اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

غبار محرومیت؛ ۱۵ دقیقه تا تهران/ مسوولان قول حل مشکلات را دادند ولی عملی نشد!

منطقه شهرک عزیزی در شهر قدس با توجه به نزدیکی قدس به پایتخت از محرومیت بالای سرانه‌های مختلف رنج می‌برد و صرفاً در صحبت‌های مسؤولین شهر در خصوص توجه به مناطق کم برخوردار از آن یاد می‌شود.

غبار محرومیت؛ ۱۵ دقیقه تا تهران/ مسوولان قول حل مشکلات را دادند ولی عملی نشد!

خبرگزاری فارس؛ امیرحسین اسماعیلی: شهرستان قدس با جمعیت حدود ۴۰۰ هزارنفری علی‌رغم قرار گرفتن در منطقه‌ای حائز اهمیت و نزدیکی به پایتخت از مشکلات عدیده در حوزه خدمات و امکانات شهری رنج می‌برد و بعضاً سرانه‌های آموزشی، رفاهی، ورزشی، بهداشتی، خدمات شهری و درمانی با محروم‌ترین و دورافتاده‌ترین مناطق کشور یکسان است که البته این نکته هم حائز اهمیت است که اگر این سرانه‌ها در هر منطقه کشور به‌تناسب وجود نداشته باشد، عدالت و مساوات رعایت نشده است.

مهاجرین به مقصد استان تهران به دلیل هزینه‌های بالای زندگی و عدم توان مالی در تهیه مسکن در شهر تهران به شهرهای اقماری و  مناطق حاشیه‌ای تهران مراجعت می‌کنند که همین موضوع باعث بروز مشکلات نابهنجاری‌های فراوان اجتماعی و اقتصادی می‌شود که البته همین مهاجرت از استان‌های دیگر به تهران نیز برای زندگی بهتر خود محل بحث و گفت‌وگو است.

مسیری نسبتاً صعب‌العبور برای رسیدن به خانه‌های شهرک عزیزی وجود دارد

شهر قدس نیز از این موضوع مستثنا نبوده و مناطق حاشیه‌ای و محروم مانند شهرک عزیزی در منطقه‌ای مرتفع و مشرف‌به شهر قرار دارد و مسیر نسبتاً صعب‌العبوری برای رسیدن به خانه‌های این مناطق وجود دارد و برای فردی که از خارج این منطقه به اینجا می‌آید شاید زندگی در این منطقه تعجب‌آور است ولی به‌هرحال واقعیتی انکارناپذیر است و این نکته به ذهن خطور می‌کند که ساخت‌وساز در این منطقه از ابتدا امر غیراصولی بوده و حال باید به فکر چاره بود.

شهرک عزیزی در میان ساختمان‌های تازه‌ساز و مناطق به‌اصطلاح مرفه‌نشین به دست فراموشی سپرده‌شده است و سهمی از افتتاح پروژه‌های عمرانی و خدماتی در هرسال نداشته و گویا رویکرد مسئولین به دلیل مشکلات فراوان تا حد امکان چشم‌پوشی از این مناطق محروم است.

مردم این مناطق محروم به‌ویژه شهرک عزیزی که منطقه هدف در این گزارش است از مشکلات عدیده‌ای علاوه بر مشکلات اقتصادی و معیشتی ساکنان ازجمله نبود خدمات مطلوب شهری مانند آسفالت مناسب، انشعاب فاضلاب، جمع‌آوری زباله و عدم تعریض صحیح  و اصولی معابر رنج می‌برند.

خطر بیخ‌گوش دانش‌آموزان شهرک عزیزی

کودکان و دانش آموزان برای رسیدن به تنها مدرسه منطقه که تعداد بالایی نیز در آنجا تحصیل می‌کنند مسیر نسبتاً خطرناک و سخت را در پیش رو دارند که احتمال حادثه نیز وجود دارد و علاوه بر آن کودکان منطقه جز تپه‌های پر از سنگ منطقه نقطه‌ای برای بازی و تفریح ندارند و به‌طورقطع این کودکان در معرض خطرات جسمی و روحی فراوانی هستند که خود می‌تواند آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی زیادی را در آینده در پی داشته باشد و کودک را از حق طبیعی خود در بازی و شادی محروم کند و حتی مسیر زندگی این کودکان را عوض کند.

مدرسه‌ای که فرزند من در حال تحصیل در آن است دیگر ظرفیت دانش‌آموز بیشتر را ندارد

در بازدیدی که از شهرک عزیزی داشتیم مادر یکی از دانش آموزان وقتی متوجه شد خبرنگار هستیم به سمتمان آمد و گفت: بچه‌های ما باید مسیری پر از سنگ را برای رسیدن به مدرسه طی کنند که ممکن است در این مسیر آسیب ببینند، همچنین مدرسه‌ای که فرزند من در حال تحصیل در آن است نیز دیگر ظرفیت دانش‌آموز بیشتر را ندارد و معلوم نیست برای سال بعد ۳ شیفته شود یا نه؟!

شهرک عزیزی یعنی خانواده چند نفره در یک اتاق 20 متری!!!

در ادامه بازدید از این منطقه متوجه شدیم حتی بعضی از منازل مسکونی دارای سرویس بهداشتی و حمام نیستند و در بعضی منازل نیز یک خانواده چند نفره در یک اتاق 20 متری یا شاید هم کمتر زندگی می‌کنند و بعضاً به دلیل مشکلات زیاد و توقع پایین حتی حاضر به صحبت درباره مسائل و مشکلات خود نیز نیستند.

مسؤولان شهرستان از برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای این مناطق سخن می‌گویند ولی گویا بعد خروج از جلسات و گذشت مدتی دوباره مشکلات این مناطق به فراموشی سپرده می‌شود.

طبق صحبت‌های انجام‌شده با مسؤولان شهرستان، بلااستثنا همگی بر لزوم توجه ویژه به مناطق کم برخوردار توجه داشتند و از برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای این مناطق سخن می‌گویند ولی گویا بعد خروج از جلسات و گذشت مدتی دوباره مشکلات این مناطق به فراموشی سپرده می‌شود.

علاوه بر این مشکلات مردم از وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی ازجمله وجود خرده‌فروشان مواد مخدر، مکان‌های استعمال مواد مخدر و تجمع مصرف‌کنندگان و ترس مردم از عبور و مرور راحت در معابر رنج می‌برند و به گفته ساکنان شهرک عزیزی، این منطقه به محلی امنی برای اموال سرقتی سارقان از مردم شهر تهران نیز تبدیل شده است.

ساکنان این منطقه از عدم حضور و گشت مستمر مأموران نیروی انتظامی و برخورد قاطع آن‌ها در این منطقه گلایه داشته و از آزادی عمل فروشندگان مواد مخدر و مخلان نظم اجتماعی صحبت می‌کنند‌ و البته نیروی انتظامی نیز نبود بازدارندگی قوانین در مبارزه با مواد مخدر و امکانات کافی برای جمع‌آوری را از دلایل وجود این معتادین، خرده‌فروشان مواد مخدر و سارقین در این منطقه می‌داند و البته که هرسال طرح‌های نیز در جهت جمع‌آوری معتادین انجام می‌دهند.

مسؤولان 5 ماه پیش قول حل مشکلات را دادند ولی عملی نشد!

در بهمن‌ماه سال ۹۷ کمیته ساماندهی مناطق کم برخوردار شهر قدس با حضور برخی مقامات شهرستان تشکیل شد و مسؤولان شهرستانی از لزوم توجه به این مناطق سخن به میان آوردند که امید به توجه و حل مشکلات این مناطق را زنده کرد ولی سخنی درباره اقدامات فوری و مؤثر در این منطقه شنیده نشد و طبق گفته امام‌جمعه شهرستان قدس تمامی ادارات و دستگا‌ه‌های شهرستان قدس هر ۳ ماه یک‌بار بایستی گزارش اقدامات و عملکرد خود در زمینه رفع محرومیت‌زدایی از این مناطق به کمیته مربوطه اعلام کنند که مدتی نیز از ۳ ماهه اول گذشته و سخنی در این خصوص از مسئولان عالی شهر و یا حتی برگزاری دوباره جلسه کمیته ساماندهی مناطق کم برخوردار شنیده نشده و به نظر می‌رسد علاج جدی از این جلسات برای درد مردم خارج نمی‌شود.

مشکلات اینجا چند تا نیست و تقریباً در همه‌چیز ما مشکل‌داریم

یکی دیگر از ساکنان شهرک عزیزی که خود از ساکنان قدیمی این منطقه معرفی می‌کند در سخنانی که پر از حسرت است، می‌گوید: مشکلات اینجا چند تا نیست و تقریباً در همه‌چیز ما مشکل‌داریم، از آسفالت گرفته تا فاضلاب، از مشکل مواد مخدر گرفته تا نبود پارک، با ساخت یک‌خانه فرهنگ مگر مشکل منطقه حل می‌شود؟

در مناطق کم‌برخوردار اجازه توسعه بافت داده نمی‌شود

مسعود مختاری شهردار قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه شکل‌گیری برخی از مناطق شهر قدس، ناشی از رشد بی‌ضابطه و سکونتگاه‌های غیررسمی بوده است، اظهار می‌کند: مناطق حاشیه‌نشین شهر را شناسایی کرده‌ایم و در شهرک عزیزی از توسعه بافت کالبدی جلوگیری شده است و در محمدآباد نیز تا حد توان اجازه ساخت‌وساز غیرمجاز را نخواهیم داد.

وی با اشاره به تلاش مجموعه مدیریت شهری در تعریف و اجرای پروژه‌های شهری در مناطق کم برخوردار می‌افزاید: در بودجه سال جاری نیز پروژه‌های شهری نظیر پروژه‌های فنی و عمرانی، فرهنگی و خدماتی به سمت محرومیت‌زدایی و ارائه خدمات به مناطق کم برخوردار از سرانه‌های عمومی هدایت خواهد شد که از این موارد می‌توان به خانه فرهنگ شهرک شهید عزیزی و سالن ورزشی محمدآباد اشاره کرد.

شهردار قدس با اشاره برنامه احداث مسکن امید تصریح می‌کند: چنانچه احداث مسکن در اراضی ۳۳ هکتاری شهر در کمیسیون ماده ۵ مصوب شود با احداث واحدهای مسکونی در این اراضی و انتقال شهروندان از واحدهای واقع در بافتهای فرسوده، زمین حاصل از این انتقال را به ارتقای سرانه‌های شهری و تأمین زیرساخت‌های اساسی شهر اختصاص خواهیم داد.

فیلم| غبار محرومیت؛ ۱۵ دقیقه تا تهران

خبرگزاری فارس قبل از انتشار این گزارش و کلیپ "غبار محرومیت؛ ۱۵ دقیقه تا تهران" که مربوط به شهرک عزیزی بود، طی مکاتباتی از مسئولان عالی شهرستان قدس درخواست داشت که قبل از انتشار گزارش این منطقه، اقدام عملی و مؤثر آنان را در حل مشکلات منطقه ولو به یک‌قدم و اقدام پوشش دهد و در این وضعیت نامناسب کشور خبری خوش را از توجه مسوولان به مناطق کم برخوردار مخابره کند که متأسفانه به هر دلیل عملی نشد و خبرگزاری به دلیل وظیفه ذاتی خود در امر اطلاع‌رسانی اقدام به انتشار گزارش کرد.

مسئولین عالی شهرستان قدس به‌جای چشم‌پوشی و پاک کردن صورت‌مسئله، به فکر راه چاره و حل مستمر مشکلات این مردم تا حد امکان و ظرفیت باشند

امید است که مسئولین عالی شهرستان قدس طبق وظیفه ذاتی با وجود تمامی مشکلات و  غیراصولی بودن ساخت‌وسازها به‌جای چشم‌پوشی و پاک کردن صورت‌مسئله این مناطق، به فکر راه چاره و حل مستمر مشکلات این مردم تا حد امکان و ظرفیت باشند و تا تصویری خوش در ذهن مردم از خدمت گذاران خود برجای گذارند البته در روزهای اخیر اولین فرماندار زن استان تهران در شهرستان قدس منصوب شد و با توجه به سوابق و تحصیلات ایشان امید است نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و خاطره خوشی از خود در ذهن مردم صبور شهرستان قدس به یادگار بگذارند.

انتهای پیام/ش/گ2/ی30/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول