اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

خطر جدی تغییر کاربری اراضی کشاورزی در تهران

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه خطر تغییر کاربری اراضی کشاورزی جدی است، گفت: باید با اجرای صحیح قانون حفظ اراضی کشاورزی از تخریب و تغییر کاربری اراضی مستعد و بالقوه کشاورزی جلوگیری کنیم.

خطر جدی تغییر کاربری اراضی کشاورزی در تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر، مصطفی جلیلی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در اولین جلسه هم‌اندیشی فعالان بخش کشاورزی که با حضور مسؤولان ادارات شهرستان در محل جهاد کشاورزی اسلامشهر برگزار شد، اظهار کرد: در ۱۸۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران که ۱/۲ درصد اراضی کشور را شامل می‌شود بالغ بر ۵/۸ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود.

 وی با ارائه گزارشی از وضعیت تولیدات کشاورزی در استان، افزود: استان تهران با تولید ۱۷ درصد تخم مرغ کشور رتبه اول در این زمینه را دارد همچنین ۳۰ درصد از قارچ و ۱۱ درصد از شیر کشور نیز در این استان تولیدمی‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به اینکه این استان پیشانی کشاورزی کشور است، ادامه داد: بالغ بر ۱۵ هزار هکتار گلخانه در زمینه تولید انواع گل در سطح این استان فعالیت دارند.

جلیلی تأکید کرد: با توجه به افزایش جمعیت استان و ساخت و سازهای صورت گرفته اندکی از اراضی کشاورزی و زراعی باقی مانده است و باید از این اراضی صیانت و حفاظت شود تا کمک حال تولید در استان باشند.

وی تصریح کرد: باید با اجرای صحیح قانون حفظ اراضی کشاورزی از تخریب و تغییر کاربری اراضی مستعد و بالقوه کشاورزی در این استان جلوگیری کنیم.

معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه شهرستان اسلامشهر در حوزه صنعت و کشاورزی پیشران است، عنوان کرد: ۶ درصد از اراضی کشاورزی استان تهران و ۹ درصد از تولیدات محصولات کشاورزی در اسلامشهر است و با توجه به جایگاه این شهرستان در کنار صنعت، حفاظت از اراضی و باغات این شهرستان، جایگاه ویژه‌ای در جهت رونق و تولید مواد غذایی مورد نیاز استان دارد.

نجات چرخه تولید با کاهش بروکراسی زائد اداری

در ادامه یونس اسدی مقدم دادستان اسلامشهر ابراز داشت: اگر ما بخواهیم رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش تولید در بخش کشاورزی رشد کند و چرخه تولید نجات یابد باید بروکراسی زائد اداری را از دستگاه‌های اجرایی کم شود.

وی با اشاره به ایثار و فداکاری سردار قاسم سلیمانی در ایجاد امنیت در منطقه خاورمیانه، بیان کرد: در شرایط فعلی کشور هر قدمی که برای رونق تولید برداشته شود کمتر از کاری که سردار سلیمانی کرده نیست، اگر امروز یک کارگر بیکار شود ما از عرصه تولید یک قدم عقب رفته و میدان را به دشمن واگذار کرده‌ایم.

دادستان اسلامشهر این شهرستان را میدان عظیمی برای جهاد در عرصه تولید دانست و افزود: با توجه به اینکه آمریکا در عرصه تولید کشور ما را هدف قرار داده تحریم‌های ظالمانه این دشمنان سبب شده تا به همت تولیدکنندگان داخلی و دلسوز وطن تولیدات داخلی رونق پیدا کند و ما مسؤولان باید به تولیدکنندگان و کارگران کمک کنیم چون این افراد در خط مقدم جنگ اقتصادی کشور هستند.

اسدی مقدم با بیان اینکه بسیاری از اراضی مستعد کشاورزی به زمین خواران فرصت طلب و سودجو واگذار شده، تأکید کرد: سردار سلیمانی از میان ما رفت و مرزهای کل جهان اسلام را تسخیر کرد و ما حداقل در این شهرستان باید بتوانیم عرصه تولید را از نابودی نجات دهیم و زمینه کاهش بروکراسی اداری را کم کنیم تا توشه‌ای از خدمت به مردم برای خودمان داشته باشیم.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان گفت: کاری کنید که وقتی از این میزها جدا شدید مردم اسلامشهر شما را لعن و نفرین نکنند و در بحث حفظ اراضی کشاورزی اگر با تغییر کاربری‌ها مبارزه نمی‌کنید لااقل از افراد متخلف فرصت‌طلب و سودجو حمایت نکنید.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامشهر با تأکید بر ضرورت توجه به اجرای قانون حفظ اراضی کشاورزی، خاطرنشان کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی قبل از صدور مجوز آب و برق و سایر موارد ازجهاد کشاورزی استعلام کنند هرگز اراضی مستعد و ارزشمند کشاورزی به افراد سودجو و فرصت‌طلب برای تغییر کاربری واگذار نخواهد شد.

اسدی مقدم در پایان بر حفظ و نگهداری منابع و سرمایه‌های ملی در چهارچوب قانون و برخورد با هرگونه تغییر کاربری و ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی تأکید کرد.

تأمین و تولید سبزی سه استان در اسلامشهر

مسعود مرسلپور فرماندار  اسلامشهر در ادامه این نشست گفت : تأمین امنیت روانی مردم بابت استفاده  از محصولات کشاورزی و مواد غذایی سالم، یک امر ضروری است.

وی با اشاره به لزوم جلب اعتماد عمومی مردم، افزود: با ایجاد تورهای گردشگری برای مردم و معتمدان محل و بازدید از عرصه‌های تولید محصولات کشاورزی، می‌توان ضمن ایجاد امنیت روانی برای مردم از بروز هرگونه شایعه‌ای مبنی بر وجود آلودگی در محصولات کشاورزی پیشگیری کرد.

 فرماندار اسلامشهر با بیان اینکه کشاورزی به طور مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد، تأکید کرد: بیش از ۹۵ درصد از خوراک مردم جامعه به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با کشاورزی و فرآورده‌های مختلف بخش کشاورزی ارتباط دارد، بنابراین کشاورزی نقطه عطف زندگی و سر منشأ زندگی مردم است.

مرسلپور با اشاره به اینکه کشاورزی و مدیریت کشاورزی چند وجهی است و نیازمند رعایت موضوعات زیادی، بیان کرد: سبزی مورد نیاز ۳ استان کشور توسط کشاورزان اسلامشهری تولید و تأمین می‌شود و حتی در برخی از نقاط شهرستان بعضی محصولات کشاورزی در ۱۲ ماه سال تولید و با بهترین طعم، مزه و کیفیت عرضه می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل‌های بالقوه بخش کشاورزی و کیفیت و استعدادهای خدادادی غیرقابل توصیف برخی اراضی اسلامشهر، تأکید کرد: درحوزه پرورش، تولید و کشتار دام و طیور، شهرستان نیازمند تحول جدی است، که باید در این زمینه برنامه و خط مشی دقیق تدوین و تنظیم شود و کنترل و نظارت بیشتری صورت گیرد.

فرماندار اسلامشهر با تاکید بر اینکه نباید از سلامت مواد غذایی غافل شد، افزود: با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت حوزه کشاورزی در زمینه‌های مختلف همچنین رفع موانع تولید، سیاست‌گذاری‌های لازم برای تهیه و عرضه محصولات با کیفیت به هموطنان تدوین و به کار گرفته شود.

مرسلپور با اشاره به اهمیت و ضرورت حفظ اراضی کشاورزی در راستای مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز با سیاستگذاری پیشگیرانه، خاطرنشان کرد : باید از تمام امکانات و توان خود برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز استفاده کرد.

۱۲۰۰ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز

محمد بحیرایی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اسلامشهر در این نشست، اظهار کرد: اسلامشهر با داشتن بالغ بر ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی، بیش از ۷۰۰هکتار اراضی باغی، ۵۸ هزار راس دام سبک و سنگین، تولید حدود ۸ درصد از گوشت قرمز استان تهران، بالغ بر ۲۸ درصد از  ماهیان زینتی کشور، ۱۵ درصد از جو و ۲۲ درصد از شیر خام استان تهران از ظرفیت و پتانسیل‌های بالقوه‌ای در عرصه تولیدات محصولات کشاورزی برخوردار است.

وی ادامه داد: وجود تنها پایانه عرصه گل و گیاه کشور و نزدیکی به بزرگترین بازار مصرف، وجود اراضی یکپارچه و حاصل‌خیز ،فعالیت تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی و اشتغال بیش از ۳ هزار نفر  در این بخش از جمله دیگر پتانسیل‌ها و ویژگی‌های اسلامشهر است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اسلامشهر با اشاره به وجود موانع و مشکلات بر سر راه رونق تولید، گفت: با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این بخش می‌توان ضمن افزایش تولید و رونق اقتصادی در منطقه زمینه ایجاد اشتغال زیادی نیز فراهم شود و تحقق این امر نیازمند همکاری صمیمانه و تعامل بیشتر مسئولین دستگاه‌های مرتبط با مجموعه جهاد کشاورزی است.

بحیرایی با ارائه گزارشی از رونداقدامات پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر ۸۲۰ مورد تخریب ساخت و ساز غیر مجاز انجام شده و قریب به ۱۲۰۰ مورد ثبت شکایت در دستگاه‌های قضایی در حال پیگیری بوده که حدود ۵۰۰ مورد حکم قضایی صادر و در حال اجرا است.

انتهای پیام/۶۷۰۲۱/گ۱/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول