اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پژوهشگر و مورخ نیشابوری درگذشت

استاد حسن نظریان، پژوهشگر و مورخ نیشابوری پس از عمری مجاهدت در عرصه علم، ایمان، اخلاق و عمل به دیدار حق شتافت.

پژوهشگر و مورخ نیشابوری درگذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، استاد حسن نظریان، پژوهشگر و مورخ نیشابوری پس از عمری مجاهدت در عرصه علم، ایمان، اخلاق و عمل به دیدار حق شتافت.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پیامی درگذشت شادروان استاد نظریان را تسلیت گفت.

متن پیام یوسف امینی به این شرح است:

«بسمه تعالی

جناب آقای علیرضا سیدآبادی 
رئیس محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور 

از دیرگاه تا کنون، نیشابور مهد علم و فرهنگ ایران زمین و مایه مباهات خراسانیان در عرصه فرهنگ و هنر است و در این میان، نقش پژوهشگران و اندیشمندانی که بدون هیچگونه ادعایی در سنگر پژوهش‌های علمی و تاریخی قرار گرفته و سخاوتمندانه، سرمایه‌های فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی را به نسل جدید و جوانان کشور معرفی می‌نمایند، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

استاد مرحوم حسن نظریان، یکی از معدود پژوهشگران و اندیشمندانی بود که با ترکیب اخلاق و عمل، سال‌های طولانی در مراکز فرهنگی، آموزشی، دانشگاهی و حوزوی شهرستان نیشابور، همت و تلاش بی‌دریغ برای معرفی مفاخر ‌و پاسداشت فرهنگ و تمدن نیشابور داشت و تا آخرین روزهای حیات در این راه همت گماشت.

بدین‌وسیله ضایعه درگذشت این استاد فرهیخته و معلم وارسته را به جامعه فرهنگی و هنری و مردم فرهنگ دوست نیشابور تسلیت می‌گویم.»

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور همچنین در این باره اظهار کرد: استاد حسن نظریان پژوهشگر، مورخ  و اندیشمند معاصر نیشابور متولد ۲۶ اسفند ۱۳۱۹ در نیشابور بود که در خانواده‌ای متدین و اهل علم دیده به جهان گشود.

علیرضا سیدآبادی افزود: ایشان پس از گذران دوره تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی وارد دانشسرای مقدماتی شد در سال ۱۳۴۰  وارد آموزش و پرورش نیشابور شد و بعد از ۳۳ سال تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی و مسئولیت آموزش متوسطه به درجه بازنشستگی نائل شد.

وی خاطرنشان کرد: این چهره فرهیخته علمی نیشابور تدریس در دبیرستان‌ها، مراکز تربیت معلم، دانشگاه آزاد اسلامی، تدریس تاریخ اسلام و ادیان در حوزه علمیه شهید شاه‌آبادی، تدریس قرآن پژوهی در مراکز قرآنی، استاد انجمن سینمای جوان، گردآوری موقوفات، عضویت شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور، معاون علمی مرکز دایره المعارف نیشابور و عضو کمیته علمی همایش فضل بن شاذان را در کارنامه کاری خویش دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور یادآور شد: استاد حسن نظریان از طراحان اصلی روزهای ملی عطار، خیام، سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور و فضل بن شاذان بود که در تقویم ملی دو روز آن به ثبت رسیده است.

سیدآبادی عنوان کرد: ایشان عضو کمیته علمی کنگره جهانی خیام از طرف سازمان جهانی یونسکو بود و طی سالیان متمادی برگزاری روزهای ملی عطار و خیام به عنوان مسئولیت هیات علمی و دعوت از چهره‌های علمی فعالیت کرد.

وی ادامه داد: استاد نظریان از فعالین عرصه رسانه و هیأت مؤسس نشریه صبح نیشابور اولین نشریه محلی استان خراسان رضوی بود و طی سال‌های بعد مجله بینالود را نیز به‌عنوان نخستین مجله فرهنگی و ادبی در نیشابور با اتفاق اهالی فرهنگ و ادب راه‌اندازی کردند و مقالات فراوان علمی در خصوص نیشابور در مطبوعات به چاپ رساند و در خصوص تاریخ و فرهنگ نیشابور مصاحبه‌های مفصل و زیادی در برنامه‌های مختلف صداوسیما داشت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی نیشابور عنوان کرد: استاد نظریان توانست وقف‌نامه‌ها و نسخ و کتب خطی را باز خوانی و سامان داده که هم اکنون در ۳۴ مجلد کتاب در اوقاف نگهداری می‌شود.

سیدآبادی افزود: تالیف کتاب فرهنگ جغرافیای تاریخی نیشابور و برگزاری سلسله برنامه‌های فرهنگی و هنری هفت شهر عشق و  هفت شب شعر نیز از دیگر ثمرات فرهنگی اوست.

وی تصریح کرد: استاد حسن نظریان عشق خاصی به نیشابور داشت او مردی با اخلاق، متواضع و دوست داشتنی بود که همه مردم نیشابور ارادت خاصی به ایشان داشتند ما ضایعه جانکاه در گذشت استاد حسن نظریان پژوهشگر، مورخ  و اندیشمند معاصر نیشابور را به مردم فرهنگ دوست نیشابور و به تمام اهالی فرهنگ، ادب و هنر ایران اسلامی و خراسان رضوی تعزیت و تسلیت می‌گوییم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول