اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

گرفتاری‌های حفاری‌ها در استان سمنان/ سخت‌گیری‌ در تمدید پروانه معادن

گرفتاری‌های حفاری‌ها و روند تمدید پروانه معادن در استان سمنان در نشستی با حضور شماری از مسؤولان استان و اعضای شوراهای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

گرفتاری‌های حفاری‌ها در استان سمنان/ سخت‌گیری‌ در تمدید پروانه معادن

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، عباس آل‌بویه، رئیس شورای اسلامی استان سمنان پیش از ظهر امروز در کارگروه مشورتی شوراهای اسلامی شهر و روستای استان سمنان اظهار کرد: دولت تسهیلاتی برای روستاها در نظر گرفته که نیاز است تقویت شود.

وی تصریح کرد: توجه به بخش سرمایه گذاری بهترین و موثرترین راهکار ایجاد درآمد پایدار برای شهرها و روستاهاست.

رئیس شورای اسلامی استان سمنان ادامه داد: رسیدگی به مشکلات حفاری در استان سمنان یکی دیگر از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آل‌بویه گفت: دستگاه‌های خدمات رسان، برنامه‌های خدماتی و عمرانی خود را به شوراها ارائه کنند؛ ما باید حلقه واسطه بین مردم و مسؤولان باشیم.

انتظارات دوطرفه

حشمت‌الله عسگری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان نیز در این جلسه اظهار کرد: تلاش داشتیم تا با برگزاری این جلسه، دغدغه‌ها و انتظارات را شنیده و رسیدگی و با ارتباطی دوطرفه انتظارات و دغدغه‌های خود را بیان کنیم.

وی تصریح کرد: این جلسه نیز با هدف طرح انتظارات دوطرفه برگزار شده و ما نیز دغدغه‌هایی داریم که می‌توانید کمک‌حال ما باشید؛ شورای شهر ارکان مهم مدیریت شهری و به‌عنوان فعلی است که مشارکت مردم را در پی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: ما نیز برای پیشبرد امور و تسریع در کارها باید با مردم باشیم؛ توسعه بدون مردم موضوعیت ندارد و اقدامات ما باید به‌گونه‌ای باشد که درنهایت به رضایتمندی مردم برسیم و اگر جز این باشد، به شکست محکوم خواهیم بود.

عسگری ادامه داد: برای مردم و با مردم، باید برنامه‌های خود را پیش ببریم و این مهم نیاز به ارتباط دارد که قانون‌گذار شوراها را به‌عنوان پل ارتباطی میان دولت و مردم تعیین کرده است.

وی تصریح کرد: ما در حوزه شهرها با تراکم جمعیتی مواجه هستیم، جمعیت منجر به تراکم بازار و منابع شده و توسعه محقق می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: در مراکز عمده شهری ما جمعیتی متراکم شدند و به‌تبع آن بازاری شکل گرفته و منابعی جمع شده که باید از این مهم در تصمیم‌گیری خود استفاده کنیم.

عسگری افزود: بخش خدمات به‌عنوان بخش سبز اقتصاد در چارچوب شهرها خلاصه می‌شود و باید نگاهی ویژه به این بخش داشته باشیم که بخشی پربازده و زودبازده در چارچوب اقتصاد شهری است.

نگاه‌ها به مشکلات شهری عوض شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: نگاه ما به مشکلات شهری باید عوض شود و مشکلات شهری را به مسأله تبدیل کرده و از پاسخگویی به این مسائل به‌عنوان فرصتی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مدیریت شهر و کسب درآمد پایدار نگاه کنیم.

عسگری ادامه داد: به دلیل پربازده بودن و زودبازده بودن و همچنین این مهم که هر پروژه‌ای با هر سطح سرمایه‌گذاری قابل تعریف است، باعث شده سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در شهرها رغبت بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: بنا و پایه امور و تصمیم‌گیری‌های ما در بخش‌های مدیریت امور شهری نباید متکی بر اعتبارات دولتی باشد؛ مدیریت شهری باید از اتکا به اعتبارات دولتی و عمرانی، به‌سوی مشارکت مردم، منابع مردم، آورده مردم و مشارکت و تجهیز بخش خصوصی حرکت کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: دشمنان در دنیا فضایی ایجاد کردند که ما نتوانیم به خارج از کشور کالایی را صادر کنیم و به فروش برسانیم و حتی نتوانیم پول حاصل از این فروش را به دست آوریم، در این شرایط در بحث مدیریت امور شهری نیاز است به این وضعیت اقتصادی موجود نگاه ویژه داشته باشیم.

عسگری ادامه داد: ما قبل از هر تصمیم در مدیریت شهری، باید از شاخصه‌ها و مؤلفه‌های رضایتمندی مردم اطلاع داشته باشیم؛ به‌طور قطع، تنها انجام پروژه‌های عمرانی با اعتبارات بسیار زیاد، همواره باعث افزایش رضایتمندی مردم نخواهد شد و برخی مواقع نیز با طولانی شدن روند اجرایی انجام پروژه، حتی باعث ایجاد نارضایتی نیز خواهد بود.

روند اجرایی واگذاری‌ها تسهیل شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: اگر تلاش ما به صرف ایجاد و احداث در شهرها باشد، قطعاً موفق نخواهیم بود؛ ما باید مدیریت امور شهری را با کمترین هزینه و با بیشترین رضایتمندی عمومی پیش ببریم و اگر این‌گونه بود، موفق خواهیم شد.

عسگری افزود: باید تغییر نگاه در تمام موارد داشته باشیم، گاهی شاهدیم نگاه ما در سطوح پایین سرمایه‌ستیز است که به هیچ عنوان مؤلفه پسندیده‌ای نیست.

وی تصریح کرد: با امید، نگاه و رویکرد مثبت در امورات ورود کرده و نباید نسبت به اقدامات انجام‌شده، ناامید باشیم و نسبت به موفقیت‌های به دست آمده در تمام امور شهری و روستایی در استان و کشور کم‌لطف باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: در مدیریت امور شهری و روستایی، روند اجرایی واگذاری‌ها را تسهیل کنید؛ هر شهر و روستا در استان باید طرح جامع سرمایه‌گذاری داشته باشد.

عسگری اضافه کرد: برندسازی و محصول سازی باید در دستور کار قرار گیرد و این مهم منجر خواهد شد تا روستاهای ما در سطح کشور در کانون توجه قرار گیرند. اجرای موفق طرح بازآفرینی شهری می‌تواند زیبایی سیمای شهری و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: از حریم شهرها می‌توان برای بخش گردشگری استفاده بهینه کرد و نیاز است با جلوگیری از اقدامات بازدارنده و گران شدن زمین، زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم کنیم.

سخت‌گیری‌های جدی در تمدید پروانه معادن

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: سخت‌گیری در مدیریت امور شهری، حرکت فعالان اقتصادی را از اقتصاد رسمی به سمت اقتصاد غیررسمی به همراه خواهد داشت که به هیچ عنوان مطلوب و پسندیده نیست.

عسگری افزود: در بحث تمدید پروانه معادن، نظارت و سخت‌گیری‌های جدی صورت می‌گیرد؛ بر طبق مصوبه شورای معادن از این پس ایجاد و بهره‌برداری از معادن تنها منوط به راه‌اندازی کارخانه فرآوری مواد معدنی در کنار معادن است.

وی افزود: ایجاد معادن جدید باید به مسائل زیست‌محیطی توجه داشته، آسیب‌رسان نبوده و در کنار ایجاد اشتغال، آورده مالی و ارزی مطلوبی برای اقتصاد استان داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان ادامه داد: معدنکاران نسبت به پرداخت خسارت در صورت وارد کردن زیان به شهر، روستا و مناطق استان، موظف هستند و این مسأله را به‌صورت جدی و مستمر پیگیری خواهیم کرد.

عسگری گفت: تلاش شود تا در بحث تنظیم بازار، بازارچه‌های محلی و مراکز عمده عرضه مستقیم میوه و تره‌بار در شهرها و روستاهای ما در استان ایجاد شود.

برپایی فروشگاه‌های حاشیه‌ای

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: در ورودی و خروجی شهرها نیز مساعدت شود تا نمایشگاه و فروشگاه‌های حاشیه‌ای با هدف اسکان و فروش صنایع و محصولات منطقه‌ای با نگاه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اجرایی و راه‌اندازی شود.

عسگری ادامه داد: نیاز است به‌صورت جدی با توجه به پوشش اینترنت نسل جدید و تلفن همراه در استان سمنان، به سمت شهرها و روستاهای هوشمند و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ICT گام برداریم.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی استان موظف و مکلف هستند تا در موعدهای مقرر، نسبت به پاسخگویی به مکاتبات شوراهای اسلامی شهر و روستا اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان اضافه کرد: در بحث گردشگری در استان مشکلات و کمبودهایی داریم که باید به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، ظرفیت‌ها و بخش‌هایی با فرصت بسیار مطلوب در جای‌جای استان سمنان، گنج پنهان در حوزه گردشگری وجود دارد که نیاز است تا با اقدامات مناسب در جهت ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات برای جذب گردشگران گام برداریم.

عسگری گفت: در حوزه هتل و هتلداری در استان اقدامات بسیار مطلوبی طی یکی دو سال اخیر صورت گرفته که در آینده نیز با تمهیدات انجام‌شده، شاهد رشد و توسعه این بخش خواهیم بود.

انتهای پیام/2249/ک/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول