اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کهن کسوتان چوخه، تاریخچه «غیرت» این سرزمین اند

مسئول مرکز تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) با تاکیدبراینکه کهن کسوتان رشته ورزشی و سنتی کشتی باچوخه، تاریخچه «غیرت» این سرزمین اند، گفت: چوخه کاران با تأسی از حضرت مولا علی(ع)، بر مدار وحدت، ایمان و امید آفرینی گام بردارند.

کهن کسوتان چوخه، تاریخچه «غیرت» این سرزمین اند

سرهنگ پاسدار عباس مشمول در گفت وگو با خبرنگار فارس از مشهد، در حاشیه گردهمایی بزرگ قهرمانان و  پیشکسوتان هیئت کشتی  باچوخه بسیج استان خراسان رضوی، اظهار کرد: کشتی سنتی و بومی محلی باچوخه زمینه ساز و تغذیه کننده چندین رشته ورزشی با اصل و نسب خراسان بزرگ و کشور از جمله جودو، آلیش، کشتی پهلوانی، کبدی و حتی آزاد است.

مسئول مرکز تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) ادامه داد: گر چه واژه غیرت و جوانمردی با شهادت شهید الداغی که در راه دفاع از ناموس ایرانی تبلور بیشتری در جامعه پیدا کرد و برگ زرینی در تاریخ غیرتمندی و عزتمندی کشور عزیزمان را به منصه ظهور رساند، اما کهن کسوتان رشته ورزش پهلوانی و سنتی کشتی باچوخه هم تاریخچه «غیرت» این سرزمین اند.

وی تصریح کرد: امروز عنوان غیرت را با افتخار و سربلندی می توان بر زبان آورد چرا که جوانان کشور عزیزمان درس فتوت و جوانمردی را از پهلوان خیبر میراث دارند، تاکیدکرد: چوخه کاران با تأسی از حضرت مولا علی(ع)، بر مدار وحدت، ایمان و امید آفرینی حرکت کنند.

تاکید بر گذر از شرایط کنونی کشتی باچوخه برای نیل به پیشرفت و تعالی

مسئول مرکز تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) با تاکید بر گذر از شرایط کنونی چوخه برای نیل به پیشرفت و تعالی در این رشته سنتی و پرطرفدار، ابرازکرد: باید نظم و قانونمندی در راس قاعده کشتی باچوخه حاکم باشد و با بازنگری و ثبت مقررات، اساسنامه و منشور اخلاقی  این رشته پرطرفدار زیر نظر فدراسیون مربوطه، انجمن کشتی با چوخه کشور و مترتب شود و بنا به نظر کارشناسی بسیاری از قهرمانان، مو سپیدان و صاحب نظران این رشته به سمت تخصصی  شدن مبنی بر علم و دانش روز سوق پیدا کند. 

عباس مشمول، پویایی و بالابردن سطح کمی و کیفی مسابقات را از دیگر الزامات قانونی و مدون مبتنی بر مدار وحدت و همدلی بزرگان این رشته ورزشی برشمرد و افزود: باشگاه مقاومت بسیج و مرکز تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) همه توان و ظرفیت خود را در بسیج کنندگی، پشتیبانی و حمایت از پایگاه های استعدادیابی در این رشته سنتی بکار می گیرد.

وی هماهنگی، تعامل و هم افزایی سازنده با متولیان ورزش کشور و استان، متخصصان، کهن کسوتان و قهرمانان این رشته در چگونگی تنظیم اساسنامه و آیین نامۀ های داخلی را در راستای وحدت بر مدار قانون دانست و تقویت پایگاه استعدادیابی تاکید کرد.

وی ابراز کرد: یکی از اساسی ترین کارهایی که مدیران تربیت بدنی نواحی و باشگاه های مقاومت بسیج باید فردای بعد از اتمام این گردهمایی دنبال کنند موضوع استعدادیابی در ورزش در حوزه های سرزمینی  خود با مشاوره گرفتن از چوخه کاران پیشکسوت و صاحب دانش همان منطقه است.

در مقابل هجمه دشمنان از این میراث کهن ورزشی محافظت کنیم

مسئول مرکز تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) در همین راستا گفت: در ساختار سازمانی نواحی حاشیه شهر مشهد هیئت کشتی با چوخه تعریف کردیم تا دامنه استعدادیابی و تقویت پایگاه‌های را قوام بیشتری ببخشیم و دست پایگاه‌ها را باز گذاشتیم تا ضمن امید آفرینی، وحدت و همدلی بیشتر، مربیان آموزش فنون بکر این رشته را که ریشه دار ترین ورزش این آب و خاک  است را به نسل جوان منتقل کنیم و در مقابل هجمه دشمنان از این میراث کهن ورزشی محافظت کنیم.

مسئول مرکز تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) در پایان تاکید کرد: بعد از قانونمندی و ابلاغ اساسنامه باید همگان از آن به عنوان یک منشور اخلاقی و هویت ملی تبعیت کنیم. چراکه اگر دنبال پیشرفت آینده و تحول در این رشته هستیم باید بر محور وحدت، همدلی و وفاق بین پیشکسوتان و برای تربیت نسل جوان، برابر قوانین ابلاغی گام اساسی برداریم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول