اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

روایت تلخ قلعه سیمرغ| ایستاده در اوج نامهربانی‌ها!

روایت تیم لیگ برتری فوتبال ساحلی سمنان آنقدر تلخ است که آن را بی‌اغراق، ایستاده در اوج نامهربانی‌ها بدانیم؛ زمین شنی «سیمرغ» اما برای بازیکنان تیم چون قلعه‌ای است که می‌گویند با جان و دل پاسداری‌اش می‌کنند.

روایت تلخ قلعه سیمرغ| ایستاده در اوج نامهربانی‌ها!

خبرگزاری فارس سمنان- مرتضی مزینانی: سال‌ها پیش فعالان ورزشی و استادان دانشگاه‌های معتبر جهان از ورزش به‌عنوان یک «صنعت مولد» یاد کردند؛ بدان معنا که در جوامع پیشرفته و کشورهای صاحب‌نام، سرمایه‌داران منابع مالی خود را به سمت صنعتی به نام ورزش می‌آورند و البته که درآمدزایی خوبی هم در نهایت انجام می‌شود.

حال، پس از گذشت سال‌ها از تولد صنعت ورزش، این بخش به یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده و ورزش‌دوستان نیک می‌دانند و خوانده‌اند که تراکنش‌های مالی ورزش در جهان تا چه اندازه امروز افزایش یافته است.

اما متأسفانه در ایران همچنان ورزش اندر خم یک کوچه است؛ نه خصوصی‌سازی به معنای واقعی صورت گرفته و نه دولتی‌سازی و ورزش به دلیل مشکلاتی که در وزارت ورزش و جوانان وجود دارد، در میان این دو تعبیر از خود سرگردان مانده است.

از سویی دیگر، کارشناسان جامعه‌شناسی، توجه ناکافی به ورزش را عامل اصلی ایجاد و رشد عمده ناهنجاری‌ها می‌دانند؛ تعبیری وجود دارد که اگر ورزشگاه‌ها خالی شود، قهوه‌خانه‌ها و زندان‌ها پر خواهد شد و البته اگر کمی ژرف‌تر به موضوع بنگریم، این تعبیر در جامعه امروز ما چندان هم دور از ذهن نیست.

اما در این میان، ورزش در استان‌ها درگیر تنگناهای بیشتری است؛ به‌ویژه اگر استان موردنظر چون سمنان کوچک، غیربرخوردار به لحاظ ورزشی یا بدون صنایع مادر باشد، این دغدغه‌ها در آن دوچندان می‌شود.

فوتبال ساحلی که یکی از دل‌خوشی‌های مردم سمنان در سال‌های گذشته بود، سال‌ها به همت غیرت مردان قومس در لیگ برتر ایران نگه داشته شده است؛ اما فعالان این رشته اغلب نادیده گرفته شده‌اند.

مهدی شریفی سرمربی تیم فوتبال ساحلی سپاهان شهرداری سمنان، محمدعلی صادقی کاپیتان این تیم و از چهره‌های به‌نام فوتبال ساحلی و امیررضا رضایی‌فولادی مدیر روابط عمومی باشگاه سپاهان شهرداری سمنان در نشستی صمیمانه از دغدغه‌ها و شرایط تیم می‌گویند؛ شاید موردنظر مسؤولان و متمولان بخش خصوصی قرار گیرد و حمایتی ولو معنوی در این روزهای سخت نصیبشان شود.

لیگ برتر امسال با ۱۲ تیم/ سمنانی‌ها راهی یزد می‌شوند

- در گام نخست، از روند برگزاری رقابت‌های فوتبال ساحلی لیگ برتر در فصل جاری پرسیدیم و اینکه شرایط سمنان در این فصل چطور خواهد بود.

- امیررضا رضایی‌فولادی: مسابقات لیگ برتر فوتبال ساحلی امسال با حضور ۱۲ تیم برگزار می‌شود و این رقابت‌ها به‌صورت مجتمع و در سه گروهِ چهار تیمی برگزار خواهد شد.

تیم سپاهان شهرداری سمنان در گروه خود با ایفا اردکان، موج‌سواران نوشهر و ملوان بندر گناوه هم‌گروه است.

رقابت‌ها از روز سه‌شنبه در یزد در مرحله رفت آغاز می‌شود. هر چهار تیم در یزد مستقر می‌شوند.

تیم فوتبال ساحلی سپاهان شهرداری سمنان در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و جمعه مسابقه خواهد داشت و بدین ترتیب، دور رفت این رقابت‌ها تمام می‌شود.

سمنان؛ میزبان دور برگشت رقابت‌ها

- اتفاق خوبی که در ورزش استان سمنان در روزهای آینده رخ می‌دهد، میزبانی در فوتبال ساحلی است. شرایط سمنان در این میزبانی‌ها را هم جویا شدیم.

- امیررضا رضایی‌فولادی: سمنان در دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ساحلی ایران، میزبان است.

ورزشکاران تیم‌های هم‌گروه سمنان از ۳۱ مردادماه وارد سمنان می‌شوند و رقابت‌ها از یکم شهریورماه در زمین فوتبال ساحلی سیمرغ سمنان آغاز می‌شود.

تلاش می‌شود تا میزبانی این دوره از رقابت‌ها در دور برگشت در سمنان به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

- شریفی: متأسفانه کسی از ما حمایت نمی‌کند؛ به غیر از هیأت فوتبال استان سمنان که سه جلسه برای بررسی وضع تیم و شرایط میزبانی در دور برگشت گرفتند، مسؤول یا نهاد دیگری در میزبانی‌ها به ما کمک نکرده است.

جدول لیگ چگونه بسته خواهد شد؟

- اینکه تیم‌ها چطور از گروه‌ها صعود خواهند کرد و در نهایت، جدول لیگ چگونه بسته خواهد شد، پرسش دیگری بود.

- امیررضا رضایی‌فولادی: از هر گروه، دو تیم اول به‌صورت مستقیم صعود می‌کنند. دو تیم نیز از بهترین سوم‌ها، طبق امتیازات به دست آمده، صعود خواهند کرد.

بنابراین در مجموع هشت تیم به مرحله بعدی این دوره از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ساحلی ایران صعود خواهند کرد.

ضعیف‌ترین تیم‌های هر گروه به همراه ضعیف‌ترین تیم سوم به‌صورت مجتمع بازی می‌کنند و در نهایت، دو تیم به لیگ دسته اول فوتبال ساحلی ایران سقوط خواهند کرد.

رقابت‌هایی بدون حضور تماشاگران

- اینکه کرونا چه تأثیری در روند برگزاری مسابقات خواهد داشت و آیا تماشاگران اجازه ورود به محل برگزاری رقابت‌ها را دارند یا خیر، پرسش دیگر ما بود.

- امیررضا رضایی‌فولادی: امسال محدودیت‌هایی برای حضور تمام عوامل و حتی بخشی از کادر فنی تیم‌ها به علت همه‌گیری ویروس کرونا قرار داده شده است؛ اما تلاش می‌شود تا اصحاب رسانه در محل حضور داشته باشند.

این رقابت‌ها بدون تماشاگر برگزار می‌شود و امیدواریم با پخش آن از صداوسیمای مرکز سمنان، هواداران پرشور سمنانی بتوانند شاهد برگزاری رقابت‌ها باشند.

- شریفی: صداوسیمای مرکز سمنان برای پخش مسابقات فوتبال ساحلی لیگ برتر که در سمنان برگزار و میزبانی می‌شود، پول می‌خواهد؛ کسی دلش برای ورزش نمی‌سوزد.

هزینه‌های فراوان رقبا برای جذب بازیکنان!

- تجربه سال‌های گذشته نشان می‌داد که عمده تیم‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال ساحلی دارای پشتوانه‌های مالی خوبی از جمله برخی صنایع یا شهرداری‌ها بوده‌اند و این امر قطعاً امسال هم تکرار خواهد شد. از تحلیل تیم‌های هم‌گروهی نماینده سمنان پرسیدیم.

- امیررضا رضایی‌فولادی: برخی از تیم‌های هم‌گروه تیم فوتبال ساحلی سپاهان شهرداری سمنان با هزینه‌های فراوان و جذب بازیکنان خوب و ملی‌پوش در حال فعالیت هستند.

هر سه حریف تیم فوتبال ساحلی سمنان جزو قدرتمندترین تیم‌های فصل بوده و این ذهنیت را نباید داشت که آنها ضعیف هستند.

گروهی که تیم سمنان در آن قرار دارد، گروه متوسط به بالایی است.

- شریفی: پارسال نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان از سوی شهرداری سمنان برای تیم فوتبال ساحلی این شهر هزینه شده است؛ امسال اما این رقم تا یک‌سوم کاهش یافته است؛ رشد تورم بماند برای بعد!

تیم فوتبال ساحلی سپاهان شهرداری سمنان را امسال با ۳۰۰ میلیون تومان بسته‌ایم که شهرداری سمنان به‌تدریج تزریق می‌کند. شهرداری طبق تفاهم‌نامه‌ای، هزینه را به باشگاه می‌دهد.

هزینه‌های میزبانی را نیز باشگاه متقبل می‌شود. باشگاه خصوصی شده است و طبق تفاهم‌نامه هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

محمدعلی صادقی: بودجه تیم نسبت به پارسال یک‌سوم شده و در عین حال، تورم بیش از دو برابر افزایش است.

قراردادهای عجیب و غریبی پیشنهاد می‌دهند

- وضع تیم سمنان سال‌های گذشته هم با رقبایش قابل مقایسه نبوده و امسال شرایط به دلایلی بدتر هم شده است. چرایی این مسأله را بخوانید.

- امیررضا رضایی‌فولادی: برخی تیم‌های حاضر در لیگ برتر، قراردادهای عجیب و غریبی را این روزها به برخی بازیکنان تیم سمنان پیشنهاد می‌دهند؛ اما بازیکنان تنها با علاقه به شهر سمنان، از پذیرش این قراردادها خودداری می‌کنند.

- مهدی شریفی: برای حفظ آبروی شهر و استان سمنان، تیم را تا امروز سرپا نگه داشته‌ایم.

علی‌رغم اینکه شهرداری سمنان گفت نمی‌توانیم تیم‌داری کنیم و به این نتیجه رسیدند که در ورزش قهرمانی فعالیت نداشته باشند، می‌خواستند حتی تیم را منحل کنند.

شهرداری سمنان تمام تیم‌ها غیر از فوتبال ساحلی را واگذار کرده است.

با بودجه محدودی که وجود داشت، تیم را شکل داده‌ایم و با وجود تمام مشکلات، با همکاری ورزشکاران تا اینجا پیش رفته‌ایم.

ما آمده‌ایم تا از آبروی استان و شهر سمنان دفاع کنیم. برخی بازیکنان تیم، پنج برابر پیشنهاد بالاتر از استان‌های دیگر داشته‌اند؛ اما در تیم مانده‌اند و اینجا جمع شده‌اند تا آبروی سمنان را حفظ کنند.

بازیکنان فوتبال ساحلی مظلوم هستند. بازیکنان تیم سمنان ۱۲ سال خون دل خورده‌اند تا تیم فوتبال ساحلی در سمنان نگه داشته شود.

محمدعلی صادقی: خیلی‌ها، پیشنهادات بالاتر داشته‌اند؛ اما خودشان را وقف سمنان کرده‌اند.

مسؤولان ورزشی حتی به تمرینات تیم سر نزدند!

- اما گلایه‌های ورزشکاران از بی‌توجهی به ورزش گویا همیشگی است؛ در فوتبال ساحلی هم این روزها ورزشکاران دلخورند؛ واقعاً چرا؟

- امیررضا رضایی‌فولادی: گلایه‌های زیادی از اداره ورزش و جوانان شهرستان سمنان و اداره کل ورزش و جوانان استان وجود دارد.

در این مدت، حتی به تمرینات تیم سر نزدند. پیشکسوتان آمدند و به بازیکنان خداقوت گفتند؛ اما از زیرمجموعه ورزش و جوانان حتی یک‌بار نیز از تمرینات این تیم بازدید نشده است.

سرکشی‌های متولیان ورزش، انگیزه‌ها را افزایش می‌دهد و باید به آن توجه شود.

- شریفی: باید انگیزه‌های بازیکنان تیم را چند برابر کرد. مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان نمی‌خواهد ما را ببیند؛ گرچه ما با او مشکلی نداریم و از همه تشکر می‌کنیم و از همه کمک می‌طلبیم؛ اما انگار نه انگار که این تیم در حال تمرین و بازی است!

همین که آقایان مسؤول به ما سری بزنند، برگ برنده و مایه افزایش روحیه برای ما و بازیکنان خواهد بود؛ ما کمک مالی نخواسته‌ایم!

- محمدعلی صادقی: امیدواریم مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان ارتباطش را با تیم خوب کند.

فصل قبل، حتی بانوان در محل بازی‌ها در زمین فوتبال ساحلی سیمرغ حضور می‌یافتند. حتی یک خانم ۱۰۰ ساله برای دیدن بازی‌ها آمد؛ اما رئیس وقت هیأت فوتبال استان سمنان به ورزشگاه نیامد!

کادری برای حفظ آبرو!

- و اما کادر فنی؛ نماینده سمنان با چه افرادی خود را در لیگ برتر نشان خواهد داد؟

- امیررضا رضایی‌فولادی: تیم فوتبال ساحلی سپاهان شهرداری سمنان با سرپرستی محمود اکبری که فصل گذشته نیز سرپرست این تیم بود، امسال روانه رقابت‌های فوتبال ساحلی لیگ برتر ایران می‌شود.

محمدمهدی سلطان مربی دروازه‌بان‌های تیم بوده و امیرحسین عبادی نیز مربی بدن‌ساز آن است. عبدالله کاشانی کمک‌مربی و مهدی شریفی هم سرمربی تیم است.

- شریفی: تقریباً با همان شاکله و چند نفر از بازیکنان جدید، تیم را تشکیل داده‌ایم که هم‌اکنون نیز تمرین می‌کنند و اکثر بازیکنان بومی را حفظ کرده‌ایم.

عمده بازیکنان تیم‌ها در فوتبال ساحلی، ۲۰ روز قبل از مسابقات دور هم جمع می‌شوند؛ اما امسال نزدیک به 40 روز است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سمنان دور هم جمع شده‌ایم.

تلاش می‌کنیم تیم به مرحله آماده‌سازی خوبی برسد و از این پس نیز تلاش‌هایمان را دوچندان خواهیم کرد.

- محمدعلی صادقی: اگر تیم حمایت نشود، بازیکنان بومی از آن خارج می‌شوند و به سمت استان‌های دیگر می‌روند.

بیرون استان بازی کردن ساده است؛ اما باید کمک کنیم تا تیم در داخل استان جان بگیرد.

کرونا اسپانسرها را منصرف کرد

- جذب اسپانسرهایی که بتوانند در ورزش سرمایه‌گذاری کنند، همواره در کشور ما یک دغدغه و در استان سمنان، یک بحران بوده است. وضع حمایت از تیم فوتبال ساحلی سپاهان شهرداری سمنان چگونه است؟

- شریفی: اسپانسری اگر سراغ دارید، برای حمایت از تیم به ما معرفی کنید. بسیاری از افراد امروز از ورزش کنار کشیده‌اند.

مشکلات کرونا سبب شده است تا اسپانسرهایی که با آنها مذاکره شده بود، از حمایت از تیم انصراف دهند.

آنها قول داده بودند از تیم حمایت کنند؛ اما چون درآمدی در ماه‌های گذشته به‌واسطه تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا نداشته‌اند، نتوانستند به تیم کمک کنند.

وسط فصل و بازی‌ها می‌توان بازیکنان جدید آورد؛ اگر اسپانسرهای خوبی جذب شوند.

- محمدعلی صادقی: شرایطی پیش‌آمده که اسپانسرها خودشان را کنار کشیده‌اند؛ البته شاید هنوز هم دیر نشده باشد و اسپانسر و اداره‌ای بتواند به تیم ما کمک کند.

اگر اسپانسری پنج سال به‌صورت مستمر از تیم حمایت کند، قول می‌دهیم سمنان را قطب فوتبال ساحلی ایران کنیم.

حمایت‌ها باید مستمر باشد و کمک شود تا به‌صورت مداوم تیم رشد یابد.

تیم اگر یک سال نتیجه بگیرد، سال بعد جای سوزن انداختن هم در ورزشگاه نخواهد بود.

صرفاً اسممان حرفه‌ای است!

- اینکه تیم چطور نتیجه می‌گیرد، همواره جزو پرسش‌های اساسی است.

- شریفی: تیم‌داری سمنان در فوتبال ساحلی همیشه برای ماندگاری در لیگ برتر بوده است؛ اما ما کل تلاشمان برای صعود است، ولی باید قبول کرد که صرفاً اسممان تیم حرفه‌ای است.

در سایر تیم‌ها، بازیکنان کاملاً در اختیار تیم هستند؛ اما در سمنان، بازیکنان صبح سر کار می‌روند و عصر با هر شرایط روحی به تیم می‌آیند و تمرین می‌کنند.

ما قول سکو به هیچ کس نمی‌دهیم؛ اما تیم را برای حضور در جمع چهار تیم اول لیگ بسته‌ایم.

- محمدعلی صادقی: نتیجه گرفتن به حمایت بستگی دارد. امروز تیم‌های دیگر حاضر در لیگ برتر فوتبال ساحلی، ۶ برابر سمنان به بازیکنان پیشنهاد می‌دهند و آنها می‌آیند تا قراردادهایشان را فسخ کنند و به تیم‌های دیگر بپیوندند. باید شرایط نتیجه گرفتن مهیا شود.

ورزش و جوانان هیچ کمکی نکرد

- شهرداری سمنان یا سایر نهادها چقدر از تیم حمایت کرده‌اند؟

- شریفی: پسوند «شهرداری سمنان» در عنوان تیم، اسمی صرفاً به‌واسطه حمایت‌های مالی است که انجام می‌شود.

روزی که اعلام شد، شهرداری سمنان نمی‌تواند تیم‌داری کند و بر اساس استعلام انجام‌شده از وزارت کشور اعلام شد که این تیم را واگذار می‌کنند، اداره ورزش و جوانان و هیأت فوتبال شهرستان سمنان گفتند که این تیم را نمی‌خواهیم.

ورزش و جوانان استان و شهرستان سمنان هم هیچ کمکی نکرده؛ بماند که سنگ‌اندازی‌هایی هم کرده‌اند.

هیأت فوتبال استان سمنان اما پس از حضور رئیس جدید، خواسته‌ها را بررسی کرده و در میزبانی به تیم کمک می‌کند؛ اما آنجا هم سهم‌خواهی‌های عده‌ای دوباره کم‌کم شروع می‌شود.

- محمدعلی صادقی: اگر بودجه خاصی یا اسپانسری بیاید، امکان رشد تیم تا حد زیادی وجود دارد. ما با بودجه کم در حال تلاش هستیم.

در کل رشته‌های ورزشی در استان سمنان مشکلاتی وجود دارد و اگر مدیر یک سال هست و سال دیگر نیست، اساس ورزش و آن رشته را نباید زیر سؤال ببرد؟

تیم فوتبال ساحلی سپاهان شهرداری سمنان به استان تعلق دارد و همه باید به آن کمک کنند؛ اما کدام یک از سازمان‌ها ریالی کمک کرده است؛ غیر از شهرداری که تیم متعلق به او بوده است؟

همه خودشان را کنار کشیدند و شهرداری هم اگر اجباری نباشد، همین‌قدر کمک را هم انجام نخواهد داد.

ما را کارگر ساده فرض کنید!

- ورزشکاران استان سمنان همواره برای تمرین و حضور در رقابت‌ها دغدغه‌های فراوانی داشته‌اند که بارها نیز منتشر شده است. مشکل عمده بازیکنان فوتبال ساحلی سمنان اما چیست؟

- شریفی: بیمه ورزشکاران یک مشکل اساسی است که باید رفع شود. می‌شود به‌راحتی یک کارخانه یا واحد تولیدی، حداقل بیمه ورزشکاران تیم را پوشش دهد.

اگر ورزشکاران ما حقوق بگیرند و در ازای آن، قرارداد مالی با تیم نبندند و حتی به‌عنوان کارگر ساده به کار گرفته شوند، می‌توانند به‌راحتی برای شهر افتخار بیافرینند.

چه اشکالی دارد که بازیکنی پنج ساله در اختیار تیم باشد تا برنامه‌ریزی روی آن صورت گیرد؟

از طرفی، هم‌زمان به‌عنوان نیروی کار هم می‌توان از آنها در محل‌های کارشان استفاده کرد؛ کل هزینه سالانه یک تیم با این شرایط عدد بالایی نمی‌شود.

- محمدعلی صادقی: در شهرهای دیگر، تمام سازمان‌ها با هم هماهنگ هستند و کمک می‌کنند؛ اما در سمنان این‌طور نیست.

یک اداره برای حضور ورزشکار سمنانی در رقابت‌ها مرخصی نمی‌دهد و می‌گوید استعلاجی یا مرخصی بدون حقوق بگیرید! واقعاً درک نمی‌کنیم چرا سازمان‌ها به تیم کمک نمی‌کنند؟

اگر دستگاه‌ها با هم هماهنگ شوند، تیمداری خوبی صورت می‌گیرد.

امروز همه تلاش می‌کنند تا امتیاز یک تیم لیگ دسته دو فوتبال چمنی را به سمنان بیاورند؛ اما از لیگ برتر فوتبال ساحلی حمایت نمی‌کنند و این جای تأسف دارد.

یوزهای کویر؛ نیازمند حمایت بی‌منت

بی‌تردید امروز ورزش مهم‌ترین و مؤثرترین راه افزایش نشاط اجتماعی است و توجه به آن، می‌تواند علاوه بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و پرونده‌های قضایی، در رشد و تعالی نیروی انسانی نیز تأثیر خود را بگذارد.

در این میان، اقتصاد ورزش چنانچه در سخنان بالا مشاهده شد، امری حیاتی برای ماندگاری در این حوزه است؛ امری که در کشور و استان ما توجه چندانی به آن نمی‌شود.

بدیهی است که توجه به جنبه‌های اقتصادی ورزش امروز می‌تواند بخشی از مشکلات ورزشکاران فعال استان را رفع کند و این جزو وظایف اولیه و بدیهی مدیران عالی استان سمنان و مسؤولان ورزشی این استان است.

فوتبال ساحلی سمنان نقطه امید ورزش‌دوستان و ورزشکاران استان محسوب می‌شود؛ رفع هر چه سریع‌تر فعالان این رشته ورزشی، بی‌تردید امید را به قلعه سیمرغ بازمی‌گرداند و یوزهای کویر را برای تسخیر رتبه‌های برتر در جدول لیگ برتر مصمم‌تر می‌سازد؛ به امید آن روز ...

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول