اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

«فرزند ایران» در نیشابور به خانه ابدی رسید

پیکر زنده‌ یاد ‌محمد‌علی ندوشن در باغ آرامگاه عطار نیشابوری با حضور مردم، فرهیختگان و جمعی از اساتید دانشگا‌ه ‌تشییع شد.

«فرزند ایران» در نیشابور به خانه ابدی رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، مراسم تشییع و بدرقه پیکر محمدعلی اسلامی ندوشن «فرزند ایران»به خانه ابدی‌اش در نیشابور از صبح امروز در میان جمعیت باشکوه علاقه مندان به فرهنگ و ادب آغاز شد.

 

در این مراسم چهره های مختلف علمی و میهمانانی از دیگر نقاط کشور حضور دارند که مردم میهمان نواز و فرهنگ دوست نیشابور میزبان آن‌ها هستند.

حجت‌الاسلام قاسم یعقوبی، امام جمعه نیشابور در مراسم خاکسپاری استاد اسلامی ندوشن در جمع مسئولان، مهمانان و دوستداران استاد اسلامی ندوشن اظهار کرد: مردمان مومن و عالم‌پرور و عالم‌دوست نیشابور زیر قدم‌های دانشمندان پروبال خضوع و حضورشان را می‌گشایند.

امام جمعه نیشابور افزود: من به مردم دانش‌دوست نیشابور که امروز در تشییع جناره این دانشمند فرهیخته‌ای که قریب یک قرن برای تاریخ و ادبیات ایران خون دل خورد و استخوان خورد کرد، حضور باشکوه و پرشوری داشتند، افتخار می‌کنم.

وی ادامه داد: به خانواده گرامی این استاد ارزشمند تسلیت می‌گویم و از جهتی هم تبریک می‌گویم تسلیت به خاطر درگذشت پدر و استادی بزرگ و تبریک به دلیل این اعتبار، این آبروی بزرگ مردی که مایه عزت و افتخار ایران است.

حجت‌الاسلام یعقوبی ابراز کرد: به نیشابوریان هم تبریک می‌گویم که استادی مثل ندوشن سفارش می‌کند مرا به ایران ببرند و در نیشابوز دفن کنید چرا که به گفته استاد خلاصه ایران نیشابور است و این همان سخنان رهبر است که در جمع برگزار کنندگان کنگره شهدای نیشابور و سبزوار فرمود: نیشابور فشرده‌ای از ایران است.

اصغر دادبه، استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز در این مراسم اضافه کرد: یزد، خراسان و فارس مثلث تمدن ما را ساختند ما قرن‌ها زنده‌ ماندیم برای قنات و با همان قنات تمدن ساختیم، فرهنگ ساختیم و قنات‌های معنوی که بزرگان علم و فلسفه و هنر هستند. در شهر اسلامی ندوشن قنات‌های معنوی بسیاری پدید آمد.

دادبه ابراز کرد: اسلامی ندوشن یکی از گل‌های سرسبد قنات معنوی است که در کودکی سعدی می‌خواند و به گفته خودش آغاز اوست، در نوجوانی فردوسی می‌خواند و همه عمر ادامه می‌دهد. سعدی از فارس و فردوسی از خراسان چنین پدیده‌ای را با چنین زیرساختی به وجود می‌آورد.

مدرس دانشگاه تصریح کرد: اسلامی ندوشن اگر خودش را فراموش کرده باشد ایران را فراموش نکرد. ذهنش آکنده از ایران بود برای همین می‌گوید: ایران هرگز تنها نیست.

استاد محمدعلی اسلامی نُدوشن در روستای «نُدوشن» یزد زاده شد، دوران کودکی را در آن‌جا گذرانید و دوران نوجوانی را در یزد گذراند. او طولانی‌ترین دوران زندگی خویش را در تهران سپری نمود و در پایتخت خانواده تشکیل داد. دوستان یک‌دل، همراه و صمیمی یافت و به تجربه‌اندوزی و سفرهای دور و دراز پرداخت. در اواخر عمر که به علت بیماری ممتد که در سفری به کانادا به وی عارض شد در این کشور ماندگار شد و به گونه‌ای موقت در آن ساکن گشت.

محمدعلی اسلامی ندوشن پنجم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در کانادا از دنیا رفت. در این مدت پیکر وی به صورت امانی در آرامگاهی به خاک سپرده شده بود.

وی وصیت کرده بود که پس از فوت در شهر نیشابور و در جوار آرامگاه عطار و خیام به خاک سپرده شود. طبق وصیتنامه وی پیکرش در ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲ به ایران بازگردانده شد.

 

 

پیکر محمدعلی اسلامی ندوشن امروز، ۲ آذرماه، در باغ مشاهیر نیشابور به خاک سپرده شد. در باغ مشاهیر یغمای نیشابوری، فریدون گرایلی، پهلوان یعقوبعلی شورورزی، پرویز مشکاتیان و مشاهیر دیگری نیز به خاک سپرده شده‌اند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول