اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تربت حیدریه بیشترین مرمت بناهای تاریخی استان را با تغییر کاربری اراضی داشته است

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه گفت: تربت حیدریه بیشترین مرمت بناهای تاریخی استان را به مبلغ 100 میلیارد با تغییر کاربری اراضی داشته است

تربت حیدریه بیشترین مرمت بناهای تاریخی استان را با تغییر کاربری اراضی داشته است

علی محمدی در گفت و گو با خبرنگار فارس درتربت حیدریه اظهارکرد: در نیمه نخست امسال نزدیک به 500 هزار نفر گردشگر ایرانی و خارجی برای بازدید از اماکن فرهنگی، تاریخی و مذهبی این خطه وارد تربت‌حیدریه شدند وبا توجه به افزایش تعداد سفرها و رفع موانع ناشی از کرونا، این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال، از رشد چهار درصدی برخوردار است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه گفت: مرمت و ساماندهی کامل مجموعه تاریخی امامزاده عبدالله بخش کدکن این شهرستان به 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
محمدی افزود: اهمیت اعلام این میزان اعتبار بدان خاطر است که طبق قانون بخشی از در آمد موقوفه‌ها می‌بایست صرف امور مرمت و ساماندهی شود و لذا بودجه مصوبی در پیوند با این مباحث نداریم.

وی گفت: بتازگی مبلغ یک میلیارد ریال توسط نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی به منظور مرمت و ساماندهی این مجموعه تاریخی تامین شد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی تربت حیدریه افزود: پیرو بازدید ایشان از این مجموعه تاریخی و قول مساعدت  برای مرمت و ساماندهی بقعه تاریخی امامزاده عبدالله (ع) کدکن، مبلغ یاد شده از طریق گروه تامین مالی "به فاند" تامین و به حساب هیات امنا این مجموعه واریز شد.

وی تصریح کرد: مجموعه معماری شیخ حیدر کدکنی به‌عنوان یکی از مجموعه‌های معماری شاخص استان، مربوط به دوران سلجوقی، ایلخانی و تیموری و شامل مسجد، ایوان و مزار است و مهم‌ترین ویژگی معماری این بنا وجود تزیینات آجرکاری، نقاشی روی گچ و کاشی کاری و امسال نیز موزه یافته‌های تاریخی و باستان‌شناسی کدکن در محل این مجموعه تاریخی افتتاح شد.
رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: از دیگر ویژگی‌های حوزه گردشگری این خطه اینکه نسبت به دیگر شهرهای استان بیشترین میزان سرمایه‌گذاری توسط خصوصی انجام شده‌است.

محمدی همچنین افزود: اکنون از مجموع ۱۸ اقامتگاه بوم گردی فعال و در مرحله تکمیل پرونده، تعداد ۱۲ اقامتگاه بوم گردی فعال که چهار واحد از این تعداد در بخش مرکزی تربت‌حیدریه مستقر و غالبا هر شب تا 70 درصد ظرفیت، تکمیل هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول