اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

منطقه آزاد دوغارون باید باعث گشایش در معیشت مردم شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تصویب و اجرای منطقه آزاد تجاری دوغارون باید باعث گشایش معیشتی در زندگی مردم مرزنشین شود.

منطقه آزاد دوغارون باید باعث گشایش در معیشت مردم شود

وحید تعقیبی در گفت و گو با خبرگزاری فارس در تایباد اظهار کرد: تصویب و اجرای منطقه آزاد تجاری، به ویژه در دوغارون، باید باعث گایش معیشتی در زندگی مردم مرزنشین تایباد شود و شرایط را برای تحول عمیق اقتصادی در این منطقه و خراسان رضوی فراهم کند.

این کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه افزود: با اتمام بلاتکلیفی هفت ساله تشکیل منطقه آزاد تجاری دوغارون، انتظار می رود تا با مزیت هایی نظیر استثنائات قوانین گمرکی، تضمین مالکیت سرمایه گذار خارجی، آزادی انتقال سرمایه و حضور شرکت های تجاری، زمینه شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه تایباد ایجاد شود.

وی ادامه داد: اکنون دستاورد ارزی ۶۲ منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در کشور کمتر از ۱۵ میلیارد دلار است و محلی برای نپرداختن مالیات و واردات کالا شده اند که مجلس شورای اسلامی باید برای آن چاره جویی کند و تصمیمات بازدارنده بگیرد.

تعقیبی بیان کرد: گذرگاه مرزی دوغارون، نقطه اتصال دو کشور همزبان ایران و افغانستان است که جوانان تایباد از گردش مالی و چند میلیارد دلاری آن تا حدودی بی نصیب مانده اند و گرد و غبار آن را تحمل می کنند. 

این کارشناس اقتصاد تصریح کرد: اگر مزیت های نسبی منطقه آزاد دوغارون به واقعیت بپیوندد، تعداد زیادی از نیروی انسانی جوان، متخصص و تحصیلکرده بومی وارد چرخه کار شده و بازدهی مفید برای کشور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: پس از پایان جنگ جهانی دوم، مناطق آزاد تجاری گزینه ای بود که اقتصاددانان مطرح کردند و بعدها سبب سوق سرمایه ها، توسعه از طریق صادرات، حیات بخشی به اشتغال و رفاه اجتماعی شد.

تعقیبی اذعان کرد: در سراسر جهان، مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی یعنی شکل گیری توسعه اقتصادی با سه ضلع سرمایه گذاری، کارآفرینی و صادرات که این عوامل رونق را به دنبال دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: حیف است که اگر سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی در منطقه، بازار ۲۰ میلیون نفری افغانستان و ۳۵۰ میلیون نفری آسیای مرکزی در تیررس ظرفیت های اقتصادی خراسان رضوی قرار نگیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول