اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بزرگترین مشکل استان کمبود آب است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بزرگترین مشکل استان را کمبود آب عنوان کرد و گفت : ما باید 2/7 میلیارد مکعب آب داشته باشیم در حالیکه ۴/۷۰۰میلیون متر مکعب آب وجود دارد.

بزرگترین مشکل استان کمبود آب است

 به گزارش خبرگزاری فارس ازتربت حیدریه، غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مراسم روز مزرعه دربخش رخ تربت حیدریه، گفت: خراسان رضوی 11 میلیون و 640 هزار هکتار وسعت دارد که سه ونیم میلیون هکتار آن استعداد کشاورزی دارد اما عملا در یک میلیون هکتار کشاورزی صورت می گیرد.

وی بزرگترین مشکل استان را کمبود آب عنوان کرد و گفت : ما باید  2/7 میلیارد مکعب آب داشته باشیم اما در حال حاضر که به آخر خط رسیدیم ۴/۷۰۰میلیون متر مکعب آب وجود دارد و با عث افت آب شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: این مشکل باعث شده است، کشاورزان به سمتی حرکت کنند که 200 هزار و 720 هکتار محصولات زراعی و آبی در استان کم شود. بر همین اساس 114هزار هکتار از گندم ، 15 هزار هکتار از جو ، 26 هزار هکتار از پنبه ، 31 هزار هکتار چغندر کم شده است.

ساربان اظهار کرد:یکهزار و۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندر قند در سطح شهرستان تربت حیدریه داریم که میانگین تولید آن ۶۰ تن است که یکی از پتانسیل های تولید در سطح استان است. 

وی افزود:  در خراسان رضوی ۷ کارخانه روزانه ۱۷ هزار تن چغندر نیاز دارند که درحال حاضر ۱۸ هزار تن چغندر برداشت می‌شود و ما با کمبود شکر مواجه هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در سالیان اخیر با محدودیتهای پیش رو در تامین و برداشت منابع آبی و بهبود قیمت این نوع محصولات، بسیاری از کشاورزان تمایل دارند تا اقدام به کشت محصولات کم آب طلب با ارزش اقتصادی بالا کنند.

ساربان ادامه داد: گیاهان دارویی از دسته محصولاتی هستند که با کمترین نیاز آبی می‌توانند رشد کنند و محصولات خوبی داشته باشند که همین سبب شده است تا بسیاری از کشاورزان برای کشت انواع گیاهان دارویی رغبت زیادی داشته باشند اما باید توجه داشت که خشکسالی در این بخش نیز همانند سایر بخش های کشاورزی، صدمات و لطماتی برجای گذاشته است.

 حسین محمدی رئیس جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز گفت: این شهرستان و بالاخص بخش رخ یکی از پتانسیل های خوب کشاورزی است وسطح زیر کشت چغندر در شهرستان ۳ هزار و۱۰۰ هکتار با میانگین تولید ۶۰ تن بوده  که تولید کلی آن در حدود ۱۸۵ هزار تن است که یکی از پتانسیل های تولید چغندر در سطح استان خراسان رضوی است. 

وی تصریح کرد: در راستای بحث آبیاری شهرستان ۳۵ هزار هکتار اراضی  آبیاری نوین توانستیم ۲۳ هزار هکتار از اراضی را تحت فشار آبیاری نوین قرار دهیم که رتبه یک استان را بدست آوردیم. 

محمدی تاکید کرد: در بحث چغندر قند یکهزار و۴۵۰ هکتار آبیاری به صورت نوار تیپ ، ۷۵۰ هکتار به صورت بارانی انجام شود. استفاده از نشاء چغندر باعث کاهش یک سوم استفاده بذر می‌شود و از مزایای آن کاهش سرمازدگی، صرفه جویی آب ومبارزه با علف های هرز است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول