اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

کارشناس غرب آسیا: سعودی‌ها تلاش دارند ایران را به آشوب بکشند

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سعودی‌ها نگران رشد اقتدار جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: آن‌ها در جریان اغتشاشات اخیر تمام تلاششان را کردند تا با ابزارهای رسانه‌ای، ایران را به آشوب بکشند.

کارشناس غرب آسیا: سعودی‌ها تلاش دارند ایران را به آشوب بکشند

سعید کشاورز، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، در واکنش به جنجال‌آفرینی‌های روزهای اخیر رسانه‌های غربی و سعودی و ایجاد اغتشاش و آشوب در کشور اظهار کرد: درباره نگاه آل‌سعود نسبت به اتفاقات منطقه باید موارد متعددی را مدنظر داشت. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی چندین مصاحبه انجام داده و این صحبت‌ها که در انگلیس و آمریکا انجام شده، چند نکته قابل‌توجه داشته است.

وی ادامه داد: بن سلمان اظهارات ضدونقیضی داشته که ناشی از عدم توازن ذهنی و روحی‌اش است. او ناپخته است و تجربه زیادی در مسائل سیاسی و بین‌المللی ندارد و قواعد بین‌المللی و مسائل دیپلماسی را نمی‌شناسد. از این‌رو، تحرکات او و خودشیفتگی خاصی که در هم‌ردیفانش وجود دارد، منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بن سلمان یک بار گفته بود ما با مثلت شرارت ایران، اخوان‌المسلمین و تروریسم در منطقه روبرو هستیم، افزود: او بعد از آن، عکس این را در یک مصاحبه دیگر بیان کرد و گفته ایران دشمن شماره یک ما نیست؛ بلکه این اخوان‌المسلمین است که دشمن شماره یک ما هستند؛ چون می‌خواهند خلافت اسلامی برپا کنند و این اظهارات خیلی عجیب است.

کشاورز بیان کرد: امروز نیروهای متجاوز سعودی با مردم شریف یمن می‌جنگند و چطور می‌شود اظهارات سعودی‌ها درباره آزادی در ایران یا هر جای دیگر را باور کرد و این تناقض‌گویی ولیعهد سعودی را چطور می‌توان توجیه کرد؟

وی اضافه کرد: سعودی‌ها و البته غربی‌ها قبلاً می‌گفتند چون ایران مذهب شیعی دارد و پیروان این مذهب اعتقاد به ظهور دارد و معتقدند منجی عالم بشریت می‌آید و دنیا را فتح می‌کند، پس این‌ها از پیش با تمام دنیا سر جنگ دارند و ایرانی‌ها می‌خواهند دنیا را فتح کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه بن سلمان در مصاحبه‌اش در مجله تایمز گفته بود منظور ما از این گفته‌ها این است که مقام معظم رهبری می‌خواهد دنیا را فتح کند و از هیتلر هم خطرناک‌تر است!، اضافه کرد: او می‌گوید هیتلر می‌خواست بر اروپا مسلط شود؛ ولی ایشان با اندیشه مهدویت می‌خواهد دنیا را فتح کند و آنها با چنین تفکراتی که به خورد مردم جهان و ملت خود می‌دهند، امروز داعیه‌دار صلح و آرامش و حقوق انسانی شده‌اند.

کشاورز ادامه داد: امروز باید از سعودی‌ها سؤال کرد که اگر بحث شیعه این‌طور است، چرا در مصاحبه با تایمز گفتید ما با شیعیان عراق مشکلی نداریم؛ این شیعیان هم معتقد به اندیشه مهدویت و معتقد به منجی و موعود هستند و این سخنان ضدونقیض نشان می‌دهد که مسأله اساسی سعودی‌ها و هم‌فکرانشان، ایران بزرگ و مقتدر است.

وی با بیان اینکه این تناقض‌گویی‌ها نشان می‌دهد که سعودی‌ها بیش از اسلام، نگران رشد اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان هستند، تصریح کرد: سعودی‌ها در جریان اغتشاشات اخیر نیز تمام تلاششان را کردند تا با ابزارهای رسانه‌ای، ایران را به آشوب بکشند و آن را ناامن جلوه دهند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سیاست ایجاد ناامنی در کشورهای رو به رشد منطقه یکی از اولویت‌های اساسی سعودی‌ها و غربی‌هاست، گفت: باید مراقب سیاست‌های تجزیه‌طلبانه و روحیه خصمانه آل‌سعود به ملت و نظام ایران بود.

انتهای پیام/74001/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول