اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

تزریق واکسن کرونا فقط برای گروه‌های هدف امکان پذیر است

رئیس دانشکاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سند ملی واکسیناسیون کووید 19 برای اجرا به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده و امکان تخطی از مفاد این سند و تزریق واکسن به افرادی که جزو گروههای هدف نیستند به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

تزریق واکسن کرونا فقط برای گروه‌های هدف امکان پذیر است

به گزارش خبرگزاری فاس از زاهدان، سید محمد هاشمی شهری در جلسه‌ ای که به منظور بررسی آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار شده بوداظهار کرد: هرچند قاطبه مردم و ملت فهیم ایران همچنان به فرزندان خود در نظام بهداشت و درمان کشور اعتماد و اعتقاد دارند امّا در این مرحله نیز منتظر هجمه های رسانه ای غربی ها، انتشار شایعات بی اساس و اظهار نظرهای غیر منصفانه بر علیه مدافعان سلامت هستیم.

وی اتهام ویژه خواری در تزریق واکسن را یکی از محورهای فعالیت رسانه های غربی بر علیه کشورمان عنوان کرد و گفت: با توجه به سابقه حملات ناجوانمردانه رسانه ای بر علیه کشورمان در همه مراحل بسیج مبارزه با کرونا، کاملا قابل پیش بینی است که بعد از شروع گسترده واکسیناسیون با واکسن های تولید داخل، این حملات با کلید واژه عوارض واکسن بر علیه ما ادامه داشته باشد.

تزریق واکسن کرونا به 25 درصد از کادر بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

در این جلسه بعد از بررسی روند اجرای واکسیناسیون در دو مرحله قبلی اعلام شد که جمعاً 1515 دوز واکسن از نوع اسپوتنیک که ساخت کشور روسیه است  به کادر درمانی شاغل در بخش های مراقبت های ویژه کرونا، بخش های اورژانس و تعدادی محدودی نیز به سالمندان بالای 65 سال و جانبازان بالای 50 درصد که مطابق سند ملی واکسیناسیون کرونا دارای عوامل خطر بیماری بودند تزریق شده است که با احتساب حدود 5900 نفر از کادر بهداشت و درمان که به ارائه خدمات به بیماران اشتغال دارند می توان گفت 25 درصد از این افراد تا کنون نوبت نخست واکسن را دریافت کرده اند.

هاشمی شهری در این جلسه از ورود قریب الوقوع محموله سوم واکسن کرونا به تعداد  635 دوز واکسن به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد و گفت: توزیع به صورت بخش به بخش در بیمارستان ها، با اولویت همکاران بالای 40 سال صورت می پذیرد.

وی اظهار امیدواری که در طی یک و دو ماه آتی به صورت کامل کادر بهداشت و درمان واکسینه شوند.

این مسؤول ادامه داد: تمام تلاش ما برای فروردین و اردیبهست سال آینده و شروع واکسیناسیون همگانی که توام با گرمای هوا می باشد؛ لذا تدابیر ویژه ای درخصوص نگهداری واکسن و توزیع واکسن در نظر گرفته شده است  تا خللی در اجرای واکسیناسیون ایجاد نگردد  

واکسن کرونا به افرادی تزریق می‌شود که سابقه ابتلاء به این بیماری را نداشته باشند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این جلسه  با بیان اینکه در حال حاضر واکسن کرونا به افرادی از گروه های هدف تزریق می شود که قبلا به بیماری کرونا مبتلا نشده اند گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی تزریق واکسن به کسانی که قبلا به بیماری کووید-19 مبتلا شده اند انجام نمی شود.

دکتر قاسم میری علی آباد با بیان این نکته که طبق سند ملی واکسیناسیون کووید بیش از ۶۰ میلیون از جمعیت ایرانی به صورت مرحله به مرحله واکسینه خواهند شد گفت: فهرست گروه هایی که در هر مرحله واکسن را دریافت خواهند کرد به تدریج ابلاغ می شود.

وی افزود: تزریق واکسن کرونا از نوع اسپوتنیک و ساخت کشور روسیه در استان سیستان و بلوچستان هم از پزشکان و پرستاران شاغل در بخش مراقبت های ویژه کرونا شروع شده است و بعد از کادر بهداشت و درمان،  سایر گروه های جمعیتی با اولویت افراد آسیب پذیر مانند سالمندان هم واکسینه می شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان واکسن اسپوتنیک را جزو 4 واکسن برتر دنیا برشمرد و گفت: این واکسن اثربخشی بیش از ۹۱ درصد دارد و در دو نوبت و به فاصله ۲۸ روز از هم تجویز می‌شود و نوع ماده تزیق شده در این دو نوبت واکسن هم با همدیگر متفاوت است.

به گفته دکتر میری تاکنون فقط چند کشور که خودشان تولید کننده واکسن بوده اند واکسیناسیون سراسری را انجام داده اند و سایر کشورها بهره ای نبرده اند، اما خوشبختانه متخصصان کشور عزیزمان ایران با عزم جدی به موفقیت های بزرگ در تولید واکسن کرونا دست یافته اند و از بهار ۱۴۰۰ واکسیناسیون بوسیله واکسن های ایرانی آغاز خواهد شد

 

روند انجام واکسیناسیون کووید 19 کاملا شفاف است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در این مرحله از واکسیناسیون کرونا گروه‌های آسیب پذیر شامل کارکنان بخش های مراقبت ویژه کووید، آن دسته از کارکنان بهداشت و درمان که به طور مستقیم با کرونا درگیر هستند، سالمندان پرخطر و افرادی که داری بیماری زمینه ای هستند واکسینه خواهند شد.

دکتر سید مهدی طباطبائی در عین حال تاکید کرد که همزمان با ورود محموله های بعدی واکسن به کشور فهرست افرادی که باید واکسن را دریافت کنند نیز به روز رسانی و برای اجرا به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ می شود.

وی افزود: هر چند فرایند واردات، توزیع، انتقال و تزریق واکسن کرونا کاملا شفاف است امّا باز هم نهادهای نظارتی داخل و خارج از نظام بهداشت و درمان بر این امر نظارت دارند و در صورت اهمال در انجام وظائف محوله و یا تخطی از معیارهای قانونی تزریق واکسن برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

تزریق واکسن کرونا  خارج از چارچوب ابلاغی به هیچ شهروندی اعم از مسئول یا غیر مسئول امکان پذیر نیست

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز با بیان اینکه به هیچ عنوان هیچ فردی خارج از اولویت های ابلاغی و مرحله ای واکسن کرونا را دریافت نخواهد کرد گفت: واکسن های وارداتی به محض ورود به کشور در دو سامانه تیتک و سامانه سیب ثبت می شود و این 2 سامانه هر ویال واکسن را از زمان تولید در داخل کشور و یا ورود به کشور با استفاده از بارکد محصول و شماره ملی فرد دریافت کننده ردیابی و رهگیری می کنند.

دکتر مجید سرتیپی با بیان اینکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور تمام تلاش خود را برای خرید واکسن ایمن انجام داده است گفت: به دلیل بی عدالتی که در سطح جهان در عرضه واکسن کرونا بوجود آمده است، تنها راه کنترل اپیدمی خودکفایی در تولید واکسن است که از افتخارات کشورمان عزیزمان می باشد که موفق به تولید چندین واکسن کرونا شده است و از بهار سال آینده ارایه می شود.

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول