک آزادراه تهران کرج مهمترین گلوگاهی که موجب ترافیک در این محور شده مربوط به پل فردیس است که در لاین شمالی از سمت رودخانه به طرف قزوین، راهداری مشغول ایجاد زیرگذری است که احتمالاً تا یک سال دیگر به افتتاح برسد. در لاین جنوبی هم الان چنین زیرگذری را داریم اما چون زیرگذر شمالی به افتتاح نرسیده هنوز آن را به زیر بار ترافیکی نبردهایم.
وی ابراز امیدواری کرد با افتتاح کامل پروژه آزادراه همت و نیز با باز شدن این زیرگذر مقدار بسیار زیادی از حجم ترافیکی این محور کاسته شود.
معاون استاندار تهران: افتتاح به تعویق افتاد
محمد تقی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران هم درباره این معضل قدیمی قبل از دهه فجر اظهار کرد: در مورد وضعیت ترافیکی کارهای مطالعاتی در حال انجام است اما در خصوص پروژه همت کرج آنچه مربوط به استان تهران بوده ۱۰۰ درصد جلو رفته و مابقی مربوط به استان البرز است که جزئیات آن را میتوانید از مسؤولان این استان جویا شوید.
وی همچنین خاطرنشان کرد: تا آنجا که مطلع هستم دهه فجر زمان قطعی پروژه اتوبان همت کرج است.
البته وی چند روز بعد از دهه فجر در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری فارس نیز اظهار کرد: به علت بعضی نواقص اجرایی و تاسیساتی زمان افتتاح این پروژه به تعویق افتاده است.
دچار دور باطلشدهایم
علی توکلی عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت نیز به دلایل علمی این موضوع پرداخت و ابراز داشت: بر اساس مطالعات انجام شده ما هرچقدر هم که به دنبال پروژههایی مثل اتوبان همت به کرج، دوطبقه کردن اتوبان تهران – کرج ، عریض سازی اتوبان، ایجاد جادهای جدید و از این نمونهها برویم با شکست روبهرو میشویم.
وی در خصوص دلایل شکست این پروژهها افزود: با زیر بار رفتن جادههای جدید و افزایش ظرفیت ترافیکی شاهد فعال شدن دوباره تقاضاهای پنهان خواهیم بود، نتیجه آن میشود که هرچقدر ظرفیت را بالا ببریم تقاضا را نیز بالابردهایم و بازهم شاهد همان بار ترافیکی خواهیم بود که دوباره نیز چاره را در احداث جاده جدید جستجو می کنیم.
این کارشناس ارشد حوزه ترافیک در ادامه خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل اولین و آخرین گزینه موجود ایجاد زیرساخت مناسب برای حملونقل عمومی و ریلی است، زیرا که اگر قرار بود این راهکارها بتواند مشکلات را حل کند در چین با جمعیت یک و نیم میلیاردی باید هزاران کیلومتر جاده احداث میشد درحالیکه چنین نیست و آنها نیز اقدام به گسترش حملونقل ریلی کردهان. در تجربه عینی و داخلی شاهد بودیم که با افتتاح بزرگراه همت، در قدم بعدی بزرگراه بابایی افتتاح شد سپس آن نیز دوطرفه شد اما در حال حاضر اگر بخواهیددر ساعت ۵ بعدازظهر از سمت شرق به غرب تهران حرکت کنید مجبور به تحمل ترافیک سه ساعته هستید.
توکلی بیان کرد: برای حملونقل ریلی نیز نباید بدون برنامه عمل کرد بلکه باید به فکر ایجاد یکپارچهسازی در این سیستم باشیم و در حملونقل ریلی باید شاهد آن باشیم که مسافر به مقصد دلخواه خود در داخل همین سیستم هدایت شود.
راه و شهرسازی و راهداری کجای داستان هستند؟
علیرغم اینکه هم اداره راه و شهرسازی و هم اداره راه و ترابری و حملونقل جادهای جزو نهادهای اصلی و اجرائی در این امور هستند، بهطوریکه در اهداف سازمان راه و شهرسازی آمده است: « تأمین راههای کشور اعم از زمینی (راه و راهآهن) و راههای دریایی و هوائی » و در اهداف سازمان راه داری نیز آمده است:«گسترش حملونقل چندوجهی، ترکیبی و کانتینری و برقراری تناسب در حملونقل جادهای » اما مسئولان مربوطه این دو سازمان به تماسهای خبرنگار فارس پاسخگو نبودند تا بتوانیم از اقدامات صورت گرفته اطلاعاتی به دست آوریم.
بااینحال آنچه از اهمیت برخوردار است برطرف شدن مشکل ترافیکی است که اولاً لازم است زمان قطعی این افتتاح مشخص شود و ثانیاً طبق گفته متخصصان بعید است با افتتاح پروژههای فعلی این مسئله حل شود بلکه آنچه بیش از بیش مهم است اولاً توجه به گسترش زیرساخت حملونقل هوشمند و ثانیاً توسعه و یکپارچهسازی حمل نقل ریلی است تا با درنظرگرفتن شرایط اقتصادی کشور از پروژههایی که قبلاً آزمون و خطا شدهاند دستبرداریم و آن را صرف طرحهایی کنیم که مطابق با دانش روز ترافیکی باشد. این مطلب برای سوژه مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه "فارس من" با عنوان (ترافیک کرج در انتظار تکمیل امتداد بزرگراه همت) آماده شده است.
انتهای پیام/ی/۶۷۰۶۶/ح