اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

چشم در چشم کرونا/ دشمن این رزمایش «فرضی» نیست!

این روزها رزمایشی برای رویارویی مستقیم با کرونا در حال برگزاری است تا جلوی پیشروی هر چه بیشتر این دشمن واقعی را بگیرد.

چشم در چشم کرونا/ دشمن این رزمایش «فرضی» نیست!

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، این روزها که کشور درگیر ویروس اجنبی شده، رزمایشی برای رویارویی مستقیم با کرونا در حال برگزاری است تا روند همه‌گیری‌اش را کند کند.

رزمایش «فجر» در سمنان آغاز شده تا جلوی پیشروی هر چه بیشتر این دشمن واقعی را بگیرد و مسؤولان تصمیمات مهمی را هم در راستای کنترل بیماری کووید- ۱۹ در قالب این رزمایش اتخاذ کرده‌اند.

بخش قابل‌توجهی از این تصمیم‌ها، به رعایت اصول خودمراقبتی و پیشگیری در مردم مربوط می‌شود؛ اما شهروندان در چه شرایطی محدود می‌شوند؟

مصوباتی برای سلامت شما

بر اساس تصمیم‌های گرفته‌شده در رزمایش فجر، تمام دستگاه‌های اجرایی شهر سمنان تا ۱۵ اسفند موظف هستند تا هنگام ورود افراد به آن دستگاه با دریافت کارت یا شماره ملی مراجعان، نسبت به ثبت و رهگیری کد ملی در سامانه ماسک اقدام و از عدم ابتلای فرد به کرونا اطمینان حاصل کنند.

افراد با تست کرونای مثبت تا ۱۴ روز پس از اعلام نتیجه مثبت حق ورود به هیچ دستگاه اجرایی را ندارند و کمیته بازرسی ستاد استانی کرونا و کارشناسان اداره کل پدافند غیرعامل استانداری سمنان با مراجعه به ادارات و دستگاه‌های اجرایی از اجرای طرح شناسایی افراد و ثبت کد ملی در سامانه ماسک هنگام ورود افراد به دستگاه اجرایی به اطمینان برسند.

اداره کل راهداری و خدمات جاده‌ای استان، شرکت‌های مسافربری، راه‌آهن، دفاتر فروش بلیت هواپیمایی و ...‌ برای صدور بلیت حتماً کد ملی افراد را در سامانه ماسک ثبت و در صورت تأیید ابتلای افراد به بیماری کرونا از ارائه خدمات به آنان پرهیز کنند.

لیست فروشگاه‌های بزرگ سمنان اعلام شده است و این مراکز موظفند فردی را به‌منظور انجام روال اجرایی ثبت کد ملی در سامانه ماسک در مقابل ورودی فروشگاه تعیین و از ورود افراد مبتلا به کرونا جلوگیری کنند.

اگر فروشگاه بزرگی که لیست آن فروشگاه از سوی سازمان صمت ارائه شده است، نسبت به ثبت کد ملی و اطمینان از عدم ابتلای افراد به کرونا اقدام نکند، بی‌تردید پلمب خواهد شد.

همه مسؤولند

شعب مرکزی و پرتراکم بانک‌ها در شهر سمنان موظفند یکی از پرسنل خود را جهت انجام روال ثبت کد ملی در سامانه ماسک هنگام ورود افراد به بانک مأمور کرده و دیگر شعب کوچک‌تر نیز هم‌زمان با مراجعه افراد به محل باجه، نسبت به ثبت کد ملی افراد در سامانه ماسک اقدام و در صورت ابتلای فرد به بیماری کرونا از ارائه خدمات به آنان پرهیز کنند.

این مصوبه تا ۱۵ اسفند در شهر سمنان اجرا خواهد شد و پس از این تاریخ، با تحلیل بازخوردها و تأیید مؤثر بودن آن در تمامی شهرستان‌های استان اجرا خواهد شد.‌

اداره کل پدافند غیرعامل استانداری سمنان، بازخورد اجرای طراح را تا ۱۵ اسفندماه احصا و در صورت تأیید اثرگذاری این اقدام در همان روز طی مکاتبه‌ای رسمی این طرح را به تمام استان ابلاغ کنند.

فرمانداری شهرستان سمنان تا پانزدهم اسفندماه موظف به نظارت و رصد دقیق اجرای این طرح در تمامی اماکن اعلام شده است.

مراجعه به ادارات، بانک‌ها، سیستم حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی ملزم به ارائه کارت یا شماره ملی است و در غیر این صورت هیچ‌گونه خدماتی به افراد ارائه نخواهد شد.

کنترل هوشمند؛ راهی مطمئن

ایرج کارخایی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان اما در این‌باره می‌گوید: با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان، رزمایش فجر (کنترل هوشمند مبتلایان به کووید- ۱۹) به‌صورت پایلوت از روز سه‌شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه در سه حوزه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و فروشگاه‌های پرتردد با همکاری دستگاه‌های مختلف در شهر سمنان اجرایی و عملیاتی شد.

کارخایی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مرتبط با اجرای رزمایش فجر، عملیاتی‌سازی اپلیکیشن ماسک است که در وزارت بهداشت تعریف و طراحی شده و در آن مشخصات همه مبتلایان به کرونا ثبت می‌شود.

بخش عمده‌ای از کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، جوانان هستند

او گفت: با توجه به ثبت اطلاعات مبتلایان به کرونا در سامانه ماسک، مقرر شد تا از این نرم‌افزار در هنگام ورود افراد به حوزه‌های سه‌گانه، ادارات، بانک‌ها و فروشگاه‌ها استفاده شده و افراد با ارائه کارت یا شماره ملی از حیث ابتلا یا عدم ابتلا به کرونا در این سیستم رصد شوند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان اضافه کرد: یکی از راه‌های پیشگیری و مبارزه با کرونا در شرایط خاص امروز که شاهد افزایش میزان مبتلایان به کرونا و این بیماری هستیم، راه‌اندازی این سیستم و اجرای رزمایش فجر است.

کارخایی بیان کرد: لازم است تا همه مدیران و مسؤولان مربوطه، اجرای طرح رزمایش فجر را در دستور کار خود قرار داده و آن را جدی گرفته تا گامی برای مبارزه با کرونا در استان سمنان باشد.

راهکارهای مناسب کدام است؟

حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان هم عقیده دارد: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماست عدم تشکیل اجتماعات و عدم قرار گرفتن ساعات طولانی در زیر یک سقف با جمعیت زیاد و ... راهکارهای مناسب برای کنترل میزان ابتلا به کرونا در کشور است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تصریح کرد: در پایان یک سال مقابله با کرونا، باید از همکاری خوب آحاد مردم استان، اصناف، مدیران دستگاه‌های اجرایی، علما و روحانیان، کادر بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج، معلمان و فرهنگیان، رسانه‌ها و به‌ویژه صداوسیما که تلاش زیادی در جهت مدیریت و کنترل کرونا در کشور به انجام رساندند، قدردانی شود.

خجسته‌پور اضافه کرد: امروز می‌طلبد تا تاب‌آوری خود را افزایش داده و صبر و حوصله خود را در مقابله با این بیماری بالا ببریم.

اجازه تردد نمی‌دهیم

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز گفت: با انجام رزمایش فجر، توانستیم اجازه ندهیم تا افراد با تست مثبت به‌راحتی در سطح شرق تردد کنند.

دانایی بیان کرد: ایجاد سامانه ماسک با هدف کمک به عدم جابه‌جایی افراد مبتلا به کرونا انجام شده است.

او گفت: سامانه ماسک به سامانه‌های مرتبط با شناسایی ویروس همچون سامانه سیب و نیز سامانه‌های حمل‌ونقل کشور مرتبط شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد: وقتی تست کرونای افراد مثبت می‌شود، کارشناسان و همکاران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان روزانه با فرد مبتلا تماس گرفته و از وی در مورد رعایت اصول و مقررات قرنطینه سؤال می‌کنند.

دانایی بیان کرد: از آنجا که قدرت نظامی یا انتظامی برای برخورد با متخلفان که علی‌رغم ابتلا به کرونا و عدم طی مراحل قرنطینه از منازل خود خارج می‌شوند، وجود ندارد، مناسب‌ترین شیوه برای مقابله با این اقدام عدم ارائه خدمات به قانون‌شکنان کروناست.

متأسفانه رعایت پروتکل‌ها در کشور کاهش یافته است

او گفت: کد ملی تمام مبتلایان به کووید- ۱۹ در سامانه ماسک ثبت می‌شود و اگر دارنده آن کد ملی به یکی از مراکز ارائه خدمات مراجعه کند، هنگام ورود به آن مجموعه و درج کد ملی در سامانه، هشدار عدم ارائه خدمت به فرد اعلام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد: ارائه خدمت به افرادی که تست کرونای مثبت داشته و ضوابط قرنطینه را رعایت نمی‌کنند، ممنوع است.

دانایی بیان کرد:‌ ثبت و رهگیری کد ملی افراد هنگام مراجعه به دستگاه‌های اجرایی با هدف کاهش میزان شیوع کرونا در برخی ادارات شهرستان سمنان آغاز شده و امیدواریم با تصویب این طرح در این جلسه شاهد فراگیر شدن این طرح مؤثر باشیم.

او افزود: اجرای طرح رزمایش فجر سبب خواهد شد تا فرآیند انتقال ویروس در استان کنترل شود و بدین ترتیب افراد مبتلا تا طی شدن دوران قرنطینه به هیچ وجه از منزل خارج نشوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد:‌ علی‌رغم آنکه شرایط کرونا در کشور ما مطلوب نیست؛ اما متأسفانه رعایت پروتکل‌ها در کشور کاهش یافته است و بخش عمده‌ای از کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، جوانان هستند.

شاهرود هم نیازمند رزمایش

اما در این بین، رزمایش فجر باید در سراسر استان و شهرستان‌های زیرپوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سمنان گسترش یابد تا بتوان جلوی پیشروی هر چه بیشتر ویروس منحوس کرونا را گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود می‌گوید: پیک سوم کرونا در مجموعه شهرستان شاهرود و میامی در انتهای شهریور تا اوایل آذر به انجام رسید و عملاً از نیمه دوم آبان کرونا در مجموعه تحت مدیریت این دانشگاه آهنگ نزولی پیدا کرد.

چمن تصریح کرد: با تلاش‌های انجام‌شده در حوزه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود تا پایان آذرماه به مهار نسبی کرونا دست یافتیم و مهار نسبی تا دی‌ماه ادامه پیدا کرد.

او گفت: روند مهار و کنترل کرونا در شهرستان میامی خوشبختانه استمرار پیدا کرده و در حال حاضر نیز وضعیت این شهر آبی قرار دارد.

مهم است مشارکت مردم در مهار کرونا آگاهانه و رضایتمندانه باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تصریح کرد: از چهار هفته گذشته در حوزه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود شاهد افزایش میزان شناسایی کرونا هستیم و تبدیل وضعیت این شهرستان از زرد و نارنجی نیز به همین دلیل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: محدودیت‌های کرونایی توسط ستاد مدیریت مقابله با کرونا در ملی و استان بر حسب نوع رنگ هر شهر اعلام می‌شود، اما مهم است مشارکت مردم در مهار کرونا آگاهانه و رضایتمندانه باشد.

چمن اضافه کرد: محدودیت‌های کرونایی باید هوشمندانه اعمال شود و در آن کاهش تراکم مدنظر قرار گیرد.

کنار بیایید

به‌هرحال، محدودیت‌هایی که از این پس در قالب مصوبات رزمایش «فجر» در سمنان اعمال می‌شود، نوعی اقدام بازدارنده برای کنترل همه‌گیری ویروس کروناست که باید با آن کنار بیایید.

روند رشد روزافزون ویروس کرونا و تغییر شکل‌های متعدد آن زنگ خطری را این روزها به صدا درآورده که لازم است تا با اقدامات جدی‌تر مدیریتی و پیشگیری و خودمراقبتی به جنگ با آن رفت.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول