اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

یادی از مرد استوار انقلاب در همسایگی حضرت سیدالکریم(ع)

در روزهای گذشته در ایام سالگرد آیت الله مهدوی کنی(ره) ارادتمندان و شاگردان این عالم وارسته با حضور در مزار ایشان یادش را گرامی داشته و شب گذشته نیز مراسم سالگرد این روحانی فقید و مبارز در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) با حضور شیفتگان و مسؤولان برگزار شد.

یادی از مرد استوار انقلاب در همسایگی حضرت سیدالکریم(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرری، پنج سال از رحلت عالم ربانی آیت الله محمدرضا مهدوی کنی می‌گذرد ولی محبوبیت و جامعیت مرد استوار چهار دهه انقلاب سبب شده از همان ۲۹ مهر سال ۹۳ سیل شاگردان و دوستداران به حرکت آمدند و همچنان در سالگرد این معلم اخلاق سوگوار بوده و جای خالی ایشان پر نشده است. 

محمدرضا مهدوی کنی در ۱۴ مردادماه سال ۱۳۱۰ در روستای کن به دنیا آمد؛ وی در سال ۱۳۲۷ درسن ۱۷ سالگی برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۴۰ در محضر استادان مبرز آن زمان همچون حضرات آیات مشکینی، حاج شیخ عبدالجواد سده ای، شهید صدوقی، سلطانی، مجاهدی، رفیعی قزوینی، شعرانی، علامه طباطبایی، آیه الله العظمی بروجردی، امام خمینی، آیه الله العظمی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیهم دروس عالی فقه، اصول فقه، تفسیر، حکمت، کلام و دروس خارج فقه و اصول را تلمذ کرد.

مهدوی کنی پس از بازگشت به تهران در مدرسه مروی به تدریس علوم حوزوی مشغول شد و از سال ۱۳۴۲ امامت جماعت مسجد جلیلی در میدان فردوسی را پذیرفت. این مسجد پایگاه مناسبی برای فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی وی شد.

با ورود به حوزه علمیه و آشنایی با دیدگاه‌های حضرت امام خمینی (ره) و مشاهده ظلم و ستمی که در حق اسلام، علما و مردم می‌شود، روش سیاسی حضرت امام(ره) را به عنوان شیوه‌ای که می‌تواند باعث احیای تشیع  شود انتخاب و اولین دستگیری وی در سن ۱۸ سالگی در اردستان رقم خورد که به شکنجه، تبعید و زندانی شدن وی و بعضی از طلاب و مبلغان همراه منجر شد.

وی، در داخل حوزه علمیه فعالیت سیاسی خود را شروع کرده و از جمله فعالیت‌های مهم وی عضویت در مجمعی سیاسی بود که افرادی چون آیات و حجج اسلام سعادت ‌پرور(پهلوانی)، محمدی گیلانی، محفوظی، خادمی اصفهانی، شمس، سمندری، جنیدی، حاج شیخ عباس ورامینی در آن حضور داشتند. بخشی از فعالیت‌های این مجمع صرف تحلیل فضای سیاسی کشور می‌شد، همچنین اعضای این مجمع سعی می‌کردند با خرید کتب کمونیست‌ها و ماتریالیستها، پس از مطالعه و مباحثه در برابر آن‌ها پاسخ تهیه کنند و در جریانات سیاسی وقت حضور داشته باشند.

مبارزات وی علیه حکومت طاغوت، باعث دستگیر‌ی‌های متعدد،‌ تبعید،‌ شکنجه و زندانی ‌شدن شد و آخرین عالمی است که در روزهای نزدیک پیروزی انقلاب اسلامی برای چندمین بار دستگیر و در آستانه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی آزاد شد.

از دیگر برنامه‌های مهدوی کنی فعالیت‌ در مجامع علمی و سیاسی با حضور برخی دوستان مانند حضرات آیات شهید مطهری، شهید بهشتی، موسوی اردبیلی  بوده که در این جلسات مباحثی مانند اقتصاد اسلامی و حکومت اسلامی مورد بحث و بررسی بوده است و در نهایت منجر به تأسیس هسته‌هایی مثل جامعه روحانیت مبارز تهران و تهیه اساسنامه مبارزاتی و دینی برای آن شد.

فعالیت‌های مهدوی کنی در مسجد جلیلی، جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته و اصرار وی بر طرح دیدگاه‌های حضرت امام(ره) و فعالیت‌های سیاسی ایشان منجر شد که پس از چندین بار دستگیری و بازداشت کوتاه مدت، هجوم به منزل و ایجاد محدودیت برای سخنرانی، منبر و تدریس نهایتاً در رمضان سال ۱۳۵۳ بازداشت و به بوکان تبعید شود.

پس از روشن‌شدن نقش وی در پرونده دیگری که از پرونده عمومی طرفداری از حضرت امام(ره) سنگین ‌تر بود از بوکان به مهاباد و سپس به تهران اعزام می‌شود و در کمیته مشترک ضد خرابکاری و ساواک مورد بازجویی و شکنجه‌های جسمی و روحی قرار می‌‌گیرد. بخشی از اتهامات وارده ساواک ارتباط با مبارزان ضد رژیم شاه و کمک مالی به خانواده زندانیان بود که به چهار سال زندان محکوم می‌شود که پس از دو سال و همراه با فضای سیاسی سال ۱۳۵۵ به همراه برخی دیگر از زندانیان سیاسی آزاد می‌شود. 

مبارزات محمدرضا مهدوی کنی علیه حکومت طاغوت تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی زیر نظر حضرت امام(ره) ادامه می ‌یابد.

از مهم‌ترین آثار آیت الله محمدرضا مهدوی کنی می‌توان به تقریرات درس‌های خارج فقه آیات عظام بروجردی و خمینی، کتاب نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی، کتاب اصول و مبانی اقتصاد اسلامی در قرآن، کتاب بیست گفتار، کتاب شرح دعای افتتاح، تدریس خارج فقه در دانشگاه و مدرسه علمیه مروی برای دانشجویان و طلاب دوره‌های عالی، تدریس آیات الاحکام در مدرسه مروی و آیات اقتصادی در دانشگاه امام صادق(ع)، تدریس دوره‌های اخلاق اسلامی در دانشگاه امام صادق(ع) و حوزه علمیه مروی و صدها سخنرانی علمی در محیط‌‌های حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد.

مرد استوار انقلاب و معلم اخلاق در سال‌های قبل پیروزی انقلاب مجاهدت‌ها، زندان‌ها و شکنجه‌های بسیار متحمل شد و در به ثمر رسیدن شجره طیبه انقلاب نقش چشمگیری داشت اما پس از پیروزی انقلاب هیچ چشم‌داشتی و انتظاری نداشت.

 

حجت الاسلام مصطفی میرلوحی داماد آیت‌ الله مهدوی کنی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار ما به رسم ۵ ساله شاگردان قدیم و جدید صبح جمعه بر اساس آموزه ایشان به قرائت دعای عهد هر روز و تجدید عهد با امام زمان(عج) در کنار مزار استاد اشاره کرد و گفت: تکریم و بزرگداشت آیت الله مهدوی کنی(ره) در ایام پایانی ماه صفر با شکوه خاصی برنامه‌ریزی و برگزار شد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در وصف آیت الله مهدوی کنی می‌فرماید تمام وزن وزینش را در تمام صحنه‌های نظام فدای انقلاب کرد و امام راحل(ره) هم فرمود ما به ایشان ارادت داشتیم و داریم و خواهیم داشت و در واقع بزرگداشت آیت الله مهدوی کنی تکریم و حق شناسی امام، شهدا و بزرگان است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) به ابعاد مختلف آیت الله مهدوی کنی اشاره و خاطرنشان کرد: در دیدارهای مختلف مسؤولان ارشد نظام و اکثر بزرگان و حتی هیئت رئیسه مجلس خبرگان که در خدمت ایشان بودند ابراز کردند جای ایشان پر نشده است.

حجت الاسلام میرلوحی با بیان اینکه به برخی به زور باید جایگاه و اعتبار بخشید، تصریح کرد: آیت الله مهدوی کنی بیش از ۷۰ سال در دل مردم، مراجع حوزه‌های علمیه و طبقات دانشگاهی جایگاه رفیعی داشت و ایشان را از خود می دانستند.

وی یادآور شد: در دیدارها ائمه جماعت گویا پدر از دست دادند، روحانیت شهرهای مختلف انگار بزرگ‌شان از دست دادند و دانشجویان همواره احساس یتیمی دارند.

ریاست روابط عمومی دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر اینکه پشتوانه و ستونی بزرگ را از دست دادیم، ابراز داشت: حفظ روحانیت، حوزه، دانشگاه، انقلاب، نظام، عقیده و ایمان مردم، توسل و توجه مردم به ساحت امام عصر(عج) و ولایت مداری ارزش‌هایی بود که تمام هستی خود را در راه آن‌ها گذاشت و با زنده کردن آن‌ها جای خالی ایشان را می‌توانیم پر کنیم.

 

حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) در همسایگی حضرت سیدالکریم حسنی(ع) آرمیده و شاگردان و دوستداران آن عالم ربانی در سالگرد رحلت این فقید مبارز، ابتدای سال تحصیلی، اولین جمعه سال جدید و روز معلم و سایر مناسبت‌های مهم گرد مزار او جمع می‌شوند تا بتوانند راه ایشان را در دانشگاه امام صادق(ع) ادامه دهند.

بزرگ مردی که در بحران‌های حساس انقلاب و آن جا که حضورش برای پیشبرد آرمان‌های امام و انقلاب مؤثر بود لحظه‌ای تردید و دریغ نکرد و هیچ‌گاه به فکر پست و مقام نبود.

مسؤولیت‌های عضویت در حلقه اولیه شورای انقلاب، عضویت در کمیته استقبال از حضرت امام خمینی(ره)، سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی به عنوان اولین نهاد انقلابی مسلح برای حفظ انقلاب به پیشنهاد شهید مطهری(ره)، وزارت کشور در کابینه شهیدان رجایی و باهنر، نخست وزیری پس از شهادت شهیدان رجایی و باهنر، عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، امام جمعه موقت تهران، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی و تولیت مدرسه مروی همگی به حکم حضرت امام خمینی(ره) از جمله مسؤولیت‌های آیت الله مهدوی کنی در سال‌های آغاز انقلاب بود.

با فرو نشست بحران‌ها و عدم احساس تکلیف راه دانشگاه و تعلیم و تربیت را پیش گرفت و با تأسیس دانشگاه امام صادق(ع) ریاست آن را عهده‌دار شد، از آن پس به فعالیت در دانشگاه، مدرسه مروی و مدت کوتاهی در مرکز رسیدگی به امور مساجد متمرکز شد و فرهیختگان بسیاری برای جمهوری اسلامی و ترویج مکتب اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) تربیت کرد.

در کنار این فعالیت دانشگاهی و حوزوی، تشکل جامعه روحانیت مبارز که سال‌ها قبل انقلاب با همت خود و شهیدان مطهری و بهشتی بنیان گذاشته شده بود را مورد اهتمام قرار داد و در مقام دبیر جامعه به ایفای نقش مؤثر در هدایت، ایجاد وحدت و همدلی  بین نیروهای انقلابی و دلسوزان کشور می پرداخت.

سالها سِمت‌های سیاسی را ترک و به فعالیت علمی و اخلاقی اشتغال داشت اما با فوت آیت الله مشکینی با اصرار علما و دلسوزان با وجود کهولت سن و بیماری صرفا به دلیل تکلیف انقلابی و ایجاد وفاق و همدلی نخبگان و علما کاندیدای مجلس خبرگان رهبری شده و سپس ریاست مجلس خبرگان را عهده‌دار شد و همواره در طول عمر پشتیبان امام، نظام و رهبری بود.

سرانجام آیت الله محمدرضا مهدوی کنی پس از عمری تلاش و مبارزه و خدمت صادقانه به اسلام و انقلاب اسلامی در ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۳ بر اثر عارضه قلبی به سوی معبود پرکشید و در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و در جوار مزار مرحوم آخوند ملا علی کنی به خاک سپرده شد.

به گفته حجت الاسلام مصطفی میرلوحی ریاست روابط عمومی دانشگاه امام صادق(ع)، آیت‌ الله مهدوی کنی(ره) در زیارت‌هایی که به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) مشرف می‌شد بسیار علاقه‌مند به این مکان بودند و وصیت کردند بعد از فوت در این مکان مقدس و نورانی به خاک سپرده شوند.

داماد آیت‌ الله مهدوی کنی(ره) با اشاره به اینکه ایشان همواره می‌فرمود دوست دارم با حب امیرالمومنین(ع) و امام خمینی(ره) بزرگ شوم و با این محبت و حب از دنیا بروم، ادامه داد: آیت الله مهدوی کنی علاقه زیادی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) داشت و امسال برنامه‌های پنجمین سالگرد ایشان در ایام رحلت نبی اکرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام رضا(ع) به دلیل علاقه وافری که به این خاندان داشتند، برنامه ریزی شد.

تعداد زیادی از ارادتمندان، شاگردان و دوستداران آیت الله مهدوی کنی(ره) روز جمعه کنار مزار این عالم وارسته و ربانی حلقه زدند پس از نثار گل، قرائت فاتحه، دعای عهد و ذکر مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به مقام والای این عالم و مجاهد نستوه ادای احترام و تجدید میثاق کردند.

آیت الله محمد امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران که بیش از هفتاد سال با مرحوم آیت الله مهدوی کنی ارتباط و آشنا بودند پس از زیارت مضجع شریف امامزادگان واجب التکریم و التعظیم حضرت عبدالعظیم(ع)، حضرت حمزه(ع) و حضرت طاهر(ع) بر سر مزار پاک یار قدیمی خود حاضر شده و در گفت‌وگو با خبرنگار ما علت این حضور پس از 5 سال را اینگونه گفت که آیت الله مهدوی عالمی جامع از نظر علمی و عملی در مسائل مختلف سیاسی، اخلاقی و علمی بودند که نظیرشان را کم داریم.

شب گذشته نیز مراسم سالگرد این عالم وارسته در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار و حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز در این مراسم، با اشاره به کرامات آیت الله کنی گفت: آیت الله مهدوی کنی عمر پربار خود را در راه تبلیغ و ترویج دین، مبارزه با ظلم و خدمت به مردم، ایجاد نظام اسلامی و تثبیت و تحکیم جمهوری اسلامی سپری کرد و در عرصه‌های گوناگون منشاء خدمات ارزنده و ماندگار شد.

وی با یادآورزی نقش‌های بی‌بدیل ایشان، ادامه داد: آن بزرگوار در طول چهار دهه پس از انقلاب اسلامی و در عرصه‌های فرهنگی، علمی و تربیتی در بالاترین سطح، نقش عمیق و تاثیر گذاری داشته و با مدیریت شایسته خود جامعه روحانیت مبارز را هدایت و راهبری کرد.

انتهای پیام/67052/گ1/الف40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول