اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

بیش از 98 درصد تالاب بند علی‌خان آبگیری شده است

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های قرچک و ورامین گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر، بیش از 98 درصد تالاب بند علی‌خان آبگیری شده است.

بیش از 98 درصد تالاب بند علی‌خان آبگیری شده است

حمید فدایی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های قرچک و ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص احیای تالاب بند علی‌خان اظهار کرد: در حاشیه شمال غربی تالاب بند علی‌خان، تپه وزیر نامیده می‌شود که وسعت تالاب بند علی‌خان در استان‌های تهران و قم 135 هزار هکتار است که به دریاچه نمک منتهی می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر میزان بارندگی استان تهران خوب بوده و روان‌ها و سیلاب‌ها از رودخانه‌ها به دشت ورامین و تالاب بند علی‌خان می‌رسد.

این مسؤول افزود: تقریباً بیش از 98 درصد تالاب آبگیری شده که یکی از اتفاقات نادر در حدود  10 سال اخیر است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های ورامین و قرچک تصریح کرد:  بارندگی‌های اخیر باعث از بین رفتن بحران ریز گرد و جلوگیری از فرونشست دشت ورامین شده است.

فدایی بیان داشت: آبگیری تالاب بند علی‌خان باعث تقویت سفره‌های زیرزمینی خواهد شد که توسط وزارت نیرو با همکاری ستاد بحران و فرمانداری انجام‌شده است دست‌خوش این اتفاق خوب بوده که از پیش روی فرونشست ورامین جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی یادآور شده است: تالاب بند علی‌خان و مراتع دشت ورامین 176 هزار هکتار است که مقداری از این مراتع زیر گشت رفته تا پوشش تالاب حفظ شود.

فدایی تأکید کرد: 27 هزار و300 واحد رأس دامی که به واسطه‌ی آن از اوایل بهار تا 20 اردیبهشت در محدوده قشلاقی دشت ورامین چرای 50 روزه‌دارند. در حال حاضر با رأس شماری و شاخ شماری که از ورودی‌های مراتع انجام‌شده 24 هزار و 700 رأس واحد  دامی وارد مرتع شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های ورامین و قرچک یادآور شد: از دیگر اثرات بسیار مهم احیای تالاب بند علی‌خان می‌توان به تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک منطقه اشاره کرد. 

وی در خصوص پوشش گیاهی این منطقه، افزود: در حوزه دامنه سیاه کوه پوشش مرتع درجه 2 و 3 داریم که در سال گذشته برای این موضوع 700 هکتار آبگیر ایجادشده است و قطعاً در سال آینده ارزش علوفه و پوشش گیاهی منطقه بهتر افزایش چشمگیر خواهد بود .

فدایی به بحث ارتفاع آب در تالاب بند علی‌خان اشاره کرد و گفت: آب در برخی قسمت‌های تالاب به 4 متر هم می‌رسد اما متوسط آب در سطح تالاب بین  1 تا 2 نیم متر است در صورت بارندگی، ارتفاع سطح آب افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های ورامین و قرچک در پایان خاطرنشان کرد: تالاب بند علی‌خان یک تالاب فصلی است که بیشتر از مهرماه تا اسفندماه آبگیری می‌شود و بعدازآن آب دوباره به داخل سفره‌های زیرزمینی نشست می‌کند.

انتهای پیام/67037/م/ی30/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول