اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آثار هنرمندان انقلابی تجسم معارف ناب اسلامی است/ رونمایی از اثر عبدالحمید قدیریان در مشهد

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اسلامی با بیان اینکه آثار هنرمندان انقلاب اسلامی باید محل تأمل و تأنی و گفت‌وگوی نظری قرار بگیرد، گفت: در واقع این تجسم معارف ناب اسلامی است که به چیره‌دستی قلم هنرمندان ما مجسم می‌شود و افق جدیدی باز می‌کند.

آثار هنرمندان انقلابی تجسم معارف ناب اسلامی است/ رونمایی از اثر عبدالحمید قدیریان در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مراسم پاسداشت شهدای مدرسه سیدالشهدای افغانستان با عنوان «دختران سیدالشهدا» عصر امروز در دبیرستان دخترانه مکتب سیدالشهدا در محله گلشهر مشهد برگزار شد.

این مراسم که با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اسلامی، قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و مجید عسگری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد.

در این مراسم که تابلوهای نقاشی دانش‌آموزان مشهدی با موضوع شهدای مدرسه سیدالشهدا به نمایش گذاشته شده بود، تابلوی نقاشی استاد عبدالحمید قدیریان با حضور این هنرمند نقاش انقلابی، هنرمندان برجسته مشهدی و همچنین خانواده شهدای مدافع حرم افغانستانی رونمایی شد.

آثار هنرمندان انقلابی تجسم معارف ناب اسلامی است

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اسلامی در این مراسم با بیان اینکه هنر متعهد و هنر انقلاب اسلامی محدود به مرزهای جغرافیایی نیست، گفت: حوزه هنری در برابر رسالت هنر متعهد به حقیقت و ارزش‌های والای دینی بر دوش خود احساس مسؤولیت می‌کند و هیچ مرزی نمی‌شناسد.

محمدمهدی دادمان افزود: امروز بیش از پیش منطقه غرب آسیا که گرفتار دو تیغ تزویر و تکفیر، زورگویی مستکبرین عالم و کج‌فهمی متحجرین این جغرافیا شده است، به حرکت بالنده و رو به‌جلوی هنر متعهد نیاز دارد.

وی بیان کرد: راه گره‌گشایی، حل مسائل و برون‌رفت از گرفتاری‌هایی که مردمان در این جغرافیای عالم دارند، گفت‌وگو به زبان فرهنگ و هنر است.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اسلامی به بهانه محور اصلی برنامه که رونمایی از اثر گران قدر استاد قدیریان است به یک ویژگی برجسته در این استاد اشاره کرد و خاطرنشان کرد: رفت و برگشت میان اندیشه و هنر و فهم معرفتی و خلق هنری حتما مسیر جدیدی را پیش روی هنر متعهد باز می‌کند، در تعالی هنر متعد انقلاب اسلامی باید بتوانیم آنچه می‌اندیشیم را مجسم کنیم و بنده به عنوان یک مخاطب پیگیر و فعال شهادت می‌دهم که استاد قدیریان عمرشان را صرف تجسم فهم معرفتی‌شان کردند.

دادمان افزود: آنچه در آثار ایشان می‌توان دنبال کرد یک منظومه معرفتی منسجم مبتنی بر اندیشه عمیق اسلامی است و شاید بتوان ساعت‌ها پیرامون هر اثر ایشان گفت‌وگو کرد و اندیشید.

وی با بیان اینکه آثار هنرمندان انقلاب اسلامی باید محل تأمل و تأنی و گفت‌وگوی نظری قرار بگیرد، اظهار کرد: در واقع این تجسم معارف ناب اسلامی است که به چیره‌دستی قلم هنرمندان ما مجسم می‌شود و افق جدیدی باز می‌کند.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اسلامی متذکر شد: این مسیری که استاد قدیریان شروع کردند و همه را به آن دعوت می‌کنند، ستودنی است و باید جدی بگیریم و آن را قدر بدانیم.

دادمان گفت: مسیر تعالی هنر انقلاب اسلامی نیز از تلاش برای تجسم فهم معرفتی و کوشش مجدد برای بازاندیشی حول اثر هنری متعهد می‌گذرد.

وی عنوان کرد: آن چیزی که استاد قدیریان تلاش کردند در این ترسیم کنند حتما یک نمونه والا است و این مسیر به برکت مجاهدت ایشان و دیگر هنرمندان انقلاب اسلامی باز شده و امروز وظیفه ماست که بیشتر پیرامون آثار هنرمندان انقلاب گفت‌وگو کنیم و کنه معنایی آن‌ها را کشف کنیم و جهانی دیگر بسازیم.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اسلامی یادآور شد: به سهم خودم دعوت می‌کنم از جامعه فرهنگی و هنری متعهد ایران و افغانستان و هر کسی که دل در گرو آرمان و تعهدی دارد تا مسیر خلق هنری داشته‌های معرفتی‌مان را پیش بگیریم.

۷۰ هزار تبعه افغانستانی در خراسان رضوی تحصیل می‌کنند

در ادامه مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی اظهار کرد: ملت ایران و افغانستان وجوه اشتراک زیادی دارند، پیشینه تاریخی، آداب و رسوم و سنن اجتماعی، زبان، دین و مذهب مشترکی داریم، به همین خاطر برادران و خواهران افغانستانی در طی این سال‌های بعد از انقلاب ترجیح دادند که در ایران بمانند. 

قاسمعلی خدابنده با بیان اینکه ما هیچ تفاوتی بین ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها قائل نشدیم، گفت: در خراسان رضوی ۷۰ هزار تبعه افغانستانی داریم که در مدارس در بین دانش‌آموزان ایرانی در مدارس عادی در حال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه افغانستانی‌ها انسان‌های پرتلاش، متعهد و متدین هستند، متذکر شد: در هر زمان که به برادران افغانستانی نیاز داشتیم به میدان آمدند چه در جنگ تحمیلی چه در دفاع از حرم، برادران افغانستانی به میدان آمدند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی بیان کرد: شاید به تلافی شکستی که دشمن در سوریه متحمل شد، تصمیم گرفتند در داخل افغانستان ضرباتی را به مسلمانان وارد کنند. 

تشکیل دفتر فارسی‌زبانان حوزه هنری به همت عزیزان افغانستانی

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در ادامه گفت: این حوزه هنری به‌واسطه قرار گرفتن در کوریدری که سه محور اساسی را بر شانه‌های خودش احساس می‌کند باید در یک سری از فعالیت‌ها به صورت جدی ورود کند، مسئله اول فارسی زبانان و همجواری با فارسی زبانان یا خراسان بزرگ است که شامل افغانستان و تاجیکستان می‌شود، که باید در این رابطه برنامه‌های جدی‌تری داشته باشد.

مجید عسگری افزود: محور دوم حضور مضجع شریف امام رضا(ع) و ادبیات و هنر دینی است که به واسطه حضور این بارگاه مقدس در مشهد مقدس قرار دارد
و محور سوم سابقه انقلابی و درخشانی است که تاریخ این خطه دارد.

وی ادامه داد: مجموعه حوزه هنری خراسان رضوی در تمام عرصه‌هایی که ورود می‌کند با این سه محور برنامه‌های جدی را در آینده دارد.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در این جلسه مسئله فارسی زبانان و هنرمندان فارسی زبانی است که می‌توانیم به صورت جدی با هم همکاری داشته باشیم و این دومین جلسه رسمی ماست و پیش از این به پاس بزرگداشت هفتم دختران مکتب سیدالشهدا کارگاه نقاشی داشتیم که خروجی‌های آن را در نمایشگاهی که در این مدرسه برپاست می‌بینید.

عسگری عنوان کرد: امیدوارم که با همکاری هنرمندان افغانستانی و فارسی زبان بتوانیم کارها و افتخارات بزرگ‌تری را رقم بزنیم.

وی بیان کرد: دفتر فارسی‌زبانان حوزه هنری یکی از محورهایی است که به همت عزیزان افغانستانی تشکیل شده و قرار است پاتوقی برای تمام هنرمندان و فعالان عرصه هنر و فرهنگ و ادب این خطه باشد.

این تابلو را برای آرامش روح مادران شهدا کشیدم

عبدالحمید قدیریان، نقاش هنرمند انقلابی نیز در این مراسم اظهار کرد: هنر انقلاب هنری است که هنرمندش نباشد و دیده نشود، اگر هنرمند پررنگ باشد دیگر هنر انقلابی معنای خودش را از دست می‌دهد.

وی در رابطه با اثری که در این برنامه رونمایی شد، خاطرنشان کرد: فاجعه مکتب سیدالشهدای کابل دل من را به درد آورد و چه شب‌هایی که تا صبح اذیت شدم، خواهران و برادران افغانستانی را خیلی دوست دارم، چون دوستان افغانستانی بسیار خوبی دارم و در آخر به این نتیجه رسیدم در خلوت خودم حسی که دارم را روی بوم پیاده کنم.

قدیریان افزود: اینکه بدانیم در پس پرده چه می‌گذرد و شهدای ما زنده هستند و در کنار مولایشان روزی می‌خورند مادران داغدار این اتفاق را به یک فلاح و زیبایی می‌رساند.

این هنرمند انقلابی یادآور شد: این دختران کوچک الآن در بهشتی که حضرت زهرا(س) برپا کرده دارند لذت می‌برند و از آن بالا برای مادرانشان صلوات می‌فرستند و طلب آمرزش می‌کنند، نگاه سالم زیبایی به ما دارند و روح ما را متوجه آسمان می‌کنند. 

وی با بیان اینکه ما مدیون روح این شهدا هستیم، گفت: اگر می‌بینید این مملکت با این همه مشکلات همچنان پابرجاست و رو به جلو می‌رود به‌خاطر روح این شهداست که دستگیری می‌کنند.

قدیریان عنوان کرد: این تابلو را برای لطافت و آرامش روح مادران کشیدم و می‌خواستم بگویم از این فضایی که در آن هستیم، لذت ببریم، چرا که ما در مرحله‌ای هستیم که بچه‌ها و دوستان ما داستان ناتمام عاشورا دارند به انتها می‌برند.

این نقاش انقلابی افزود: داستان عاشورا که ناتمام است با انتقام خون سیدالشهدا به پایان می‌رسد و ما در مرحله رفتن به آن سمت‌وسو هستیم و باید لذت ببریم که این داستان عاشورا را همچنان پیگیری می‌کنیم و جلو می‌بریم.

وی خاطرنشان کرد: ما راه سختی را طی کرده‌ایم و راه سختی در پیش داریم، از آنجا که می‌دانیم پشتمان به اهل بیت(ع) گرم است با قدرت و افتخار می‌رویم، تمام این جهل را باید نابود کنیم و تا این جهل نابود نشود ظهور امام عصر(عج) اتفاق نمی‌افتد. 

قدیریان متذکر شد: هنرمندان باید بیدار شوند و به این میدان بییند و این راه سخت را برای پویندگان این راه تبیین و آسان کنند.

این هنرمند انقلابی در پایان گفت: خدایا دست ما را بگیر و از برکت نور این شهدا بهره‌مند کن که خیلی نیازمندیم.

شمشیر آبدیده به جهل و جنون و کفر/ صدها گلوی نازک گل را به تیغ بست

در این مراسم حجت الاسلام سید فضل الله قدسی، شاعر افغانستانی به خوانش شعری در وصف شهدای مکتب سیدالشهدا پرداخت و گفت: دشت برچی این نام خون‌آلود و داغ آغشته به خون و نامی است که داغ هزاران شهید مسجد و مکتب و مدرسه و ورزشگاه و حتی تالار عروسی را در دل دارد.

وی با بیان اینکه در حاشیه دشت برچی تپه‌ای مرتفع است به نام در تپه چهل دختران که تمام شهدایی که در این سال‌ها به خاک و خون کشیده شدند در همین تپه دفن شده‌اند که قصر دارالامان نیز در موازات این تپه قرار دارد، افزود: شعری را که در ارتباط با گل‌های پرپر شده مکتب سیدالشهدا سروده‌ام خدمتتان تقدیم می‌کنم:

خیل ستاره‌ها چه فرو ریخت تا شکست
این بار روی شانه دارالامان نشست
چل دختران به شانه ببر نعش ماه را
او کهکشان سوخته دشت برچی است
شمشیر آبدیده به جهل و جنون و کفر
صدها گلوی نازک گل را به تیغ بست
تیغی دوید و حنجره‌ها را به خون کشید
شیرازه کتاب فتوت ز هم گسست
پهلو شکست فاطمه خردسال را 
کیفش به شانه و قلم و خامه‌اش به دست
ما شعله‌ایم از دل آتش شکفته‌ایم
ما در مسیرصاعقه عمری است خفته‌ایم
با خشم شعله‌ور شده بیدار می‌شویم
ققنوس دیگری شده تکرار می‌شویم
ذی‌الجوشنان کوفه و رجالگان شام
خنجر کشند بر رگ فریاد ناتمام
هر روز سرزمین مرا کربلا کنند
من زنده مانده‌ام سرم از تن جدا کنند
من آهنم در آتش خشمم گداخته
در آتشم فکنده ز من دشنه ساخته
دردم نهان و کهنه مداوا نمی‌کنم
مرگم مگر فرا رسد، افشا نمی‌کنم
بگذار تا بسوزم از این درد بیشتر
در زمهریر خود نشوم سرد بیشتر
شاعر به رغم میل دلت اعتراف کن
یک بار گرد کعبه غیرت طواف کن
آه ای چکاوک به جفا پر شکسته‌ام
پای جنازه‌تان به خدا سر شکسته‌ام
پشت در امید به آتش کشیده‌تان
انگار من لگد زده‌ام در شکسته‌ام
گرچه در امتداد چهل سال درد و داغ
خود را به صخره‌ها زده‌ام سر شکسته‌ام
اما چه سود زان همه فریاد ناتمام 
حالا به شهر مشتری ورشکسته‌ام
مستان رقص در یم خون طعنه‌ام زنید
جا مانده‌ی ز قافله‌ام گر شکسته‌ام

گفتنی است؛ در این مراسم که مروی رایزن فرهنگی کنسولگری جمهوری اسلامی افغانستان حضور داشت از اسماء نجفی نقاش افغانستانی که اولین اثر را با موضوع شهدای مکتب سیدالشهدای کابل به روی بوم آورده بود، تجلیل شد.

همچنین در این مراسم، نام آموزشگاه فرزانه منطقه تبادکان به نام «دبیرستان دخترانه مکتب سیدالشهدا» تغییر نام داد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول